Friday, April 1, 2011

Dajjal, Yakjuj Makjuj, Bukit Thur dan laut Galilee

telah di update pada 14/4/11





Siapakah Yakjuj dan Makjuj
Gua Thur di Makkah
Mari kita kaji sedikit ttg Yakjuj dan Makjuj di dalam Al-Quran. Jadi karakter utama yg kita jumpa ada lah Iskandar Zulkarnain. Siapakah sebenarnya Iskandar Zulkarnain ini? Ia adalah seorang raja yg beriman dgn Allah dan mempunyai kerajaan yg kuat. Sekali pandang, ramai yg mengandaikan Iskandar Zulkarnain ini adalah Alexander the Great, raja Macedonia yg tidak beriman itu.

Jawapan sebenarnya adalah Darius the Great, raja Parsi yg hidup pada zaman nabi Ibrahim, dan telah pun berjumpa dgn Nabi Ibrahim  dan membuat tawaf di Makkah bersama2 (hidup sezaman dengan Baginda). Parsi adalah Iran pada zaman moden ini. Oleh itu jika dikaji kedudukan geografi, berkemungkinan besar didiami oleh Yakjuj dan Makjuj adalah wilayah Khazar yg berada di Utara Georgia dan Chechnya, ataupun Selatan Rusia pada zaman moden ini. Jika kita membuka peta negeri tersebut, sememangnya terdapat satu banjaran gunung yg memisahkan mereka ( Empayar Parsi Kuno) dgn Khazaria.

Saya yakin ramai belum pernah mendengar ttg kerajaan Khazar ini. Sebenarnya maklumat ini sengaja di sembunyikan dari pengetahuan ramai oleh sebab2 yg akan kita ketahui kelak.

Saya berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah Bani Adam, sama seperti anak Adam lainnya iaitu manusia biasa. Akan tetapi mereka memang suka membuat kerosakan di muka bumi oleh kerana peradaban mereka yg agak barbaric.

Kkewujudan kerajaan Khazaria ini telah mengubah atau mencipta sejarah dunia. Bayangkan sebuah Kerajaan Khazaria yg setelah sekian lama mengamal Paganism, apabila mendapati mereka terhimpit di antara 2 kuasa besar iaitu Khalifah Abbasiah dan Kerajaan Kristian Byzantium, tiba2 memilih untuk memeluk agama Yahudi pada kurun ke 8 Masehi. Satu siri peperangan yg amat dahsyat telah berlaku selama hampir 100 tahun dengan kerajaan Bani Abbasiah. Khazaria juga telah berjaya menyusup kedalam monarki Byzantium melalui perkahwinan dan pakatan ketenteraan juga dimeterai dengan kerajaan Kristian tersebut. (Pakatan pseudo Yahudi dan Kristian menentang Islam). Maka berlarutlah peperangan sehinggalah waktu Konstantinople di tawan kerajaan Islam Uthmaniyyah dan kerajaan Khazar di kalahkan oleh kuasa Rusia. 

Sejarah dunia mungkin akan berlainan pada masa kini andainya kerajaan Khazar ini tidak wujud. Mereka telah berjaya mengekang kemaraan tertera Islam daripada memasuki Eropah Timur dalam gerakan Pincer gergasi, satu dari arah Sepanyol kerajaan Granada dan satu dari arah Eropah Timur oleh Bani Abbasiah. Jika gerakan ini berjaya, seluruh Eropah mungkin jatuh ke tangan Muslim.

Jadi persoalan kita di mana orang2 Khazar ini pada masa kini?

Jawapannya, kita harus kaji geneologi Yahudi2 Zionis yg kini berada di Israel. Majoriti mereka adalah terdiri daripada Yahudi Ashkenzi yg berasal dari Eropah Timur. This is a fact! Satu lagi geneologi yg harus dikaji adalah seluruh monarki Eropah, memang ada darah Ashkhenzi Yahudi. Tahukah anda perkataan British (Brit ish) asalnya daripda Yiddish yang bermaksud Yahudi. Yiddish adalah bahasa Hebrew yg disesuaikan utk bangsa Khazar.

tahukah anda George Bush Senior seorang Freemason 44th Degree gelaran yg dipakai di dalam aktiviti occult nya adalah Magog (Makjuj).

Oleh itu persoalan kita harus ajukan, kenapa bangsa Khazar yg memeluk agama Yahudi dan tiada sebarang pertalian darah dengan 12 puak Yahudi yg asal melalui gerakan Zionis mereka boleh menuntut Tanah Suci di sekitar Baitul Maqdis seolah2 ia adalah hak keturunan mereka? 

Perumpamaan kita boleh di sini, bayangkan orang Muslim di Tanah besar China yg agak ramai juga bilangan mereka menuntut hak ke atas Tanah Suci Makkah dan Madinah sebagai hak warisan mereka? tentunya mustahil, akan tetapi itulah hakitatnya di Baitul Maqdis, fikirkanlah bersama. Tajuk ini terlalu panjang dan lebar utk dikupas.

Pendek kata Yakjuj dan Makjuj sudah pun keluar daripada benteng nya, memeluk agama Yahudi, bersekongkol dengan Kristian menentang Islam, menyusup ke dalam monarki Eropah, lahirnya gerakan Knights Templars, menukar nama kepada Freemason dan kini menguasai dan menggagahi seluruh aspek kehidupan melalui New World Order mereka, dan sudah pun bertapak di Baitul Maqdis dan sedang berkumpul dan berhijrah ramai ke Israel. Air Tasik Thabariyyah (Sea of Galilee) semakin berkurangan untuk menampung penduduk yang sentiasa meningkat. (Sukatan air laut ini adalah petanda utama bagi kehadiran Yakjuj Makjuj melalui Hadith2 Nabi). Mereka meminumnya sehingga kering?   -   Sum79(penulis)sumber)

Laut Galilee/Tasik TIBERIAS / Kinneret/Gennesaret/Tabariyyah


Terdapat ayat Al-Qur’an menerangkan turunnya Yakjuj dan Makjuj: “Sampai waktu dibukakan (tembok sekatan) Yakjuj dan Makjuj dan mereka turun dengan cepat daripada seluruh tempat-tempat yang tinggi.”.[QS. Al-Anbiya': 96] dan hadis dari An-Nawwas bin Sam’an, sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam: “Dan Allah membangkitkan Yakjuj dan Makjuj (dengan bilangan yang banyak) dan mereka turun dengan cepat daripada seluruh tempat yang tinggi, yang pertama dari mereka melalui Tasik Tabarriyah (di negeri Syam), mereka minum air dalam tasik itu, hingga manakala tentera yang terakhir dari mereka melalui di tasik itu mereka berkata:’Sesungguhnya di tasik ini dahulu pernah ada air’. “      (Sumber)


Lihat dan perhatikan perkataan "seluruh tempat yang tinggi". Apa yang boleh difahami dengan ungkapan tersebut? "seluruh" boleh diertikan sebagai :segenap" atau "semua" tidak ada yang terkecuali. Jika dilihat perspektif "Tembok Yakjuj Makjuj" tentu sahaja ia hanya di suatu tempat tertentu, tidak boleh diertikan sebagai "seluruh tempat". Ada mesej tersembunyi disini. Saya ada menulis rencana berkaitan perkara ini. Sila lihat di sini. Nanti kita akan nampak dengan lebih jelas rahsia tersebut.


Mengenai Khazaria, sila rujuk artikel ini. 

KHAZARIA ialah negara asal Yakjuj dan Makjuj



Tasik Thabariyyah (Sea of Galilee)


Laut Galilee, juga Tasik Gennesaret, Tasik Kinneret, Laut Tiberias atau Tasik Tiberias (Ibrani: ים כנרת, Arab: بحيرة طبريا‎), terletak berdekatan denganBukit Golan. Ia merupakan tasik air tawar terbesar di Timur Tengah, dan memiliki ukur lilit sepanjang kira-kira 53 km (33 batu), kira-kira 21 km (13 batu) panjang, dan 13 km (8 batu) lebar. Tasik ini memiliki keluasan sebanyak 166 km², dan kedalaman maksima kira-kira 43 m (141 kaki).[3] Pada kedalaman 209 meter di bawah paras laut, ia merupakan tasik air tawar terendah di Bumi dan tasik kedua terendah di dunia (selepas Laut Mati, sebuah tasik air masin).[4]

Kinneret adalah terletak jauh di dalam Lurah Gelinciran Besar Jordan, sebuah lembah yang disebabkan oleh pemisahan plat-plat Afrika dan Plat Arab dan punca airnya sebahagian datang daripada mata air bawah tanah meskipun begitu punca utamanya adalah daripada Sungai Jordan yang mana mengalir melaluinya dari utara ke selatan. Keadaan ini bergantung kepada gempa bumi dan, pada masa lalu oleh aktiviti gunung berapi. Ini dapat dibuktikan dengan penemuan banyak basalt dan batu igneus lain yang mentaksifkan geologi kawasan Galilee.  http://ms.wikipedia.org/wiki/Laut_Galilee

year 2002 
severe damage to the Sea of Galeeli 

Please read below about the severe damage that has been caused by the Israelis to the Sea of Galeeli (or Tabareyya Lake), as recently published in Ha'aretz (an Israeli daily).

The 2002 pumping program prepared for Lake Kinneret [Sea of Galeeli or Tabareyya Lake] by Mekorot and approved by the Water Commission will require lowering the level of the lake to minus 215.10 meters, according to Sarah Haklai, the director of the water resources department at the national water utility. The lowest level ever recorded for the lake was minus 214.87 meters, in November 2001.

The quantity of water that flowed into the lake last year, Haklai said, had been the lowest ever recorded - 65 million cubic meters as opposed to an annual average of around 420 million cubic meters.

Haklai warned that the level the Kinneret would drop to during the course of 2002 would bring the lake down to the lowest limit at which water could still be pumped into the National Water Carrier. She said that this year, Mekorot would pump 220 million cubic meters of water from the lake, as opposed to an annual average of some 380 million cubic meters.

At the end of February, Mekorot's water resources director said, the level of the lake had dropped to 3.3 meters below the annual average for the same period, and 75 centimeters below the level recorded at the same time last year.

By the end of last month, she said, around 142 million cubic meters of water had flown into the lake - only some 64 percent of the annual average for the period.

The drop in the water level of the Kinneret, Haklai said, had led to a sharp rise in the lake's salinity. By the end of 2001, the lake's salinity level had reached 292 milligrams of chlorine per liter. Water with a salinity level above 250 milligrams of chlorine per liter is not recommended for drinking.

Figures released by Mekorot show that last year, the company, which supplies some 65 percent of Israel's water consumption, supplied some 393 million cubic meters of potable water to the agricultural sector - a drop of 17 percent as opposed to 2000. Urban water consumption fell slightly from 602 million cubic meters in 2000 to 578 million cubic meters in 2001.
(Sumber)

The Israeli Water Crisis - Could it be a trigger, or even a major 

Assalamu'alaikum

see also note below at the endo of this article.....

Gov't plans to double desalination capacity

By Amiram Cohen
Haaretz (Israeli daily; March 21, 2002)

The social-economic inner cabinet voted yesterday to double the scope

of water desalination in Israel from 200 to 400 million cubic meters a
year, thereby responding to water experts' dire predictions that the
level of the Kinneret [Lake of Teberias or Galilee Sea] has dropped so
low that soon it may be impossible to pump water from the lake.

The cabinet decision means that the state will also have to double its
investment in desalination plants over the next two years to $1
billion, instead of $500 million. Most of the financing is expected to
be raised by the private sector.

The cabinet also approved a proposal by Prime Minister Ariel Sharon,
in his position as acting infrastructure minister, to import some
50-100 million cubic meters of water from Turkey a year. Sharon said
the deal should be approved as part of the deepening defense and
economic relations with Turkey.

The price of these fresh sources of water is expected to translate
into higher water prices for consumers by about 65 percent.

Finance Minister Silvan Shalom voted against both the desalination and
the imported water proposals on the grounds that the government has
not yet decided how the measures will affect state subsidies for water
to the agricultural sector.

In a presentation to the cabinet before the vote, Water Commissioner
Shimon Tal painted a dark picture, telling the ministers that in
another year, it would no longer be possible to continue deficit
pumping from the coastal reservoir because this would cause the level
of the Kinneret to fall so low that the water would be of unacceptable
quality and the lake could be endangered by becoming overly salty.

Tal further noted that by autumn, the level of the Kinneret was
expected to drop to minus 214.5 or even minus 215 meters, on the
borderline of the level at which the pumps of Mekorot national water
company can operate. Below that level, it is not possible to pump
water into the national water carrier.

Tal added that the Mountain Reservoir** was also in danger of becoming
salty and could not be used for deficit pumping.

The cabinet also decided that a team of directors-general, headed by
the director-general of the Prime Minister's Office, Avigdor Yitzhaki,
would, in the next two weeks, hammer out plans outlining how the water
was to be imported from Turkey.

It appears that the team will approach shipping companies and ask them
to make non-tender bids. A tender for the import of 50 million cubic
meters of water from Turkey was canceled last year because none of the
bidders met the final criteria.

Informed sources in the water sector said yesterday that the cabinet
decision to import water was naive and impractical because there was
insufficient infrastructure to import more than 50 million cubic
meters of water a year to Israel. Anything above that would require
the construction of very expensive and extensive new infrastructure.

In terms of desalination, the cabinet decision is expected to result
in the publication of an additional tender for another desalination
plant of 200 million cubic meters that would begin operating in 2005.
A tender for a desalination facility for the other 200 million cubic
meters of water has already been issued and the facility is expected
to be functioning by 2004.
===================================

Dear Readers:

**The "Mountain Reservoir" is a group of groundwater aquifers located
underneath the mountains of the Occupied West Bank of Palestine,
including the Occupied Jerusalem. The Israeli occupation government
has been stealing annually, since the occupation of the Palestinian
Territories in 1967, up to 80% of the groundwater from the "Mountain
Reservoir" - an act that is considered by many observers, specialists
and experts as strong violations of the United-Nations resolutions,
the International Law, the Geneva Convention, and other international
laws, protocols and standards.

In addition, because of the over-consumption and over-pumping of the
groundwater from the Mountain Reservoir, by the Zionist settlers in the
illegal Israeli Settelments built on stolen land of the Occupied
Palestinian West Bank, the quality of water in that Reservoir
is deteriorating and, in some cases, becomes dangourous for public use.
This fact, however, is confirmed by the Israeli report itself (given
above).

The settlers, who mostly came from North America and Europe and
setteled in the West Bank, including East Jerusalm, and the Gaza
Strip, are used for a certain style of life. And as such, they have
been wasting so much water for their luxury needs, such as washing their
cars many times a day, watering their private gardens, having private
swimming pools, etc. Meanwhil, the majority of the Palestinian
people in the Occupied Territories have been suffering from severe
shortage of water, even for the daily basic use. This is because
they (the Palestinian people) have NO control, what-so-ever, on their
OWN water resources, which is due to the fact that all water
resources in the Occupied Territories are under the FULL control
of the Israeli Occupiers of the Palestinian Occupied Territories.

Thank you for being aware and making others aware.

Salaam,
Hilmi Salem, Ph.D. (Canada) <az086@...>

Jika pada tahun 2002, Isreal sudah mengesahkan betapa keritikalnya paras air di tasik ini, bayangkan apa yang terjadi pada 2011-2020?

DARI SURAH AL KAHFI:

Allah menceritakan kisah lelaki itu seperti firman-Nya dalam surah itu: "Mereka akan bertanya kepadamu (Muhammad) mengenai Zulkarnain. Katakanlah: 'Aku akan bacakan kepadamu cerita mengenainya'. Sesungguhnya Kami memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, maka dia pun menempuh suatu jalan.

"Hingga apabila dia sampai ke tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut berlumpur hitam dan dia mendapati di situ segolongan umat. Kami berkata: 'Hai Zulkarnain, kamu boleh menyiksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka'. Berkata Zulkarnain: 'Adapun orang yang aniaya maka kami kelak akan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya'." (ayat 83 hingga 87)

"Kemudian dia menempuh jalan (yang lain). Hingga apabila sampai ke tempat terbit matahari (Timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu," (ayat 89 dan 90).

"Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia sampai antara dua gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata: 'Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara mereka?'.

Zulkarnain berkata: 'Apa yang dikuasakan Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka, berilah aku potongan-potongan besi'.

"Hingga apabila besi itu sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Zulkarnain: 'Tiuplah (api itu)'. Hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, dia pun berkata: 'Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar ku tuangkan ke atas besi panas itu'.

"Maka mereka tidak mampu mendakinya dan mereka tidak mampu (pula) melubanginya. Zulkarnain berkata: 'Ini (dinding) adalah rahmat dari Tuhanku, maka apabila sudah datang janji Tuhanku, Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Tuhanku itu adalah benar'," (ayat 92 hingga 98).

Demikianlah secebis kisah mengenai Zulkarnain. Dalam rentetan perjalanan hidupnya, lelaki itu bertanggungjawab membina tembok bagi menghalang bangsa Yakjuj dan Makjuj mendatangkan angkara kepada manusia. Tembok binaan Zulkarnain itu hanya akan runtuh apabila dunia terlalu hampir dengan kiamat. Lihat ayat "mereka tidak mampu mendakinya" tentu bermaksud bangsa ini tidak mampu memanjat. Jika mereka berupaya memanjat gunung itu,  tentulah tembok ini tidak membantu menghalang mereka.  Harus diingat juga bahawa dalam hadis yang disebutkan di atas, Rasulullah memgatakan bahawa mereka "keluar dari seluruh tempat yang tinggi", bermakna mereka boleh memanjat (?) Kelihatan ia bersalahan dengan ayat tersebut. Ini menunjukkan "seluruh tempat yang tinggi itu bukanlah permukaan bumi tetapi sesuatu lang lain.


Abu Hurairah r.a.
meriwayatkan bahawa pada setiap hari Yakjuj dan Makjuj cuba menggali
atau memecahkan tembok Zulkarnain hinggalah mereka sampai ke peringkat
bila mana mereka sudah nampak cahaya di luar sana. Kemudian mereka
pulang dengan berkata “Esok kita akan dapat membolosinya”. Tapi Allah
telah menjadikan tembok itu kembali ke bentuk asalnya menyebabkan
mereka terpaksa menggalinya sedari mula. Proses ini berterusan hari
demi hari selama mana Allah menghendaki mereka ini terkepung. Bila
Allah menghendaki mereka ini keluar, di hujung hari mereka menggali itu
mereka berkata “InsyaAllah, esok kita akan dapat membolosinya”. Pada
esoknya mereka akan dapati tembok itu berkeadaan sebagaimana mereka
telah tinggalkan hari semalam, dan setelah memecahkan bakinya itulah
mereka akan keluar (Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah).

Walaubagaimanapun terdapat beberapa hadis yang tidak dapat dirungkai oleh penganalilis zaman ini apakah maksud sebenar yang cuba disampaikan. Apapun segalanya mempunyai hikmah tersembunyi yang hanya masa menentukan kedudukan sebenar. Hadis di bawah masih lagi dikaji untuk disesuaikan dengan keadaan semasa.  Kenapa perkataan insyaAllah itu dapat mereka ucapkan? Dari mana mereka perolehinya? Adakah sudah ada yang menganut ajaran tauhid ketika itu? Ini juga merupakan sesuatu petunjuk untuk kita fikirkan. 

Kita perlu ingat hadis yang disabda oleh Baginda saw sesuai dengan kefahaman pengikut Baginda pada masa itu, semestinya Baginda tidak dapat menceritakan setiap perkara yang wujud pada hari ini (hal sebenar yang terjadi) namun atas sifat kebijaksanaannya, Baginda mempunyai cara memberitahu hal-hal tersembunyi dalam perkhabaran akhir zaman ini. Malah Baginda sendiri tentulah telah diizin Allah untuk melihat keadaan sebenar yang berlaku pada hari-hari selepas zaman Baginda termasuklah apa yang berlaku sekarang. Tidak mustahil bagi Allah.

Untuk merungkai beberapa percanggahan maklumat, kita hendaklah terus menerus berfikir mendapatkan jawapannya. Hanya mereka yang beriman sahaja akan dengan mudah mendapat petunjuk kepada perkara ghaib ini melalui bimbingan Allah swt. Akan tetapi atas sebab tertentu ia tidak akan disebarkan kepada umum atas sifatnya sebagai "rahsia alam ghaib". 

Salah satu bentuk ayat alQuran dan hadis yang masih terkunci maksudnya adalah seperti di bawah:

KELUARNYA YAKJUJ DAN MAKJUJ

Firman Allah s.w.t (Surah Al-Kahfi : 98-99):

98. (setelah itu) berkatalah Zulkarnain: “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; Dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”.

99. dan Kami biarkan mereka pada hari itu (keluar beramai-ramai) bercampur-baur antara satu dengan yang lain; dan (kemudiannya) akan ditiup sangkakala, lalu Kami himpunkan makhluk-makhluk seluruhnya di padang Mahsyar.

ulasan penulis - Mereka berkeluarga dan membiak melalui "bercampur antara satu sama lain" Adakah mereka ini mempunyai banyak bangsa dan puak? Mereka kekal sebagai hamba Allah yang ingkar sehingga hari kiamat? Jika begitu bagaimana pula kaitannya dengan hadis di bawah yang menyatakan Yakjuj Makjuj semuanya mati dimasa selepas nabi Isa AS berdoa memohon pertolongan dari Allah ?

Firman Allah s.w.t (Al-Anbiyaa : 96-97):

96. (Demikianlah keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok Yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi. 

ulasan penulis - Tembok terbuka, tetapi mereka meluru keluar dari tempat-tempat yang tinggi. Kemapa keluar dari tempat yang tinggi tidak melalui tembok yang runtuh itu? Jika mereka boleh memanjat, kenapa menunggu sehingga akhir zaman baharu meluru turun dari tempat yang tinggi?

97. dan hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan cemas): “Aduhai celakanya kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri”.

ulasan penulis- adakah makhluk ini bukannya Yakjuj dan Makjuj itu sendiri atau kaun lain? Dalam hadis dibawah lebih mengelirukan kita. Apakah ia berlaku hanya selepas Dajjal dibunuh? Adakah umat Islam pada masa itu hanya berada sekitar negara Arab sahaja dan berlindung bersama nabi Isa as diBukit Thur?

KEMUSNAHAN YAKJUJ DAN MAKJUJ

Sabda Rasulullah s.a.w dalam hadith yang diriwayatkan oleh An-Nawwas bin Sam’aan :

(( …(Setelah Nabi Isa a.s. membunuh Dajjal dan pengikut-pengikutnya) lalu Allah s.w.t mewahyukan kepada (Nabi) Isa : “Sesungguhnya aku telah mengeluarkan hamba-hambaKu yang tiada kemampuan bagi seorang pun dalam memeranginya, lindungilah hamba-hambaKu (yang bersama denganmu) ke bukit Thur”. Maka Allah mengutuskan Yakjuj dan Makjuj, dari setiap tanah tinggi mereka turun bergegas, kemudian mereka melalui Tasik Tabariyyah lantas mereka minum airnya. Kemudian datang pula segolongan yang lain (dari kalangan mereka) lalu mereka berkata : “Dulunya terdapat air di sini”. Nabi Isa a.s dan pengikut-pengikutnya terkepung (di bukit Thur) sehingga satu kepala lembu pada ketika itu lebih baik dari seratus dinar bagi kamu pada hari ini…)) Riwayat Muslim

Dalam riwayat Muslim yang lain –selepas mereka berkata : “Dulunya ada air di sini”- :

(( Kemudian mereka berjalan sehingga berakhir di bukit Al-Khamar –satu bukit di Baitil Maqdis- lantas mereka berkata : “Sesungguhnya kita telah bunuh mereka yang berada di bumi, ayuh kita bunuh pula mereka yang berada di langit!” Lalu mereka melepaskan anak-anak panah mereka ke langit dan Allah mengembalikan anak-anak panah mereka dalam keadaan berdarah ))

ulasan penulis - Dalam beberapa hal, hadis diatas dapat dikesan berunsurkan Israeliat. Dalam hadis-hadis ini tidak disebut sebarang berita kaitan dengan Imam Mahdi. Sesuatu yang agak anih. Kita biarkan dahulu maklumat ini kerana bimbang ia ada campurtangan manusia atau telah dipinda untuk menaikkan nabi Isa as berbanding Imam Mahadi padahal Imam Mahadi masih ada pada waktu itu menjadi pemerintah di Baitul Maqdis.. Tidak layak untuk saya menilai samaada hadis tersebut palsu atau tidak. 


Jika benar Yakjuj dan Makjuj hanya keluar selepas Dajjal dibunuh, Rasulullah saw tidak akan berdukacita dan gementar bimbangkan keselamatan bangsa arab pada masa itu bila mendapat maklum Yakjuj dan Makjuj telah berjaya melubangi tembok Zulkarnain. Dalam sebuah hadis, Rasulullah menyatakan kebimbangannya apabila pada zaman baginda, Yakjuj dan Makjuj dikatakan sudah berjaya menebuk benteng Zulkarnain sebesar bulatan dibentuk ibu jari dan jari telunjuk. Secara logiknya Baginda sudak maklum (berdasarkan hadis di atas) mereka tidak akan keluar selagi nabi Isa as belum turun ke bumi. Kedudukan riwayat hadis diatas itu agak janggal dan terasing jika hendak dirujuk silang dengan lain-lain riwayat. Hanya Allah sahaja yang mengetahui status sebenar hadis berkenaan.  Jika merasa ragu ia bolehlaj diabai buat sementara sehingga ada maklumat berkaitannya. Di sini memerlukan kekuatan berfikir untuk merungkai kedudukan sebenar bila masa keluarnya Yakjuj Makjuj.

Bukit Thur Sina
Sedikit kisah Nabi Musa as dan riwayatnya mengenai Bukit Suci Kaum Yahudi (Thur Sina) yang menjadi tempat persembunyian kaum mukminin pada waktu "keganasan" Yakjuj dan Makjuj seperti hadis-hadis di atas. Bani Israel sememangnya menganngap Bukit Thur adalah tempat suci mereka.

Nabi Musa dan Bukit Thur Sina

Setelah mrk sudah berada di bahagian tepi timur dalam keadaan selamat terlihatlah oleh mereka Fir’aun dan bala tenteranya menyusuri jalan yang sudah terbuka di antara dua belah gunung air itu. Kembali rasa cemas dan takut mengganggu hati mereka seraya memandang kepada Nabi Musa seolah-olah bertanya apa yang hendak dia lakukan selanjutnya. Dalam pada itu Nabi Musa telah diilhamkan oleh Allah agar bertenang menanti Fir’aun dan bala tenteranya turun semua ke dasar laut. Karena takdir Allah tela mendahului bahwa mrk akan menjadi bala tentera yang tenggelam.
Berkatalah Fir’aun kepada kaumnya tatkala melihat jalan terbuka bagi mereka di antara dua belah gunung air itu: “Lihat bagaimana lautan terbelah menjadi dua, memberi jalan kepada kami untuk mengejar orang-orang yang melarikan diri itu. Mrk mengira bahwa mrk akan dpt melepaskan dari kejaran dan hukumanku. Mrk tidak mengetahui bahwa perintahku berlaku dan ditaati oleh laut, jgn lagi oleh manusia. Tidakkah ini semuanya membuktikan bahwa aku adalah yang berkuasa yang harus disembah olehmu?” Maka dengan rasa bangga dan sikap sombongnya turunlah Fir’aun dan bala tenteranya ke dasar laut yang sudah mengering itu melakukan gerak-cepatnya untuk menyusul Musa dan Bani Isra’il yang sudah berada di tepi bahagian timur sambil menanti hukuman Allah yang telah ditakdirkan terhamba-hamba-Nya yang kafir itu.
Demikianlah maka setelah Fir’aun dan bala tenteranya berada di tengah-tengah lautan yang membelah itu, jauh dari ke dua tepinya, tibalah perintah Allah dan kembalilah air yang menggunung itu menutupi jalur jalan yang terbuka di mana Fir’aun dengan sombongnya sedang memimpin barisan tenteranya mengejar Musa dan Bani Isra’il. Terpendamlah mrk hidup-hidup di dalam perut laut dan berakhirlah riwayat hidup Fir’aun dan kaumnya untuk menjadi kenangan sejarah dan ibrah bagi generasi- akan datang.
Pada detik-detik akhir hayatnya, seraya berjuang untuk menyelamatkan diri dari maut yang sudah berada di depan matanya, berkatalah Fir’aun: “Aku percaya bahwa tiada tuhan selain Tuhan Musa dan Tuhan Bani Isra’il. Aku beriman pada Tuhan mereka dan berserah diri kepada-Nya sebagai salah seorang muslim.”
Berfirmanlah Allah kepada Fir’aun yang sedang menghadapi sakaratul-maut: “Baru sekarangkah engkau berkata beriman kepada Musa dan berserah diri kepada-Ku? Tidakkah kekuasaan ketuhananmu dpt menyelamatkan engkau dari maut? Baru sekarangkah engkau sedar dan percaya setelah sepanjang hidupmu bermaksiat, melakukan penindasan dan kezaliman terhadap hamba-hamba-Ku dan berbuat-sewenang-wenang, merusak akhlak dan aqidah manusia-manusia yang berada di bawah kekuasaanmu. Terimalah sekarang pembalasan-Ku yang akan menjadi pengajaran bagi orang-orang yang akan datang sesudahmu. Akan Aku apungkan tubuh kasarmu untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang meragukan akan kekuasaan-Ku.”
Bani Isra’il pengikut-pengikut Nabi Musa masih meragukan kematian Fir’aun. Mrk masih terpengaruh dengan kenyataan yang ditanamkan oleh Fir’aun semasa ia berkuasa sebagai raja bahwa dia adalah manusia luar biasa lain drp yang lain dan bahwa dia akan hidup kekal sebagai tuhan dan tidak akan mati. Khayalan yang masih melekat pd fikiran mrk menjadikan mrk tidak mahu percaya bahwa dengan tenggelamnya, Fir’aun sudah mati. Mrk menyatakan kepada Musa bahwa Fir’aun mungkin masih hidup namun di alam lain.
Nabi Musa berusaha menyakinkan kaumnya bahwa apa yang terfikir oleh mrk tentang Fir’aun adalah suatu khayalan belaka dan bahwa Fir’aun sebagai orang biasa telah mati tenggelam akibat pembalasan Allah atas perbuatannya, menentang kekuasaan Allah mendustakan Nabi Musa dan menindaskan serta memperhambakan Bani Isra’il. Dan setelah melihat dengan mata kepala sendiri, tubuh-tubuh Firaun dan orang-orangnya terapung-apung di permukaan air, hilanglah segala tahayul mrk tentang Fir’aun dan kesaktiannya.
Menurut catatan sejarah, bahwa mayat Fir’aun yang terdampar di pantai diketemukan oleh orang-orang Mesir, lalu diawet hingga utuh sampai sekarang, sebagai mana dpt dilihat di muzium Mesir.
Tentang isi cerita yang terurai di atas dapat di baca dalam surah “Thaha” ayat 77 sehingga 79 ; surah “Asy-Syua’ra” ayat 60 sehingga 68 ; surah “Yunus” ayat 90 sehingga 92 sebagaimana berikut :~
“77~ Dan sesungguhnya telah Kami wahyukan kepada Musa: “Pergilah kamu dengan hamba-hamba-Ku {Bani Isra’il} di malam hari, maka buatklah untuk mrk jalan yang kering di laut itu, kamu tidak usah khuatir akan tersusul dan tidak usah takut {akan tenggelam}.”
78~ Maka Fir’aun dengan bala tenteranya mengejar mrk, lalu mrk ditutup oleh laut yang menenggelamkan mrk.
79~ Dan Fir’aun telah menyesatkan kaumnya dan tidak memberi peetunjuk.” { Thaha : 77 ~ 79 }
“60~ Maka Fir’aun dan bala tenteranya dpt menyusuli mrk di waktu matahari terbit.
61~Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa: “Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul.
62~Musa menjawab: “Sekali-kali tidak akan tersusul; sesungguhnya Tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku.
63~ Lalu Kami wahyukan kepada Musa: “Pukullah lautan itu dengan tongkatmu”. Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar.
64~Dan di sanalah Kami dekatkan golongan yang lain.
65~ Dan Kami selamatkan Musa dan orang-orang yang bersertanya semuanya.
66~ Dan Kami tenggelamkan golongan yang lain itu.
67~ Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda yang besar {mukjizat} dan kebanyakkan mrk tidak beriman.
68~ Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Dialah Yang Mulia Perkasa lai Maha Penyayang.” { Asy-Syu’ara : 60 ~ 68 }
“90~ Dan Kami memungkinkan Bani Isra’il melintasi lau, lalu mrk diikiti oleh Fir’aun dan bala tenteranya, karena hendak menganiaya dan menindas {mereka} hingga bila Fir’aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: “Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Isra’il dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri {kepada Allah}.”
91~ Apakah sekarang {baru kamu percaya} padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakkan.
92~ Maka pada hari ini Kami akan selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pengajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakkan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.” { Yunus : 90 ~ 92 }

Nabi Musa A.S. dan Bani Isra’il setelah keluar dari Mesir
Dalam perjalanan menuju Thur Sina setelah melintasi lautan di bahagian utara dari Laut Merah dan setelah mereka merasa aman dari kejaran Fir’aun dan kaumnya. Bani Isra’il yang dipimpin oleh Nabi Musa itu melihat sekelompok orang-orang yang sedang menyembah berhala dengan tekunnya. Berkatalah mrk kepada Nabi Musa: “Wahai Musa, buatlah untuk kamu sebuah tuhan berhala sebagaimana mrk mempunyai berhala-berhala yang disembah sebagai tuhan.” Musa menjawab: “Sesungguhnya kamu ini adalah orang-orang yang bodoh dan tidak berfikiran sihat. Persembahan mereka itu kepada berhala adalah perbuatan yang sesat dan bathil serta pasti akan dihancurkan oleh Allah. Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu selain Allah yang telah memberikan kurnia kepada kamu, dengan menyelamatkan kamu dari Fir’aun, melepaskan kamu dari perhambaannya dan penindasannya serta memberikan kamu kelebihan di atas umat-umat yang lain.Sesungguhnya suatu permintaan yang aneh drp kamu, bahwa kamu akan mencari tuhan selain Allah yang demikian besar nikmatnya atas kamu, Allah pencipta langit dan bumi serta alam semesta. Allah yang baru saja kamu saksikan kekuasaan-Nya dengan ditenggelamkannya Fir’aun berserta bala tenteranya untuk keselamatan dan kelangsungan hidupmu.”
Perjalanan Nabi Musa dan Bani Isra’il dilanjutkan ke Gurun Sinai di mana panas matahari sgt teriknya dan sunyi dari pohon-pohon atau bangunan di mana orang dpt berteduh di bawahnya. Atas permohonan Nabi Musa yang didesak oleh kaumnya yang sedang kepanasan diturunkan oleh Allah di atas mereka awan yang tebal untuk mrk bernaung dan berteduh di bawahnya dari panas teriknya matahari. Di samping itu tatkala bekalan makanan dan minuman mereka sudah berkurangan dan tidak mencukupi keperluan. Allah menurunkan hidangan makanan “manna” – sejenis makanan yang manis sebagai madu dan “salwa” – burung sebangsa puyuh dengan diiringi firman-Nya: “Makanlah Kami dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah turunkan bagimu.”
Demikian pula tatkala pengikut-pengikut Nabi Musa mengeluh kehabisan air untuk minum dan mandi di tempat yang tandus dan kering itu, Allah mewahyukan kepada Musa agar memukul batu dengan tongkatnya. Lalu memancarlah dari batu yang dipukul itu dua belas mata air, untuk dua belas suku bangsa Isra’il yang mengikuti Nabi Musa, masing-masing suku mengetahui sendiri dari mata air mana mereka mengambil keperluan airnya.
Bani Isra’il pengikut Nabi Musa yang sangat manja itu, merasa masih belum cukup atas apa yang telah Allah berikan kepada mrk yang telah menyelamatkan mereka dari perhambaan dan penindasan Fir’aun, memberikan mereka hidangan makanan dan minuman yang lazat dan segar di tempat yang kering dan tandus mereka menuntut lagi dari Nabi Musa agar memohon kepada Allah menurunkan bagi mereka apa yang ditumbuhkan oleh bumi dari rupa-rupa sayur-mayur, seperti ketimun, bawang putih, kacang adas dan bawang merah karena mereka tidak puas dengan satu macam makanan.
Terhadap tuntutan mereka yang aneh-aneh itu berkatalah Nabi Musa: “Mahukah kamu memperoleh sesuatu yang rendah nilai dan harganya sebagai pengganti dari apa yang lebih baik yang telah Allah kurniakan kepada kamu? Pergilah kamu ke suatu kota di mana pasti kamu akan dapat apa yang telah kamu inginkan dan kamu minta.”
Pokok cerita tersebut di atas dikisahkan oleh Al-Quran dalam surah “Al-A’raaf ayat 138 sehingga 140 dan 160 ; serta surah “Al-Baqarah” ayat 61 yang berbunyi sebagai berikut :~
“138~ Dan Kami seberangkan Bani Isra’il ke seberang lautan itu, maka setelah mereka sampai kepada suatu kaum yang tetap menyembah berhala, mereka {Bani Isra’il} berkata: “Hai Musa, buatlah untuk kami sebuah tuhan {berhala} sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan {berhala}”. Musa menjawab: “Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang tidak mengetahui {sifat-sifat Tuhan}”.
139~ Sesungguhnya mereka itu akan dihancurkan kepercayaan yang dianutnya dan akan batal yang selalu mereka kerjakan.
140~ Musa berkata: “Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu yang selain dari Allah, padahal Dialah yang telah melebihkan kamu atas segala umat”. { Al-A’raaf : 138 ~ 140 }
“160~ Dan mereka Kami bagi menjadi dua belas suku yang masing-masingnya berjumlah besar dan Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air kepadanya: “Pukullah batu itu dengan tongkatmu”. Maka memancarlah drpnya dua belas mata air. Sesungguhnya tiap-tiap suku mengetahui tempat minum masing-masing. Dan Kami naungkan Awan di atas mereka dan Kami turunkan kepada mereka manna dan salwa. {Kami berfirman}: “Makanlah baik-baik dari apa yang Kami telah rezekikan kepadamu.” Mereka tidak menganiaya Kami, tetapi merekalah yang selalu menganiaya dirinya sendiri.” { Al-A’raaf : 160 }
“61~ Dan ingatlah ketika kamu berkata: “Hai Musa, kami tidak boleh sabar {tahan} dengan satu macam makanan saja. Sebab itu mohonkanlah untuk kami kepada Tuhanmu, Agar Dia mengeluarkan bagi kami dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi, yaitu sayur-mayurnya, ketimunnya, bawang putihnya, kacang adasnya dan bawah merahnya.” Musa berkata: “Mahukah kamu mengambil sesuatu yang rendah sebagai pengganti yang lebih baik? Pergilah kamu ke suatu kota, pasti kamu memperolehi apa yang kamu minta.” { Al-Baqarah : 61 }
Musa bermunajat dengan Allah
Menurut riwayat sementara ahli tafsir, bahawasanya tatkala Nabi Musa berada di Mesir, ia telah berjanji kepada kaumnya akan memberi mereka sebuah kitab suci yang dapat digunakan sebagai pedoman hidup yang akan memberi bimbingan dan sebagai tuntunan bagaimana cara mereka bergaul dan bermuamalah dengan sesama manusia dan bagaimana mereka harus melakukan persembahan dan ibadah mereka kepada Allah. Di dalam kitab suci itu mereka akan dapat petunjuk akan hal-hal yang halal dan haram, perbuatan yang baik yang diredhai oleh Allah di samping perbuatan-perbuatan yang mungkar yang dapat mengakibatkan dosa dan murkanya Tuhan.
Maka setelah perjuangan menghadapi Fir’aun dan kaumnya yang telah tenggelam binasa di laut, selesai, Nabi Musa memohon kepada Allah agar diberinya sebuah kitab suci untuk menjadi pedoman dakwah dan risalahnya kepada kaumnya. Lalu Allah memerintahkan kepadanya agar untuk itu ia berpuasa selama tiga puluh hari penuh, iaiut semasa bulan Zulkaedah. Kemudian pergi ke Bukit Thur Sina di mana ia akan diberi kesempatan bermunajat dengan Tuhan serta menerima kitab penuntun yang diminta.
Setelah berpuasa selama tiga puluh hari penuh dan tiba saat ia harus menghadap kepada Allah di atas bukit Thur Sina Nabi Musa merasa segan akan bermunajat dengan Tuhannya dalam keadaan mulutnya berbau kurang sedap akibat puasanya. Maka ia menggosokkan giginya dan mengunyah daun-daunan dalam usahanya menghilangkan bau mulutnya. Ia ditegur oleh malaikat yang datang kepadanya atas perintah Allah. Berkatalah malaikat itu kepadanya: “Hai Musa, mengapakah engkau harus menggosokkan gigimu untuk menghilangkan bau mulutmu yang menurut anggapanmu kurang sedap, padahal bau mulutmu dan mulut orang-orang yang berpuasa bagi kami adalah lebih sedap dan lebih wangi dari baunya kasturi. Maka akibat tindakanmu itu, Allah memerintahkan kepadamu berpuasa lagi selama sepuluh hari sehingga menjadi lengkaplah masa puasamu sepanjang empat puluh hari.”
Nabi Musa mengajak tujuh puluh orang yang telah dipilih diantara pengikutnya untuk menyertainya ke bukit Thur Sina dan mengangkat Nabi Harun sebagai wakilnya mengurus serta memimpin kaum yang ditinggalkan selama kepergiannya ke tempat bermunajat itu.
Pada saat yang telah ditentukan tibalah Nabi Musa seorang diri di bukit Thur Sina mendahului tujuh puluh orang yang diajaknya turut serta. Dan ketika ia ditanya oleh Allah: “Mengapa engkau datang seorang diri mendahului kaummu, hai Musa?” Ia menjawab: “Mereka sedang menyusul di belakangku, wahai Tuhanku. Aku cepat-cepat datang lebih dahulu untuk mencapai redha-Mu.”
Berkatalah Musa dalam munajatnya dengan Allah: “Wahai Tuhamku, nampakkanlah zat-Mu kepadaku, agar aku dapat melihat-Mu”
Allah berfirman: “Engkau tidak akan sanggup melihat-Ku, tetapi cubalah lihat bukit itu, jika ia tetap berdiri tegak di tempatnya sebagaimana sedia kala, maka nescaya engkau akan dapat melihat-Ku.” Lalu menolehlah Nabi Musa mengarahkan pandangannya kejurusan bukit yang dimaksudkan itu yang seketika itu juga dilihatnya hancur luluh masuk ke dalam perut bumi tanpa menghilangkan bekas. Maka terperanjatlah Nabi Musa, gementarlah seluruh tubuhnya dan jatuh pengsan.
Setelah ia sedar kembali dari pengsannya, bertasbih dan bertahmidlah ia seraya memohon ampun kepada Allah atas kelancangannya itu dan berkata: “Maha Besarlah Engkau wahai Tuhanku, ampunilah aku dan terimalah taubatku dn aku akan menjadi orang yang pertama beriman kepada-Mu.”
Dalam kesempatan bermunajat itu, Allah menerimakan kepada Nabi Musa kitab suci “Taurat” berupa kepingan-kepingan batu-batu atau kepingan kayu menurut sementara ahli tafsir yang di dalamnya tertulis segala sesuatu secara terperinci dan jelas mengenai pedoman hidup dan penuntun kepada jalan yang diredhai oleh Allah.

Allah mengiring pemberian “Taurat” kepada Musa dengan firman-Nya: “Wahai Musa, sesungguhnya Aku telah memilih engkau lebih dari manusia-manusia yang lain di masamu, untuk membawa risalah-Ku dan menyampaikan kepada hamba-hamba-Ku. Aku telah memberikan kepadamu keistimewaan dengan dapat bercakap-cakap langsung dengan Aku, maka bersyukurlah atas segala kurnia-Ku kepadamu dan berpegang teguhlah pada apa yang Aku tuturkan kepadamu. Dalam kitab yang Aku berikan kepadamu terhimpun tuntunan dan pengajaran yang akan membawa Bani Isra’il ke jalan yang benar, ke jalan yang akan membawa kebahagiaan dunia dan akhirat bagi mereka. Anjurkanlah kaummu Bani Isra’il agar mematuhi perintah-perintah-Ku jika mereka tidak ingin Aku tempatkan mereka di tempat-tempat orang-orang yang fasiq.”
Bacalah tentang kisah munajat Nabi Musa ini, surah “Thaha” ayat 83 dan 84 dan surah “Al-a’raaf” ayat 142 sehingga ayat 145 sebagaimana berikut :~
“83~ Mengapa kamu datang lebih cepat daripada kaummu, hai Musa?”
84~ Berkata Musa: “Itulah mereka sedang menyusuli aku dan aku bersegera kepadamu ya Tuhanku, agar supaya Engkau redha kepadaku.” { Thaha : 83 ~ 84 }
“142~ Dan Kami telah janjikan kepada Musa {memberikan Taurat} sesudah berlalu waktu tiga puluh malam dan Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh {malam lagi}, maka sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan berkata Musa kepada saudaranya, yaitu Harun: “Gantilah aku dalam {memimpin} kaumku dan perbaikilah dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerusakkan”.
143~ Dan tatkala Musa datang untuk {munajat} dengan {Kami} pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman {langsung} kepadanya, berkatalah Musa: “Ya Tuhanku nampakkanlah {Zat Engkau} kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman: “Kamu sesekali tidak sanggup melihat-Ku, tetapi melihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya {sebagai sediakala} nescaya kamu dapat melihat-Ku.” Tatkala Tuhannya nampak bagi gunung itu, kejadian itu menjadikan gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pengsan. Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata: “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada-Mu dan aku orang yang pertama beriman.”
144~ Allah berfirman: “Hai Musa sesungguhnya Aku memilih kamu lebih dari manusia yang lain {di masamu} untuk membawa risalah-Ku dan untuk berbicara langsung dengan-Ku sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.”
145~ Dan Kami telah tuliskan untuk Musa luluh {Taurat} segala sesuatu sebagai pengajaran bagi sesuatu. Maka Kami berfirman: “Berpeganglah kepadanya dengan teguh dan suruhlah kaummu berpegang kepada {perintah-perintahnya} yang sebaik-baiknya, nanti Aku akan memperlihatkan kepadamu negeri orang-orang yang fasiq.” { Al-A’raaf: 142 ~ 145 }
Untuk maklumat penuh artikel ini sila ke sumber: http://asep4212.wordpress.com/ atas tajuk Nabi Musa A S

Ini pula ialah Jabal Thur di Semenanjung Arab.
Jabar Thur.. Disini lah terletaknya Gua Thur.. Tempat persembunyian Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar As-Siddiq selama 3 malam daripada ancaman Musyrikin Quraisy sebelum Baginda dan Saidina Abu Bakar meneruskan penghijrahan ke Madinah.

(sumber)
Bukit yang mana satu betul? Bagi kita kaum muslimin, Bukit Thur (Jabal Thur) yang kita terima sebagai lokasinya. Bagaimana pula boleh ada persamaan dengan Thur Sina? Nampak tak perkaitan antara keduanya? Kita tahu peristiwa akhir zaman itu berlaku disekitar Baitul Maqdis dan Israel sekarang. Nabi Isa as pula adalah nabi kaum Yahudi (bani Israel). Bukit Thur yang mana maksud dari hadis tersebut di atas?



Salah satu tanda-tanda yg sangat hampirnya munculnya Dajjal seperti amaran yg telah diberitahu oleh Rasulullah s.a.w tentang ialah surutnya air Tasik Tabariyyah  sama2 kita lengkapkan diri kita dengan berdoa semoga kita dijauhkan dari berjumpa dengan Dajjal dan membaca 10 ayat terakhir surah al-Kahfi. Juga diberitakan Israel sedang giat musnahkan pokok zaitun...kerana dalam hadis yg lain ketika berlaku perang besar (perang Dajjal) antara Muslim dan Yahudi, hinggakan pokok Zaitun dan batu2 akan bersama tentera muslim memberi tahu dimanakah Yahudi bersembunyi!

29 comments:

  1. Melihatkan kepada segala macam kerosakkan yang berlaku pada hari ini , umat Islam seharusnya membuka hati&fikiran untuk mencari jalan keluar. Mohon kepada Allah spy hati kita dibuka untuk melihat & menerima kebenaran dicelah-celah kekalutan, harubiru, hiruk pikuk umat diwaktu ini. Fitrah semulajadi boleh dirosakkan tapi boleh dipulihkan semua jika hati diserah kembali kepada Tuhan. Fitrah yg rosak akan menafikan kebenaran walau terpampang didepan mata. hati yg sudah keras tidak lagi sensitive atau merasa terancam dgn program kemaksiatan. Sebab itu Tuhan datangkan gempa bumi dan tsunami untuk melembutkan hati manusia. Kerosakan berlaku pada segenap sudut kehidupan manusia, aqidah ibadah akhlak, di tahap yang amat kronik. Sudah sampai masanya bagi Allah mendatangkan pemimpin penyelamat untuk umat manusia diakhir zaman ini. Umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah mendapat khabar gembira tentang kedatangan Imam Mahdi dan Putera Bani Tamim. Mereka adalah tokoh kepimpinan umat Islam di alaf ini yang bertaraf Mujaddid, Mujtahid, ulama ul amilin, warisatul anbiya’,Rasul lil rasul . Dalam pandangan sufi mereka adalah mursyid,sohibuzzaman, wali yullah,sultanul auliya'. Tuhan menjadikan setiap sesuatu ada pasangannya, ada gandingannya, ada saingannya. Imam Mahdi dan Putera Bani Tamim dibekalkan dengan karamah dan bantuan ghaib untuk berhadapan dengan pihak Dajjal dan konco-konconya yang mengusai sihir dan diberi istidraj. Hakikatnya Imam Mahdi dan Putera Bani Tamim sudahpun berperanan. Kedua dua pihak yg berlawanan ini sebenarnya amat mengenali antara satu sama lain.

    Sudah banyak kajian ahli pemikir yang mengandaikan “kemunculan” Imam mahdi dan Putera Bani Tamim adalah dari Nusantara. Kepimpinan mereka akan mengembalikan kegemilangan dan kesatuan alam melayu, bani Jawi, kaum mala. Ertinya mereka ada dikalangan kita . malangnya kita tidak dapat mengenali mereka dengan mudah kerana minda kita sudah dikawal “mind control”. Semua jalan-jalan untuk umat Islam berhubung dengan mereka sudah ditutup, disekat, dikelirukan, dinafikan. Cara hidup dan berfikir tajaan NWO sudah sebati dalam diri kita hatta dalam mempelajari dan memahami ilmu Islam itu sendiri pun adalah dalam ruang lingkup yang telah disusun, dikawal dan dirancang oleh mereka.

    bersambung....

    ReplyDelete
  2. sambungan...
    Illuminati merahsiakan kewujudan iblis dan perhubungan mereka sejak sekian lama malah menanamkan kepercayaan kepada umat manusia bahawa iblis tidak wujud. Sekaligus supaya manusia tidak mempercayai kewujudan Tuhan,malaikat, rasul dan alam ghaib.Mereka menjalankan usaha-usaha merosakkan agama tauhid sebelum ini menggunakan modus operandi yang sama. Mereka menyusup ke dalam agama Islam mengolah ,mengubah , menyelewengkan dari dalam. Percubaan demi percubaan dibuat oleh yahudi mengunakan kepakaran mereka bermula dari zaman Rasulullah SAW lagi..Selepas kekalahan dalam perang salib, pusat-pusat orientalis ditubuhkan dan agen-agennya dihantar keseluruh dunia dengan menyamar menjadi ulama . Mereka tidak boleh mengubah Al Quran tetapi mereka menterjemah kitab kitab muktabar, mengubah keasliannya, memadamkan juzuk-juzuk tertentu agar umat islam tidak tahu rahsia kekuatan mereka. Antaranya, sebahagian besar umat Islam pd hari ini sudah tidak boleh menerima malah tidak percaya bahawa, bagi mereka yg bertaqwa boleh berhubung dengan alam ghaib yakni dengan roh Rasulullah, Nur Muhammad SAW dan para sahabat serta rijalullghaib dan juga mendapat pimpinan dari roh baginda SAW. Suatu ketika dulu kita pernah disajikan dengan kisah- kisah bantuan ghaib kepada pejuang mujahiddin yg amat menjaga urusan dgn Tuhan sewaktu melawan Komunis Russia. Banyak lagi kisah-kisah seumpama itu yang sangat memberi semangat dan harapan kepada umat Islam. Ini pembelaan dari Tuhan.

    Memandangkan gerakan musuh tidak pernah henti-henti mencari dan mengesan Imam Mahdi, sudah tentu beliau tidak akan menonjolkan diri sebelum masanya tetapi mewakilkan kepada Putera Bani Tamim untuk membuat segala persiapan awal. “Kumpulan-kumpulan yang memegang bara api” yg berada di sekitar Timur Tengah dan Khurasan akan bergabung dibawah kepimpinan Imam Mahdi. Bara api ini akan menyala dan membakar musuh-musuh manakala cahayanya menerangi alam.

    Selama ini Tuhan telah mengizinkan segala macam kelebihan (yakni kuasa, pangkat , sihir,harta, kekuatan tentera, ekonomi, teknologi)berlaku kepada pasukan Iblis, Syaitan, Dajjal, iluminati, yahudi, freemason dan konco-konconya. Mereka pun bermaharajalela , membuat kezaliman, mencatur dunia sekehendaknya , menurut hawa nafsu sepuas puasnya. Semua ini untuk menguji keimanan hamba-hambaNya yg ikhlas. Tuhan menguji manusia mengikut tahap keimanan masing-masing Maha Suci Allah dr bersifat zalim .Manusia lah yg menzalimi diri mereka sendiri. Walaupun sudah diberi peringatan, adakah manusia kembali kepada Allah? Tidak lama lagi pasukan ini akan bertemu “empat mata”dengan pasukan “lawan’ yang dikirim oleh Tuhan . “Lawan” yang memiliki “super power” yg selama ini berperanan secara rahsia “dibalik tabir” akan muncul untuk selamatkan seluruh umat manusia spy kembali kepada Tuhan yg Esa. Pasukan Rasululah SAW iaitu Imam Mahdi, N . Isa a.s , Putera Bani Tamim dan lain-lain .Perang besar WW3 di akhir zaman sebelum penutup kisah dunia. Semoga kita tergolong dlm pasukan Allah ini.

    ReplyDelete
  3. Assalamuailaikum..

    cara yang terbaik utk menghadapi fitnah dajjal adalah kembali kepada Islam yang sebenar iaitu Ahli Sunnah Waljamaah...malangnya ramai dikalangan kita hari ini secara tidak sedar menganut ajaran Islam sekular@liberal@fahaman qadariyyah....semoga mereka mendapat hidayah..
    Ramai dikalangan kita hariini, masih tidak menyedari rahsia besar umat Islam iaitu ilmu rohani...

    Keistimewaan ASWJ berbanding fahaman Islam yang lain adalah Ahli sufi@ahli tasauf....siapakah mereka?
    di tanah melayu terkenal ramai tokoh2 sufi@wali
    wali songo,habib nuh,tuk kenali,tokku paloh mereka antara tokoh yang terkenal kerana karamah mereka namum ramai yang tidak ambil peduli apakah amalan mereka...
    oleh itu saya menyeru kepada seluruh umat islam untuk kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar dan menjejak amalan -amalan waliyyulullah utk menghadapi hura hara yang sudah hampir saat tibanya....

    ReplyDelete
  4. Hmm saya ingin tahu pula bagaimana pandangan penulis atas perkaitan Darius The Great dengan Zulqarnain.. Ada kajian maklumat yg lengkap setakat ini??

    ReplyDelete
  5. Salam..
    Ya'juj Ma'juj pd sy sebenarnya sudah keluar dan kerana itu Yahudi kembali dpt mendiami Baitul Maqdis..
    Hadith yg mengatakan mereka akan keluar semula setelah Nabi Isa membunuh Al-Masih Ad-Dajjal pd sy bukanlah sesuatu yg mengelirukan krn sy mempunyai penjelasan atas berlakunya perkara itu..
    Rahsia Allah itu maha luas dan mengenali sifat Allah itu jua amat penting dlm kita mencantumkan puzzle umat Akhir Zaman..

    Rasulullah mengatakan Imam Al-Mahdi akan melawan Yahudi dan Raja Mereka iaitu AL-Masih Ad-Dajjal..Perlu kita maklumi bahawa pertumbukkan Tentera Kuffar disebut sebagai Romawi dlm Hadith baginda..Mereka ini akan Tentera Al-Mahdi perangi sebelum Tentera Islam pimpinan Imam Al-Mahdi berdepan dgn Dajjal..
    Baik,disini akan sy perjelaskan mengapa pula timbul Ya'juj dan Ma'juj selepas kemenagan Tentera Islam pimpinan Imam Al-Mahdi keatas Dajjal..
    Tempat kurungan Ya'juj Ma'juj dikatakan berada disekitar pergunungan blog Eropah Timur dan mereka dikatakan telah keluar dari tempat belenggu mereka itu..
    Apabila dikatakan Manusia akhir zaman kembali berperang dgn menggunakan senjata yg Rasulullah gunakan dlm peperangan,ini memberi makna bahawa suatu Fenomena atau penjajaran Bentuk muka bumi telah berlaku secara extream dan menyebabkan sumber tenaga Eletrik pupus dan manusia kembali hidup mengikut Fitrah asal mereka..
    Mungkin juga telah berlakunya gempa dan gegaran yg begitu kuat sehingga menyebabkan berlakunya kepupusan teruk kpd sumber tenaga moden dan jika saudara2 melihat fenomena yg berlaku diJepun,ianya telah dibuktikan dimana Jepun mengalami putus bekalan eletrik dikawasan yg dilanda gempa bumi dan Tsunami tempoh hari..
    Bayangkan jika gegaran yg berlaku itu melanda 2/3 dunia bagaimanakah kesan kemusnahan dan kepupusan yg akan berlaku dan akan ada juga negara2 yg pupus atau tertimbus dari kejadian Gempa besa2an ini..
    Jika Uamat Islam kembali dgn cara hidup lama,adakah mustahil penghuni dunia blok Eropah timur akan hidup kembali spt Fitrah Ya'juj Maj'juj?
    Fikirkan sedalam-dalamnya krn Lisan Rasulullah itu mengandungi Rahsia yg tidak boleh kita lalaikan...
    Ps sy kemungkinan ini boleh berlaku krn zaman AL-Mahdi itu kesemua manusia kembali kpd Fitrah asal kehidupan yg pernah Rasulullah dan para sahabat telah jalani dan Fitrah Ya'juj Ma'juj akan kembal kpd keturunannya..
    Inilah pendapat sy terhadap keberadaan Ya'juj Ma'juj krn sy memegang bahawa Dajjal itu akan muncul apabila manusia tidak lg memperkatakan tentangnya maka Fitrah Ya'juj Ma'juj itu pun begitu juga bg sy dimana mengabaikan Ya'juj Ma'juj itu akan mengundang kecelakaan besar kpd kita krn menurut Rasulullah mereka akan melanda byk negara spt belalang sblm pergi mendapatkan Tentera Al-Mahdi dan Nabi Isa spt mana yg Allah janjikan..Kita semua perlu Insaf bahawa Allah telah menceritakan Perihal Ya'juj Ma'juj di dalam Al-Quran dan apabila Ia telah Allah masukkan kedalam Kalamnya,itu bermakna ia adalah suatu peringatan dari Allah dan adalah bahaya jika kita mengabaikan atau berpaling dari mengingati dari kita tentang kemunculannya..
    Dajjal itu ada Rasulullah sebut didalam Hadith baginda dan Ya'juj Majuj juga telah juga baginda sebut..Ia sebenarnya dua entiti yg berbeza,cuma ada zaman yg menyatukan mereka dan tidak mustahil mereka kembali berpisah membentuk kekuatan berasingan utk mengepung kita..Wallahualam..

    ReplyDelete
  6. 7 WCLH ( Format: College Radiο Wilkes
    Uniѵersity's radio station plays mostly alternative rock, but Mondays have seemingly always been "Metal Mondays. Perhaps the best thing to do is keep an eye on the promotional deals and be ready to pounce quickly when a suitable one comes up. Even today, I go big game hunting and all this, and the more dangerous something is, the happier I am.

    my web-site ... tncommunity.info

    ReplyDelete
  7. Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I'll definitely return.


    My web-site :: kostenlos spielen ohne anmeldung

    ReplyDelete
  8. It's awesome to go to see this website and reading the views of all mates regarding this post, while I am also keen of getting experience.

    Take a look at my web-site ... gratis spiele

    ReplyDelete
  9. These aгe also аvailаble ωith PTO Dеlaу feаture whіch automatically open
    tаnk intеrnal νalve for 5 seconds prioг to еngaging PTO allοwіng pump
    аnԁ pгoԁuct lineѕ to chаrge
    pгevіewing intervаl valve ѕlug.
    The bгoaԁcasting procesѕ is not cοmplicаteԁ aѕ all the
    equipmеnts essеntіal arе easily aѵailаble but with neω iԁeas comіng up еverу dау,
    new гequіrеments riѕe wіth new crіteria of tгansmіѕsion liκe Dаb
    Digital Raԁio and DRM. Theѕе include thе artist-bгаnded music
    channеls such as Тhе Grateful Dеаԁ Chаnnеl, Εminem's Shade 45, Jimmy Buffett's Radio Margaritaνillе; there is eѵеn thе
    clasѕіcal music Metгopolіtаn Oρеrа Rаdio channel.


    Τаκе а lοoκ at my ωebpage
    kostenlos spiele spielen
    my page: mouse click the following internet site

    ReplyDelete
  10. This is a common misconception which will be resolved
    only with firsthand experience. B) SEO basics - Image 2:
    Select-'English' and 'All Countries and Territories'.

    Users normally tend to visit websites that are at the top
    of this list as they perceive those to be more
    relevant to the query. This gives your name higher credibility and better
    search engine rank. Is professional search engine marketing the thing that you need.
    Examine in detail the shift in the customers' rank, and progress in their positions. While these 5 truths may seem self-evident, it is the astonishing fact that they are contradicted, and even outright disputed, in the greater SEO debate. The thing that needs to be emphasized is to create text of your website in such a way that the algorithms find them easily. Configure You - Tube settings by changing the default settings to your preferred and secure preferences. What are the advantages of article submission. Arrange the H1, H2 and H3 tags serially with proper hierarchy. Still hanging on. Let us assume that at this point you have 6 keywords. Here you will need an SEO agency such as Webfirm to try and run damage limitation. This was the beginning of the thought process for my new business. A well-formed internal linking structure and good sitemap can ensure all pages of a website being indexed by a search engine. 4) Managing your online business. Keep in mind that Google doesn’t really like page rank manipulation, even if it’s internally on your site or externally by backlink spamming. First of all a market survey is done by them as to know the competitors analysis. This is more of an indirect way of getting direct traffic to your e - Bay store.

    Feel free to visit my page: Linkpyramide

    ReplyDelete
  11. makasih infonya gan
    kunjungi balik yah gan http://awah17.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. Maafkan saya memberi komen berlainan di sini tentang Yakjuj Makjuj ini...saya x rasa YnM ini dari bangsa Yahudi yang sedang bertaburan di muka bumi ini...pada pandangan saya YnM ini di dalam hadis2 dan AlQuran,mereka adalah satu kaum...yang bererti mereka adalah manusia...kita wajib percaya perkara ghaib...sebab yang ghaib adalah urusan Allah Ta'ala...dipercayai mereka YnM ini adalah dari keturunan baka Nabi Adam...apa yang menghairankan...kita tidak pernah mahu keluar dari otak pemikiran kita bahawa YnM ini bukanlah berfizikal seperti manusia biasa seperti kita ini...YnM ini pernah digambarkan berfizikal luar biasa walaupun mereka berketurunan manusia dari Nabi Adam...di sini kemahuan Allah mencipta kehendakNya tiada sesiapa yang terduga...YnM itu barangkali di cipta Allah sebagai bangsa yang kuat, ganas dan barangkali berfizikal besar dan tinggi sesuai dengan keganasan yang digambarkan di dalam hadis2 sahih...lagi pula mereka digambarkan terlalu ramai keturunan mereka melebihi makhluk2 yang ada di bumi ini...dan mereka terlalu ramai kerana di beri umur yang panjang sejak zaman keturunan Nabi Adam...sebab itu barangkali Allah 'menyimpan' mereka sehingga tiba waktu dijanjikan Allah untuk mereka keluar sebagai salah satu tanda kiamat besar...'mereka meluru keluar' sebab mereka terlalu ramai...dan mereka membinasakan apa2 yang ditemui sebagai tanda mereka kaum yang ganas lagi ramai...mereka tidak dapat dikalahkan kecuali Allah sendiri yang membinasakan mereka melalui doa Nabi Isa...ini hanya pandangan peribadi saya...namun hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui rahsia YnM ini...Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  13. CERN, dinding tembaga besi ada lubang terowong.agaknya iskandar zulkainain dah musnahkan atau timbus peralatan terseebut. Manusia zaman ini bina balik lubang dajjal.

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews