Friday, February 24, 2012

Kemelut NFC dan Ultra Kiasu


Laporan Audit Negara disalah tafsir

Konsep halal perkasakan ekonomi ummah

HALAL adalah satu kata nama bahasa Arab di mana kata kerjanya ialah halla, yahillu, hillan yang membawa erti membebaskan, melepaskan, memecahkan, membubarkan dan membolehkan.

Apabila ia digunakan dalam bidang perundangan Islam, ia membawa maksud; pertama, segala yang menyebabkan seseorang itu tidak dihukum jika menggunakannya dan keduanya sesuatu yang boleh dikerjakan menurut syarak.

Al-Jurjani dalam kitab Al-Ta'rifat menjelaskan pengertian halal dengan maksud pertama, merujuk kepada keharusan menggunakan benda atau apa-apa yang diperlukan untuk memenuhi keperluan jasmani seperti makanan, minuman dan ubat-ubatan. Sementara maksud kedua bersangkut dengan keharusan memanfaatkan, memakan, meminum dan mengerjakan sesuatu yang kesemuanya ditentukan berdasarkan nas.

Banyak ayat al-Quran menggunakan istilah halal. Antaranya ialah berhubung soal muamalat, kekeluargaan, perkahwinan dan rezeki.



Apa yang menarik tentang konsep makanan dan rezeki halal dalam al-Quran ialah kata sifat toyyib yang mengekorinya. Toyyib (atau toyyibah; toyyibat atau tuuba sebagai jamak) daripada segi makna ialah sesuatu yang baik atau berlawanan dengan buruk. Jadi apabila disebut halalan toyyiban ia memberi maksud sesuatu yang halal dan bersifat baik serta elok.

Konsep ini sangat positif untuk semua aspek kehidupan manusia. Ia merupakan satu tuntutan dan menjadi tanggungjawab setiap orang untuk memenuhinya.

Proses penyediaan makanan dan minuman halal yang bermula daripada penyediaan bahan mentah hinggalah ia terhidang di atas meja sepatutnya dilakukan oleh orang Islam itu sendiri.

Tanggungjawab ini tidak sepatutnya diletak di bahu penganut agama lain kerana mereka tidak mampu memahami kepentingan konsep halalan toyyiban secara sempurna.

Namun hakikatnya, pengeluar-pengeluar bukan Muslim kini menguasai sebahagian besar pasaran makanan halal negara. Mengikut Unit Perancang Ekonomi, jumlah penduduk Malaysia pada 2008 (termasuk bukan warganegara) berjumlah 27.9 juta orang dengan 13.66 juta adalah penduduk Melayu.

Namun hanya 15 peratus sahaja pasaran makanan halal dikuasai oleh pengusaha Muslim.

Kecenderungan umat Islam menjadi pembeli dan ketiadaan minat untuk menjadi usahawan merupakan antara sebab utama keadaan ini berlaku.

Kegagalan kita untuk terlibat secara giat dalam bidang perniagaan dan industri menyebabkan umat Islam terpaksa bergantung secara berterusan kepada barangan keluaran bukan Islam.

Sesungguhnya kekuatan ekonomi atau kekayaan yang dijana menerusi usaha yang halal merupakan unsur terpenting bagi membolehkan umat Islam menjalani kehidupan sempurna lagi diberkati.

Sebenarnya jika kita memperhalusi hikmah di sebalik tuntutan agama supaya penganut memperlengkapkan diri dengan kekuatan ekonomi, ia berkait rapat dengan unsur paling atas dalam susunan maslahah daruriyyat. Ia merupakan tuntutan untuk menjaga kesucian agama dan keimanan.

Kekuatan ekonomi dan keutuhan status kewangan adalah penawar kepada masalah kemiskinan dan kesan-kesannya. Lukman Al-Hakim pernah menasihati anaknya supaya menutup pintu kemiskinan dengan berusaha mencari rezeki halal. Kemiskinan katanya, boleh menghasilkan tiga tabiat tidak elok iaitu kecuaian dalam menjalankan perintah agama, kelemahan daya pemikiran dan hilang maruah diri.

Nabi Muhammad SAW menegaskan, sesiapa di kalangan umatnya yang menjalankan kegiatan ekonomi secara jujur dan amanah maka kedudukannya adalah setaraf dengan para nabi, siddiqin, syuhada' dan solihin di akhirat kelak.

Paling penting, sejajar dengan peredaran zaman, kekuatan ekonomi di peringkat ummah dan negara memungkinkan kawalan politik, ketenteraan dan pengaruh ideologi.

Hal ini amat jelas sekali jika kita perhatikan kepada sejarah penguasaan ekonomi oleh negara maju ke atas negara-negara membangun dan miskin menerusi sistem kapitalisme. Apa yang paling mendukacitakan ialah kelemahan dalam bidang ekonomi menyebabkan banyak negara Islam terpaksa tunduk patuh kepada kuasa-kuasa besar dunia.

Justeru sabda Nabi SAW bahawa kemiskinan itu boleh membawa kepada kekufuran dilihat sebagai satu peringatan bahawa kelemahan dalam bidang ekonomi bukanlah suatu masalah yang boleh dipandang ringan oleh semua umat Islam.

Muhammad Hisyam Mohamad
Felo Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia 


RASIS dan PENCETUS 13 MEI


Apa kaitan Halalan Toyyiban dengan NFC?

Tahukah anda bahawa NFC (National Fidlot Corporation) adalah sebuah syarikat yang menyediakan makanan (daging) halal dan baik yang disebut sebagai Halalan Toyyiban ini.

Lembu-lembu yang dipelihara di sana diberikan makanan yang elok dari segi syafaat dan penjagaannya juga. Kemudian penyembelihan dari segi syarak dan sebagainya. Demi untuk menyediakan kepada semua umat Islam di Malaysia makanan yang halal dan baik (Halalan Toyyiban) tanpa keraguan.

Hanya 15% pasaran makanan Halal dikuasai pengusaha Muslim jadi, adakah ini menjadi penyebab kenapa NFC menjadi WAJIB kepada pembangkang yang dikepalai oleh kafir laknatullah DAP ini untuk dimusnahkan..??? Dalam kalangan sepuluh orang terkaya di Malaysia hanya seorang sahaja, itupun bukannya berada pada kedudukan teratas dan 8 daripadanya adalah kaum Cina. Kenapa masih dengki atas kejayaan pengusaha Melayu? Apa yang menyebabkan mereka masih belum puas?

Mungkin sehingga negara ini menjadi milik mereka sepenuhnya seperti Singapura.

Kepada umat Islam, diminta untuk pandang isu ini berlandaskan agama dan syariat. Jangan memandang dan mempolitikkan usaha NFC demi kerana nafsu politik masing-masing. Menyedihkan bila terdapat sebuah Parti Islam juga bersekongkol dengan manusia rasis setaraf BABI tongkol untuk menjahanamkan usaha NFC dalam menyediakan makanan Halalan Toyyiban kepada umat Islam di Malaysia. Memang mengecewakan.

Adakah mereka lebih suka makan daging sembelihan dari Australia dan New Zealand? Walaupun lembu yang diimport itu disembelih oleh orang Islam, tahukah orang-orang Islam ini bahawa makanan lembu itu adalah sampingan dari ladang BABI?

Ya, dari segi sembelihan daging-daging lembu import berkenaan adalah Halal (Halalan) secara teknikalnya tetapi dimana yang baiknya (Toyyiban)... Pernahkah umat Islam di Malaysia terfikirkan akan perkara ini?

Jangan kerana politik maka industri makanan Halalan Toyyiban kita nak sabotajkan demi memuaskan kuasa politik makhluk perosak kafirun laknatullah...

Kenapa DAP ingin sangat merosakkan industri Halalan Toyyiban yang diusahakan oleh orang Melayu Islam ini? Fikirkan dengan hati yang tenang.

Jangan kita lupa hasrat kerajaan membantu NFC ni adalah usaha untuk memartabatkan industri makanan halal dan baik iaitu Halalan Toyyiban. Salahkah usaha ini sehingga perlu di sabotaj?

Penemuan beberapa artikel berunsur hasutan yang cuba dibuat DAP seperti mana yang pernah dilakukan oleh PAP sebelum Singapura ditendang keluar dari Malaysia. 

Tahukah rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini bahawa DAP telah memulakan provokasi berbaur perkauman? Menuduh orang Melayu merampas hak mereka? Sebelum itu ada 1 article yang boleh dikongsikan kepada pembaca yang mana ianya datang dari 1 email. Beberapa hari kemudian beberapa blog telah pun memainkannya. Blog pertama setakat ni yang aku kesan adalah blog PPIM yang memulakan pengeluaran entri berkenaan. Jom ikuti dulu article tersebut ;

EMAIL PANAS DARI PENGGUNA MELAYU : ORANG CINA BOIKOT PRODUK MELAYU

Kini tersebar luas di Internet tentang seruan dari segelintir kaum Cina yang menggesa bangsanya untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan persatuan Islam dan Melayu.

Email yang diforwardkan kepada saya menyeru agar memboikot roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (BERNAS) dan ramai orang Melayu mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut.

Kebanyakkan kenyataan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta malahan ditokok tambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiyai oleh orang Melayu, perniagaan milik Raja Gula Robert Kuok disabotaj oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.

IKLAN BOIKOT PRODUK MELAYU DAN SOKONG PRODUK CINA DILANCARKAN DI FORUM DAN BLOG MEREKA


Kerana rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda dengan mengharapkan simpati dari kaum mereka! Kini mereka telah melampaui batasan dengan mencetuskan sentimen perkauman, ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti “PERGI MATI MELAYU BABI”, “MELAYU BODOH” dan sebagainya.

Jika taktik kotor ini berterusan, dikhuatiri bukan sahaja akan memberikan kesan kepada perniagaan milik Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian & perbalahan antara kaum.

Kita lihat sendiri apa yang mereka katakan?:

ALL MALAYSIAN MUST KNOW THAT LAST TIME GARDENIA BUYS FLOUR FROM FEDERAL FLOUR MILL (FMM). RECENTLY GARDENIA WAS ACQUIRED BY BERNAS AND THE FIRST THING THEY DO IS THEY STOP BUYING FLOUR FROM FFM BECAUSE FFM BELONGS TO ROBERT KUOK*.

NOW, YOU ALL KNOW WHY ROBERT KUOK NEEDS TO LAUNCH THE MASSIMO BREAD. 
MALAYS IS TAKING OVER OUR (THE CHINESE BUSINESSMAN) PROPERTY.
THIS BUMI, THEY CAN’T TAKE AWAY PEOPLE’S BUSINESS THEY WILL TAKE AWAY PEOPLE’S BIG CUSTOMER. DO THEY REALLY HATE THE CHINESE BUSINESSMEN SO MUCH? 
PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO ALL THE MALAYSIAN CHINESE. USE THE UNITED STRENGTH OF CHINESE TO SEND GARDENIA TO HOLLAND (MAKSUDNYA BOIKOT GARDENIA).


* Tepung FFM dikhuatiri tercemar dengan DNA babi. Jika benar, roti massimo juga (menggunakan tepung jenis ini) tercemar dengan DNA babi. Lebih selamat untuk kita jauhi perkara subhah.


Kenyataan dalam Facebook mereka


Terjemahan:
23 NOVEMBER 201111:28PM BUTTER LAU
MEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI? 
24 NOVEMBER 20111:37AM DESMOND TEE DESMOND
PERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOWCLASS! 
2:49PM BECKY WONG
TANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA. TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??

5:14PM STEVEN LONG
MATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA! 
Dalam hal ini, nampak sangat orang Cina berpakat mencari pasal dengan orang Melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat secara rahsia melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu. Masih ingatkah kes KFC? Memang KFC telah terjejas dengan ketara. Mudahnya mereka menghalang pengguna bangsa Cina menjadi pelanggan KFC. McD dan Nando pula mengambil kesempatan mengekploitasi kes KFC ini. Kesian KFC semakin lengang. Mereka telah berjaya dalam usaha merencatkan kejayaan pengusaha Melayu. Kita pula masih ke McD dan Nando.

Adakah anda penggemar McDonald? 90% pengurusannya adalah Cina, begitu juga Nando. Halalan Toyyiban? Fikirlah sendiri.

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau tidak mengambil peduli memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara berpakat oleh bangsa Cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras, tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah. Apabila ada usaha pihak kerajaan untuk bangunkan industri diusahakan Melayu, ultra kiasu segera mencari helah untuk menggagalkannya. Pelbagai helah dilakukan sama ada secara langsung atau sebaliknya.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya kuranglah institusi perniagaan melayu dan akhirnya anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang terpaksa menjadi bahan maki hamun cina sampai mati.

BONGKAR

Kita membongkarkan penipuan mereka didalam fitnah ke atas NFC. Apa yang disorokkan dari pengetahuan umum.

Dibawah ini disenaraikan perkara yang tidak diberitahu oleh penyerang NFC;

1 - Pinjaman

Memandangkan ia adalah satu jenis pinjaman maka ia perlulah di bayar balik, dan bukannya duit 'percuma' walaupun ia adalah di berikan kepada syarikat suami seorang menteri.

Pinjaman itu adalah duit negara, tiada gangguan pemberian gaji atau pemotongan subsidi yang berlaku semata-mata hendak memberikan pinjaman tersebut.

Syarikat yang telah diberi pinjaman perlu membayar balik kepada kerajaan, sebagaimana jika kita berhutang dengan bank, wajib membayar balik kepada pemberi hutang.

2 - Pengambilalihan

Syarikat tersebut sebenarnya telah mengambil alih projek tersebut daripada Group Lambert yang telah gagal.

Syarikat NFC tu diambilalih oleh suami menteri tersebut daripada syarikat asal iaitu Lambert Group dan pinjaman tahun 2009 itu bukanlah pinjaman tetapi adalah suntikan dana daripada pemegamg saham pihak kerajaan dan pada tahun 2010 selepas pengambilalihan syarikat itu, perjanjian untuk pinjaman baru dibuat.

3 - Status syarikat peminjam

Pinjaman yang diberikan itu bukan berdasarkan faktor siapa pemiliknya, atau pun pemilik tersebut merupakan suami seorang menteri, ia diberikan atas fakta dan faktor komersial dan kekuatan akaun dan proposal. Segala dokumen juga perlulah lengkap. Kerana Kerajaan mahu memastikan syarikat tersebut benar-benar layak, jika tidak bagaimana kerajaan dapat memastikan bahawa pinjaman tersebut akan dapat dibayar balik.

Bukan semua syarikat layak untuk mendapatkan pinjaman daripada kerajaan, syarikat yang benar-benar kukuh sahaja yang akan terima pinjaman tersebut.

Setiap pinjaman mestilah berdasarkan aliran tunainya (cash flow), aset syarikatnya dan kekuatan aliran tunai tersebut. Ia bukan boleh di buat sesuka hati dan bukan juga di berikan atas alasan isteri pemilik syarikat tersebut adalah seorang menteri.

4 - Kegunaan pinjaman

RM 250 Juta itu bukan sahaja untuk lembu, ia termasuk juga kos pembaikan infrastrukturnya yang telah rosak semasa banjir, rumah penyembelihan komersial bertaraf antarabangsa, benih lembu, kos operasi dan kos-kos lain termasuk 'marketing'nya. Adalah sia-sia suatu produk telah ada tetapi tiada tempat untuk dipasarkan. Namun pihak pengurusan syarikat telah dapat menembusi beberapa pasaran untuk daging lembu NFC.

NFC adalah satu projek ternakan komersial besar-besaran dan mempunyai piawaian standard dunia, dan lembu yang diternak bukan baka lembu tempatan. Ia adalah baka lembu komersial dan lembu yang dibeli bukan 5-6 ekor tetapi 1500 ekor.

RM 250 juta itu termasuk segala kos untuk syarikat termasuk penyediaan premis untuk pelanggan mereka dan pinjaman tersebut tidak terhad kepada aktiviti membela lembu sahaja ia termasuk pelbagai keperluan sebuah syarikat korporat termasuk hartanah.

5 - Pelaburan syarikat

Didalam kes NFC, semua pelaburan syarikat adalah sah, pinjaman tersebut juga sah dan tiada unsur penipuan dalam mendapatkan pinjaman, dan semua pelaburan syarikat termasuk pembelian hartanah kondo dan tanah adalah sah mengikut undang-undang SSM.

Berkenaan dengan kondo: semasa pembelian, kondo itu berharga 10 juta sahaja, ia merupakan aset syarikat yang juga merupakan pelaburan syarikat. Ia bukan milik individu. Dan kini nilainya sudah meningkat.

6 - Status pinjaman

Pinjaman daripada dana kerajaan tidak sama dengan loan daripada sektor komersial seperti bank komersial ataupun bank pembangunan. Nilai bayaran balik dengan bunga terendah, ia adalah untuk memacukan projek tersebut, dan dalam setiap pinjaman akan ditulis interest 2% + cost of fund, dan dalam kes NFC ialah 8%.

Pihak kerajaan dan kementerian tidak boleh keluarkan duit untuk memberi pinjaman tanpa ada perjanjian, dan jika itu berlaku, pihak pembangkang boleh membuat laporan polis kerana itu adalah kes pecah amanah CBT section 420 dan section 421, dan kes itu boleh di bawa ke mahkamah.

7 - Fitnah seleweng

Jika benar kes tersebut adalah satu penyelewengan, Rafizi dan sekutunya yang konon telah 'dedah siasat' isu tersebut sepatutnya melaporkannya kepada pihak polis, sekiranya mereka BENAR. Mustahil mereka tidak mendapat sebarang khidmat nasihat guaman untnk 'mengenakan' pemilik syarikat ini sedangkan bar council begitu rapat dengan mereka dan dalam PR sendiri begitu banyak peguam termasuk Sivarasa peguam yang 'tersohor' memperjuangkan hak asasi juga berada dalam PKR.

Selepas pihak polis mengesahkan tiada penyelewengan, mereka cuba dengan gigih untuh menjahanamkan NFC. Kini NFC dibawah siasatan SPRM.

8 - Suntikan dana pemegang saham

Dalam projek ini, suntikan dana adalah daripada kerajaan, yang membuat pinjaman adalah syarikat NFC dan pemegang saham NFC termasuk kerajaan. Untuk memastikan projek ini berjalan lancar maka kerajaan membuat suntikan dana bagi pelaburan mereka.

Manakala pemegang saham bukan kerajaan dalam syarikat tersebut adalah syarikat keluarga menteri terbabit, dan mereka yang membuat pinjaman serta telah mencagarkan saham dan beberapa aset mereka bagi tujuan tersebut.

Setiap projek nasional wajib disertai oleh kerajaan, dan suntikan modal kerajaan selalunya dalam bentuk aset, kawasan tanah dan tunai tertentu.

Dana itu untuk projek ternakan lembu dan semua infra dan kemudahannya.

9 - Pelan kontingensi menghadapi krisis makanan negara

Penglibatan kerajaan diperlukan untuk projek seperti ini kerana sektor pembekalan makanan tidak boleh diswastakan sepenuhnya untuk menjaga kepentingan rakyat dan negara.

Projek seperti ini bukan saja bernilai dari segi komersial, tetapi ia sangat bernilai dari segi pembekalan daging/makanan negara, dengan adanya NFC pergantungan negara kepada daging import dapat di turunkan.

10 - Kepentingan pelaburan hartanah

Kondo itu adalah untuk kepentingan pelanggan syarikat dan mereka yang berurusan dengan syarikat, daripada syarikat menyewa untuk pelanggan mereka ataupun pihak yang berurusan dengan mereka dimana dalam hal ini kita tahu bahawa ia melibatkan pihak daripada antarabangsa.

Ia merupakan amalan biasa syarikat korporat untuk memiliki aset seperti ini, bagi penjimatan kos hotel, dan kos penginapan untuk mereka yang berurusan dengan mereka. Aset seperti ini juga mendatangkan nilai keuntungan serta dapat menguatkan lagi nilai aset syarikat bagi syarikat tersebut untuk menjalankan projek-projek lain di masa akan datang terutamanya dengan syarikat lain yang bertaraf antarabngsa.

Jika pembelian kondo itu tidak sah oleh syarikat dan ia satu penyelewengan, dakwalah mereka dengan undang-undang, tapi dalam hal ini, undang-undang tak boleh dakwa mereka kerana itu adalah pelaburan syarikat, dan pelaburan kondo itu menguntungkan.

Didalam sesuatu perniagaan, pelaburan adalah digalakkan dalam bentuk aset bagi persediaan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka didalam perniagaan.

11 - Operasi NFC

NFC ialah syarikat membabitkan pembekalan negara dan bukan sembarangan syarikat.

Operasi syarikat pengeluaran lembu juga berurusan korporat, bukan setakat membela lembu. Ini adalah projek piawaian antarabangsa, dan sistem ternakannya bukan seperti membela lembu di kampung.

12 - Terma dan syarat pinjaman

Jika benar laporan Rafizi, diharap ia akan disiasat dan dilaporkan. Mengikut kelaziman, tak semudah itu wang yang didebitkan masuk ke dalam akaun syarikat sebelum pengkajian pinjaman dibuat.

Suntikan dana daripada kerajaan pula perlu ada kelulusan daripada lembaga pengarah dan jawatan kuasa pelaburan daripada kementerian terbabit.

Itulah antara maklumat yang cuba disembunyikan oleh Pakatan dari masyarakat. Terdapat 12 elemen berkaitan NFC yang tidak mereka perjelaskan.

Apa yang dapat disimpulkan di sini, perkara-perkara penting ini tidak disampaikan demi menjayakan fitnah mereka terhadap NFC. Jadi, dimanakah penyelewengan, apakah bentuk penyelewengan?

Sekiranya kita berniaga, kita juga akan membeli aset sebagai pelan atau persediaan sekiranya syarikat mengalami masalah kewangan. Selain itu aset tersebut boleh digunakan sebagai accomodation dalam urusan.

Sekiranya, pembelian hartanah itu digunakan untuk tujuan peribadi sabagai contoh; suami menteri itu membeli kondo dari dana syarikat untuk DUDUK dan PINDAH di kondo berkenaan... barulah dinamakan penyelewengan. BERPINDAH kah mereka ke kondo terbabit?

Jika nak dikatakan penyelewengan, bagaimana pula dengan Nga Kor Ming? Secara jelas profile syarikat berkenaan milik isterinya dan pula bukanlah syarikat yang terbaik antara yang membida. Selain itu, mana datang harta kekayaan anak pinak menantu Nik Aziz? Bagaimana dengan Anwar sendiri, dari manakah dia  mendapat sumber kewangan yang melimpah ruah? 

Inilah masalahnya bila kepentingan politik lebih diutamakan dari kejujuran. Mereka sanggup meruntuhkan keperluan Islam dan perancangan keluaran daging halal demi mendapat untung politik. Mereka rela Cina menjadi pembekal daging ke Malaysia dari membantu meningkatkan keupayaan industri Melayu.

Jelas diterangkan diatas, bukan mudah sesuatu protokol pinjaman dengan kerajaan. Tidak salah kalau sesiapa pun nak berniaga asalkan mahu. Kalau pemalas, jangan pula didengki bila ada saudara sekaum dan seagama kita lebih sikit.

Dengan terang lagi bersuluh, ianya adalah satu propaganda puak-puak sekongkolan DAP ini untuk menjahanamkan ekonomi Melayu Islam. Masih tak nampak lagi ke wahai kaum Melayu Islam yang rela membantu kafirun laknatullah dalam menyebar fitnah dan cubaan menjahanamkan ekonomi Melayu Islam.

Kenapa mesti ekonomi Melayu Islam yang mengusahakan industri makanan Halalan Toyyiban yang mesti disabotaj. Kenapa jumud sangat pemikiran? Sanggup memakan daging sesama saudara se Islam demi untuk memuaskan kafirun laknatullah.

Nawaitu bagi NFC adalah penyediaan makanan Halalan Toyyiban dan memartabatkan ekonomi dan industri Melayu Islam. Perlaksanaan juga telah dibuktikan. Ia hanyalah satu fitnah dari puak-puak kafirun laknatullah yang dijayakan oleh mereka yang mengaku beragama Islam. Hebat...

Bukanlah terlalu menyokong Dato' Sri Sharizat tetapi tetapi hanya berkata yang benar dan memperjuangkan ekonomi dan industri makanan Halalan Toyyiban yang diusahakan hanya oleh 15% sahaja kaum Melayu Islam. Tergamakkah melihat peratusan itu menurun hanya kerana politik gila?  Sepatutnya kaum Melayu Islam lah yang memartabatkan industri makanan bukan sahaja halal (Halalan) tetapi juga baik (Toyyiban).

Walaupun dibenci oleh puak-puak kafir harbi kerana Sharizat banyak menolong orang-orang Melayu Islam dalam memartabatkan ekonomi di dalam keluarga, daerah, negeri dan negara, masih ada muslimah PAS yang berani menyatakan kebenaran dan menyelar puak-puak pembawa fitnah keatas Sharizat dan keluarganya berkaitan isu NFC ini. Tidak semuanya tidak cerdik.

Hanya mereka yang benar-benar memahami istilah rasis, Halalan Toyyiban, fitnah dan hasutan dapat memahami apa yang cuba di sampaikan.

Diharap pembaca tidak terlepas pandang dan hendaknya kita berusaha untuk sampaikan kepada semua umat Islam betapa bahayanya agenda jahat puak-puak kafirun laknatullah pembangkang yang ingin melumpuhkan ekonomi Melayu Islam.

Benarkah begitu bencinya puak-puak DAP ini kepada orang Melayu Islam? Banyak lagi bukti kejahatan hasutan mereka dalam memerangi ekonomi Melayu islam. Sedarlah siapa sebenarnya DAP ini. Bersekongkol dengan mereka samalah dengan memusuhi Islam. Itulah ungkapan yang paling sesuai.

Penyerang NFC wakili DAP

Benarkah begitu bencinya puak-puak DAP ini pada orang Melayu Islam? Apa lagi bukti kejahatan hasutan mereka dalam memerangi ekonomi Melayu islam?

Bermacam-macam cara mereka gunakan untuk sabotaj ekonomi Melayu Islam.


Terlebih dahulu kita share satu penemuan dari laman sosial Facebook penyokong PKR/DAP. Posting di page berkenaan dibuat di dalam bahasa Cina. Mungkin mengandaikan bahawa orang Melayu tak akan tahu apa yang mereka siarkan di page mereka.

Posting ini dibuat pada 13 Disember 2011 (bukan 13 Mei ye). klik sini untuk melihat posting asal. KLIK SINI


Mintalah kawan-kawan yang faham bahasa cina untuk translate semula atau boleh gunakan aplikasi translation atas talian untuk anda fahami isi hasutan dari posting asal.

Mereka-mereka yang tak sedar diri ini mendakwa bahawa mereka (peniaga Cina) yang menjadi pembekal makanan utama Malaysia sejak 1980-an. Mereka juga menuduh Tun M membuat Dasar Ekonomi Baru dengan tujuan untuk mengongkong ekonomi Cina. Mereka sesuka hati membuat fitnah demi menjayakan hasutan perkauman.

DAP menghasut kaum mereka untuk boikot dan sabotaj perusahaan dan perniagaan Melayu. Mereka suka memainkan sentimen perkauman. Kemudian merekayasa cerita dongeng ala lagenda kung fu dan membuat fitnah. Apa yang mereka dakwa di dalam posting mereka di Facebook Fanpage adalah orang Melayu melalui Kerajaan BN telah merampas industri beras dari kaum Cina. Apakah benar dakwaan ini?

Sawah Padi dan Beras

Asal sejarah padi dan beras ni dilakukan sepenuhnya oleh orang Melayu. Dari sawah sampailah ke peringkat pemprosesan. Imigran hanya tahu masak dan makan. Pada ketika sebelum Jepun masuk Tanah Melayu padi ditanam setahun sekali.

Tetapi bila Jepun masuk ke Tanah Melayu, mereka bukan sahaja masuk bawa senjata tetapi mereka turut membawa masuk teknologi mereka. Dengan teknologi yang dibawa Jepun, penuaian padi dapat dilakukan 2 kali setahun. Adakah DAP tidak tahu atau buat-buat lupa ketika teknologi ini dibawa masuk, siapakah yang jadi mangsa sembelihan Jepun?

Untuk pengetahuan DAP rasis ni, selama ini kaum Melayu lah mengusahakan industri beras ni. Bersawah, mengilang dan juga mengedar. Industri beras terus berkembang bila Kerajaan Perikatan berjaya dengan beberapa Projek Pertanian Mega seperti Muda, Kemubu, Trans Perak, Kerian Sg Manik, Kuala Selangor dan lain-lain.

Bila ada Projek Pertanian bermaksud adanya tanah dan sawah. Adanya petani dan pesawah. Akibatnya orang Melayu terus bersawah, dan kemudian siapa pula yang mengambil kesempatan mengaut untung di sektor hiliran (pengilangan dan pengedaran). Fikirlah sendiri !!

Di sektor hiliran kerja tidak seteruk sektor utama dan risikonya pula rendah tetapi perlu mempunyai modal (Capital Intensive) yang mana ketika itu orang Melayu belum mampu. Lama-kelamaan Tokeh Cina mengambil (merampas) perkilangan dan pengedaran, maka tinggallah kaum Melayu terus hidup menjadi rakyat subsidi.

Jika dilihat rentetan sejarah, siapa yang rampas hak siapa? Sejak bila kaum Cina wujud tanah di Tanah Melayu? Sejak bila kaum Cina ni bersawah?

Kaum Melayu tidak pernah mengungkit tetapi bila ada puak kafirun laknatullah DAP yang cuba membakar api kebencian dan melagakan sentimen perkauman, WAJIB bagi kita menyedarkan puak-puak tak sedar dek untung ni.

Dari isu Gardenia, sampailah isu beras dan sekarang NFC pula. Pastinya mereka tidak akan berhenti di situ. Mereka akan terus pertikai seolah orang Melayu tidak pandai memerintah, salah guna kuasa, boros dan rasuah. DAP sama sahaja dengan PAP. Mengambil kesempatan dari kelemahan yang wujud untuk menyingkirkan setiap peluang bangsa asal Tanah Melayu untuk bangkit. Secara berselindung mempergunakan orang Melayu yang bodoh sombong membuat kerja untuk mereka. 

Bangsa Melayu sendiri menjadi pengkhianat bertindak merosakkan ekonomi bangsa sendiri bagi melindungi kaum pendatang yang terkenal dengan sikap rasis.


11 comments:

  1. salam saudara...artikel yg menarik..mohon share di blog dan laman fb saya.tq

    ReplyDelete
  2. JAKIM wajib selepas ini menggempur puak kiasu yang menipu logo halal dan menyediakan makanan haram untuk orang Islam.

    Selain itu, logo Halal harus dipromosikan pada semua sektor yang menghasil barangan atau makanan untuk kegunaan orang Islam.

    Jika ini berjaya, saya percaya permintaan untuk bekalan babi akan berkurangan. Seterusnya akan menyempitkan ekonomi berasaskan babi dan memberi kesan kepada puak kiasu.

    Perlu diingat, puak kiasu rasis mendapat sokongan kuat daripada pihak penjahat dan kongsi gelap. Jika pihak berkuasa benar-benar melaksanakan undang-undang, ini akan memberi kesan kepada kewangan puak-puak ini kerana mereka amat bergantung kepada industri berasaskan maksiat.

    ReplyDelete
  3. sy pelik lah dgn artikel ini.....nampak sgt spin..

    kalau betul akaun dan proposal syarikat tu kuat apasal x mohon pinjaman drpd bank shj..org yg mohon dgn kerajaan ni org yg tiada kredibeliti lansung..hidup bertongkat..org lain berhempas pulas berniaga memohon pinjaman drpd bank dgn interest yg giler tinggi, tp syarikat menteri tu senang2 sj pinjam dgn kerajaan...duit kerajaan tu plak duit rakyat...

    betul ke dap pencetus 13mei..dap dari dulu dan kini adalah pembangkang di negara ini..ketika 13 mei kerajaan persekutuan iaitu perikatan sedang lemah kerana kalah teruk..x logik langsung 13 mei dicetuskan oleh dap tatkala pembangkang ketika itu kuat...

    anda tidak suka dap itu hak anda..sy tetap bersama PAS..namun menuduh sesuka hati dgn ulasan yg x masuk akal mencerminkan sikap khianat anda kpd org melayu..sebelum menuduh dap pencetus 13 mei sila siasat mca dan sekutu2 samseng mereka dahulu..

    puak kongsi gelap cina dimalaysia didalangi oleh mca bukan dap...berpuluh tahun umno bersekongkol dgn mca memerintah malaysia, namun melayu entah kemana..tp disalahkan pula kpd dap...dap x pernah bekuasa macam mana mereka bule merompak org melayu....

    kegagalan orang melayu tidak harus diletakkan kpd bangsa lain kerana mereka tidak memegang kuasa...tp parti melayu yg berkuasa dan kononnya dominan dalam pakatan UBN x mampu memajukan org melayu..sampai bila kita harus menuding kpd org lain...

    org melayu yg mahu berniaga jika tiada kenalan atau kabel memang susah..walaupun memilik idea hebat..lihat shj agensi2 yg kononnya membantu melayu..semua haprak..sesiapa yg pernah berurusan dgn mereka pasti merasakannya termasuk sy sendiri...

    projek kerajaan byk di alibabakan kpd cina..salah dap ker...salahkan diri sendiri dulu...kerajaa tiada mekanisma khusus mengenai pemberian projek kerajaan kpd org melayu...kebanyakan mereka hanya tahu buat duit atas angin buat tahu buat kerja pn..sbb tu mereka sanggup bg projek kerajaan milik melayu itu kpd cina..ini pun salah dap jgk ker...

    ada kabel(kenalan) ada projek..xde kabel jgn harap demo tu nk layan....sama kes dgn nfc ni pn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. duk sibuk ngn robert kuok tu buat apa...dia tu kan jembalang belaan umno bn dari dulu kini dan selamanya...siapa yg bg kekayaan kpd cina tongkang yg sehelai sepinggan ni masa dtg ke tanah melayu klu bukan melayu umno...

      jika betul sekalipun dap itu punya agenda tersirat mahu mengikis hak2 melayu, apa pula tindakan melayu umno yg berkuasa selama ini membendungnya...takkan duk membebel sj..demo kn ada kuasa...kenapa tak diperkuatkan org melayu itu sendiri..ni tidak mana2 melayu yg bukan geng dia walaupun berjaya ditendang dan diranapkan semahu-mahunya...

      apa daa...

      Delete
  4. ya lah suka hati kau la labuu... kena batang leher nanti baru nak kriauww

    ReplyDelete
  5. khairi,
    bodoh betul la hang ni. kjaan bg pinjaman sbb kjaan ada kepentingan melalui dasar bekalan makanan negara. si peminjam dpt untung, kjaan dpt pastikan bekalan daging halal sentiasa ada. sama jgk pinjaman pelajaran, pinjaman iks, tu suma asal dr kerajaan. ko sanggup ke nak suruh anak kau pegi pinjam bank utk sambung belajar? alamat smp budak tu pencen pun dia x abis2 bayar bunga je. jd jgn pinjam ptptn ye kau ko x nak tongkat? (kalau ko dpn aku dah lama aku ketuk kepala ko dgn tongkat) dah pinjam kalu kena la bayar samdol!

    kongsi gelap cina pegang telur dua2; mca dan dap. jgn la jd buta politik sgt. aku nak ty ko ni kenal sgt ke hati budi cina? ko ingat diorang x amalkan kabel pelbagai. cuba tgk dlm sektor swasta brp byk diskriminasi pd kaum kita esp yg company cina. kalo ko keje kjaan jgn la pandai ckp. aku rasa ko ni belaja pun x abis. ko sendiri ngaku yg dap nak kikis hak melayu tp pandai pulak letak salah kat umno. ko babun PAS yg patut nasihat kawan DAP kau jgn kurang hajar sgt. ingat melayu ni bodoh suma ke mcm kau khairi otak lembu? sbb dia rasa kuat la dia nak melawan.

    jentayu

    ReplyDelete
  6. x pernah menyangka roti gardenia sebenarnya dr malaysia & milik org Melayu..ingatkan selama ni roti tersebut diimport dr negara luar kerana kualitinya sangat tinggi hampir sama dgn barangan luar. struktur rotinya lembut berbanding roti-roti lain yg ada di pasaran.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Yang penting, setiap urusan itu perlulah diserahkan kepada ahlinya. Pelikkan, kenapa projek NFC ni tak diuruskan oleh MOA dan JPV je?

    ReplyDelete
  9. NFC...hahahahaha semua geng penternak malaysia mencemuhnya..sykt yg langsung x ada pengalaman dpt geran...bila satu urusan diserahkan pada yg bukan ahlinya tgulah saat kehancuran

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews