Sunday, September 8, 2013

Siapa yang Hina? Penghina atau yang di hina?


Kadang-kadamg kita temui manusia dungu dan tak matang. Mengaku bijak pandai dan beilmu tinggi tetapi malangnya hati mereka dipenuhi najis dengki dan iri hati. Lebih malang bila ada antara mereka yang bangga melilit kepala mereka dengan serban tebal.


Jadilah manusia bijaksana, yang benar diangkat dan yang salah dihukum, tak kiralah siapa pun mereka. Barulah dikatakan cerdas akal. Telitilah, siapa sebenarnya musug kita.  Musuh yang mahu menghinjak Melayu di buminya sendiri. Banyak contoh di hadapan mata. Hanya yang perlu ialah minda yang cerdik dan bijaksana.

Strategi menghina bangsa Melayu bukan saja melibatkan ahli politik tetapi ia juga melibatkan usahawan Melayu. Satu ketika dulu isu Syed Mokhtar mendapat pelbagai projek dari kerajaan telah mendapat perhatian dalam parlimen. Beliau dituduh membolot semua kekayaan negara dan memegang pelbagai jenis perniagaan yang strategik termasuklah perkapalan, beras, gula dan pelbagai lagi. Kerajaan telah dibidas kerana terlalu memberi muka kepada Syed Mokhtar dengan memberi pelbagai projek besar yang melibatkan berbillion ringgit. Persoalan mereka; kenapa hanya Syed Mokhtar saja yang di bela sedangkan ramai lagi orang Melayu yang berniaga tetapi tidak mendapat apa-apa backing dari kerajaan.

Saya tidak sama sekali mengatakan bahawa apa yang didapati oleh syed Mokhtar itu sesuatu yang patut namun saya juga tidak tergamak untuk menghina dan menghentam beliau kerana pada pandangan saya :-


Jangan Hina Dia


1. dialah satu-satunya anak Melayu islam yang tersenarai sebagai 10 billionaire terkaya negara

2. beliau telah membantu ribuan anak-anak yatim

3. beliau telah membiayaai ribuan pelajar miskin untuk ke sekolah

4. ribuan orang Melayu yang mencari makan dengan syarikat2 beliau

5 .beliau telah membeli MPH dengan jutaan ringgit demi memastikan buku2 agama dapat dijual dipasaraya2. Dulunya kedai buku ini hanya menjual buku cerita tentang hal2 lain. Tidak ada buku agama.

6. beliau telah menghabiskan jutaan ringgit untuk membina universiti bagi pelajar-pelajar miskin seluruh dunia

dan lain-lain.

Ertinya kita tidak harus sekadar melihat apa yang beliau dapat tetapi juga melihat apa menfaat yang diperolehi oleh rakyat terutama orang Melayu hasil sumbangan dari beliau. Jangan hanya melihat keburukan dan kelemahan beliau tetapi tonjolkan lah kebaikan yang beliau lakukan.

Sperkara lagi, apa yg TSM dapat hari ini bukanlah datang dengan carpet merah tetapi dengan usaha gigih siang dan malam. Beliau pernah memnadu lori dari Kedah ke Pahang pada awal tahun 70an tanpa ada hiway selama berbelas-belas jam sehingga ada masa-masanya beliau terpaksa tidur atas lori. Adakah usaha yang gigih ini tidak melayakkan beliau untuk mendapat kenikmatan yang ada sekarang ini? malah saya difahamkan sehingga hari ini beliau bermesyuarat dengan semua CEO nya bermula tengah malam sehingga lewat pagi. Adakah kita sanggup?

Saya melihat serangan-serangan yang dikenakan kepada TSM ini bukanlah satu perkara yang tak sengaja tetapi sebaliknya ianya dirancang oleh pihak-pihak yang tertentu untuk menjatuhkan bangsa Melayu. Mereka tidak boleh melihat orang Melayu berjaya dan akan berusaha menjatuhkannya. Jangan lupa ketika TSM mengambil alih roti gardenia, pihak cina telah membuat roti possimo dan mengempen orang Cina supaya tidak lagi membeli roti gardenia. Ini sejarah yang tidak boleh dipadam.

Namun amat malang kerana masih ramai orang Melayu yang terjebak dalam perangkap ini sehingga sanggup bersekongkol dengan bangsa lain untuk menjatuhkan bangsa sendiri. Inilah liciknya startegi mereka sehingga orang Melayu leka dan lalai sehingga bangsa sendiri dihinapun kita bertepuk tangan.

Bercakap pasal mengaggihkan kekayaan, sebenarnya bukan TSM sorang saja yang telah diberi peluang. Malah ratusan orang Melayu lain telah diberi kesempatan dengan pelbagai projek tetapi semuanya tutup kedai. Ertinya pengagihan itu telah berlaku tetapi orang Melayu itu sendiri yang menggagalkannya. Jadi adalah tidak benar kalau kita kata TSM sorang saja dilambakkan dengan semua projek. Malah dikalangan bangsa Cina lagi ramai yang menjadi kroni tetapi kenapa tidak kita bangkitkan.

petikan dari

16 comments:

  1. harap saudara kembali aktif

    -kipas-

    ReplyDelete
  2. lama juga menunggu tuan, alhamdulillah tuan telah kembali..

    ReplyDelete
  3. saya sangat menyokong pendapat saudara...melayu islam hanya menjatuhkan melayu islam..melayu memang terkenal dengan hasad dengki dan iri hati...filem2 p.ramlee juga kebanyakannya mengisahkan tentang perilaku bangsa melayu-hussein hakem

    ReplyDelete
  4. disebabkan persaingan perniagaan santau menyantau antara melayu.. yang peliknya kdai cina tak pulak nak gi santau..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. insyaAllah...
    beliau antara yg dikurniakan "keteguhan"...
    tiada lah cela/hina beliau-beliau yg dimuliakan YME...
    alhamdulillah

    -ard-

    ReplyDelete
  7. yg paling kuat menghina melayu ialah tun M

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg paling kuat menjatuhkan melayu ialah DSAI..

      Delete
    2. Tun M tidak menghina, tp dia mwmbangkitkan semangat melayu yg sangat layu..

      Delete
  8. melayu memang bodoh

    ReplyDelete
  9. Melayu memnag dilayukan dengan cerekama yang menjengkelkan....seperti mr arrogant

    ReplyDelete
  10. page macai.. berckp lebih pada melayu.. @ islam ? lebih sokong sekular.. aduhai.. byk2 dgr ceramah agama.. jgn jadi ulamak umno udah le.. sesat lg nyata.. isu arak DIAM.. judi.. DIAM.. haha..

    ReplyDelete
  11. turki demo2Pada akhir zaman nanti, akan dijumpai kekuasaan orang-orang bodoh dan zalim. Mereka mempunyai banyak penolong dalam kezaliman mereka, bahkan mencambuk manusia dan menghinakan mereka. Rasulullah SAW telah mnegumpamakan cambuk-cambuk tersebut dengan ekor sapi serta memperingatkan mereka dengan neraka dan azab Allah SWT.

    Dari Abu Umamah r.a bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Pada akhir zaman, akan ada orang yang membawa cambuk seperti ekor sapi. Mereka pergi pada pagi hari dalam kemurkaan Allah dan kembali pada sore hari dalam kemarahan Allah.” (HR. Al- Albaniy)

    Dari Abu Hurairah r.a bahwa ia mendengar Raulullah SAW bersabda, “Jika engkau diberi kesempatan yang panjang, engkau akan melihat suatu kaum yang pergi pada pagi hari dalam kemurkaan Allah dan kembali pada sore hari dalam kemarahan Allah. Di tangan mereka ada semisal (cambuk) ekor sapi.” (HR. Ahmad)

    Dari Abu Hurairah r.a bahwa ia mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah kulihat sebelumnya, yaitu suatu kaum yang bersamanya cambuk seperti ekor sapi, yang dipukul untuk memukul manusia, dan para wanita yang berpakaian, tetapi telanjang, berjalan lenggak-lenggok, dan kepala mereka seperti punuk unta yang miring. Mereka tidak akan masuk surga, bahkan tidak akan mencium baunya. Padahal,baunya dapat tercium dari perjalanan (jarak) sekian dan sekian.” (HR Muslim)

    Sebagai dari tanda itu telah terjadi dalam sejarah Islam dan akan muncul lebih hebat lagi sebelum terjadinya kiamat, yaitu ketika ilmu dicabut dan muncul kebodohan sehingga Islam tidak tersisa lagi, kecuali nama dan tulisannya saja.

    Turunnya bencana alam dan siksaan berat dari pemimpin yang Zalim

    Rasulullah SAW memberitahukan bahwa di akhir zaman nanti sebelum munculnya Al-Mahdi, umat akan ditimpa musibah besar, seperti cobaan dan siksaan berat yang dilakukan oleh para pemimpin dan hakim yang zalim. Mereka mempersempit ruang gerak orang beriman sehingga seseorang akan berharap dapat menempati seperti tempat saudaranya yang sudah meninggal agar terbebas dari cobaan, siksaan, kejahatan, dan kezaliman para pemimpin tersebut. Kondisi itu akan terus berlangsung hingga munculnya Al-Mahdi untuk menghukum mereka. Ia memenuhi bumi ini dengan kabaikan dan keadilan, sebagaimana sebelumnya bumi ini telah dipenuhi dengan kezaliman dan pembunuhan.

    Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Akan turun kepada umatku di akhir zaman nanti cobaan yang dahsyat dari pemimpin mereka. Belum pernah terdengar cobaan yang lebih dahsyat darinya sehingga bumi yang luas itu terasa sempit bagi mereka karena bumi dipenuhi dengan kejahatan dan kezaliman. Seorang mukmin tidak mendapatkan tempat berpindah dari kezaliman itu. Kemudian, Allah Azza wa Jalla mengutus seseorang dari keturunanku. Dia akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana bumi dipenuhi dengan kejahatan dan kezaliman. Penduduk bumi dan langit ridha dengannya, dan bumi tidak menyimpan sesuatu pun dari bijinya, kecuali mengeluarkannya. Begitu juga dengan langit, kecuali Allah menuangkannya ke bumi. Ia hidup di tengah-tengah mereka selama tujuh, delapan, atau sembilan tahun agar semua yang hidup dan mati menikmati apa yang tellah diperbuat Allah Azza wa Jalla terhada penduduk bumi dari kebaikan-Nya.”(HR Hakim)

    Kondisi ini merupakan rangkaian dari bencana sebelumnya. Kezaliman mengakibatkan kondisi seperti ini. Begitu juga dengan berbagai fitnah, kejahatan, kezaliman pemimpin terhadap rakyatnya, dan sedikit rezeki serta kebajikan. Semua itu mengakibatkan kebimbangan manusia antara beriman dengan kufur.

    Dari Abu Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Kiamat tidak akan terjadi hingga seseorang yang melewati kuburan dan mengatakan, seandainya aku dapat menempati tempatnya.”(HR Asy-Syaikhoni)

    ReplyDelete
  12. Beliau mengembali kan pada orang tertentu. Balas budi.

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews