Wednesday, April 20, 2011

Nasihat terbaik buat Mahadaya

Tuan Mahadaya...

Saya mohon agar Tuan bersabar dan menahan diri dari merendahkan orang lain kerene Tuan tidak ketahuan akan berapa lapis Hijjab Rahsia Dunia ini secara meliputi..

Tunjuki saya akan dimana keberadaan Laut Qalzum andai Rahsia alam ini dalam  liputan pengetahuan Tuan..

Usah memudharatkan diri Tuan dengan sifat keakuan dan merasa hebatnya diri tuan kerana Tuan bukan ketahuan diri Tuan ini sebesar apa maknanya kepada Sang Pencipta..

Adalah lebih mulia jika Tuan "Berhemah" kerana Ilmu bukan untuk berlawan dan memudharatkan orang lain..

Saya tidak mengenali Tuan dan Tuan tidak mengenali saya..Maka saya sarankan Tuan berjaga-jaga akan lisan Tuan supaya kelak Guru Tuan akan diketahui orang.  jika Tuan tidak menjaga Lisan..

Manahan diri dan berlepas diri itu lebih mulia dari menghakimi perkara yang bukan Mutlak dalam pengetahuan Tuan..

Kajian Tuan tetap bersifat Kajian kepada saya dan bukan jaminan untuk saya perakukan akan kebenaran Tuan itu kerana itu bkn pekerjaan saya dan Tuan juga disaran agar menahan diri dari melakukan sesuatu yang tidak diperintahkan keatas diri Tuan untuk dikerjakan..


dari seorang Hamba Allah.

9 comments:

  1. Tuan hamba Moderator,
    Antara sifat org2 beriman ialah mengetahui kerana dgn mengetahui menunjukkan mempunyai ilmu. Dgn ilmu wujudnya iman dan ilmu tanpa iman itu kufur. Sebagai hamba tuhan sudah semestinya di ajarkan ttg rahsia2 dunia supaya dunia ini dpt ditaklukkan sebagai janji tuhan, dunia ini diwarisi hamba2 tuhan yg sholeh. Jadi, mengapa pula perlu merendahkan diri kpd org2 jahil dan agama tuhan itu hebat dari segala segi dan memimpin manusia ke arah kesejahteraan. Jadi, untuk memimpin perlukan ketegasan dan apakah org2 jahil layak memberikan nasihat ttg perkara2 yg mereka sendiri tiada ilmu?

    ReplyDelete
  2. Terima kasih

    Sebagai orang tak berilmu macam saya ni. tuan bolehlah ceritakan sedikit:

    Apa itu iman?
    apa itu ilmu?
    apa itu kufur?
    apa itu sholeh?
    apa itu jahil?
    apa itu agama?
    apa itu sejahtera?
    akhirnya apa itu rahsia Tuhan yang disembunyikan dari manusia? Kat mana pula hebatnya agama tuhan selain dari Allah swt?

    harap tuan dapat beri pencerahan sebagai orang yang banyak ilmu di dada.

    ReplyDelete
  3. Salam..
    Sy adalah org yg menegur Tuan Mahadaya dlm Ruang komen Nusanaga tempoh hari dan sy ingin memberi Respon disini..
    Nampaknya Tuan Mahadaya tidak dpt menahan diri dari mengangkat dirinya ketahap org2 berilmu dan beriman dan sy dinasabkan sebagai org yg Jahil..
    Ketahuilah Tuan Mahadaya bahawa Tuan sedang menanggung penyakit Ujub (Merasa diri lbh baik dari org lain)yg mana org2 beriman dan berilmu sentiasa mahu berlepas diri dari terkena penyakit ini krn Takutkan penghisaban Allah..
    Kelak Tuan akan menjadi pemimpin yg tiada pengikut krn sebegitu mudah menasabkan diri sebagai berilmu dan beriman manakala org lain tidak layak memberi pandangan..
    Tegas adalah pd perkara2 Syariat dan Murad,bukan pd khilaf Matematik krn Tauhid yg dibawa oleh para Nabi2 tidak pernah berubah sejak dari Adam a.s..
    Sy tidak akan bicara pd perkara yg sy tiada ilmu tentangnya krn agama tiada tempat utk repekan,ttp tuan masih tidak menjawab persoalan sy sblm ini..
    Adakah itu membolehkan sy mengatakan Tuan Jahil dan gugur syarat sebagai org beriman dan boleh memimpin?
    Tidak,sebaliknya sy hanya mengaggap Tuan belum sampai ke daerah keilmuan sy sahaja dan itu tidak mejadikan sy lbh tinggi atau hebat dari Tuan krn Bahagian yg Allah beri kpd Hamba2nya berbeza mengikut amalannya..
    Ini lah pelajaran yg sy ingin Tuan belajar Yakni,Rahmat Allah itu maha luas maka ada sisi yg diberi pd Tuan ttp tidak pd org lain begitu juga ada Yg Allah beri pd org lain ttp tidak pd Tuan..

    ReplyDelete
  4. arap2 xdala sape pun terpedaya dgn mahadaya@dajal melayu ni.dia tu bukan islam pun.

    ReplyDelete
  5. Semoga Allah membuka pintu rahmat kepadanya (Mahadaya) dan menemui jalan yang benar yang diredhai, terhindarlah umat ini dari bencana bawaannya.

    ReplyDelete
  6. debu alas kaki pak ustazApril 23, 2011 at 4:32 PM

    MAHADAYA..
    terbaiknya,pergilah kau mencari bumi lain untuk didiami..
    carilah makhluk2 selain manusia untuk kau rosakkan.
    makan minum ,kau carilah dialam lain.
    paling cantik pergilah berguru..belajar kenal diri dengan siput babi...pumpun pun boleh kalau ko sudi.
    itupun jika kau rasa ibu kau yang memberanakkan kau..
    kasihan..
    kasihan.

    ReplyDelete
  7. mahadaya,

    ko kan dah besar...
    dah tua pun..
    simpan2 laa perangai bebudak ko tu..

    ReplyDelete
  8. http://karas-strong.blogspot.com/

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews