Wednesday, December 16, 2009

Politik orang Cina di TANAH "Melayu"

ARTIKEL dari BELANTAN,
ISNIN, DISEMBER 14, 2009

Politik orang Cina ke TANAH Melayu !

Gerakan politik orang Cina amat kompleks sekali dan penuh dengan gabungan yang tersirat dan tersurat. Orang Cina pun terkenal dengan sikap 'secretive'dan 'subtle'nya. Membuat satu generalisasi mungkin satu perkara yang merumitkan kerana masyarakat Cina adalah masyarakat minoriti yang sentiasa menggunakan pragmatism untuk mencapai objektif kelompok.

Mereka pula mempunyai falsafah hidup yang berbeza walaupun dalam kelompok yang sama. Ada yang modern liberal, ada yang modern radikal dan ada yang conservative radical.

Masyarakat Cina pula sudah menjadi sophisticated dengan segala tips and trick untuk survive di negara yang mempunyai sejarah yang jelas bahawa mereka adalah kelompok immigrant hasil dari dasar penjajah yang menggunakan buruh asing untuk memajukan jajahan takluk.

Terdapat banyak persamaan politik orang Cina di negara lain dengan Malaysia tetapi di Malaysia orang Cina amat bernasib baik dari segi status politik dan ekonomi setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Mereka di beri keistemewaan politik dan ekonomi yang boleh dikatakan sama dengan penduduk tempatan. Liberalisasi Malaysia telah meletakkan ramai orang Cina menjadi menteri utama dan hartawan yang kaya raya.

Masyarakat Cina wujud di Indonesia, Thai, Vietnam, Pacific Islands, USA, UK, Canada dan Australia dan tingkah laku mereka berbeza beza bergantung kepada polisi negara tuan rumah terhadap mereka. Kekuatan tuan rumah bergantung rapat dengan aktivisme masyarakat Cina dalam politik, ekonomi dan social. Sifat ke Cinaan yang tinggi sentiasa di kekalkan dalam bentuk budaya, demographic dan pertuturan.

Kebuluran dan kemiskinan di zaman penjajahan telah membawa orang Cina ke TANAH Melayu dan Indonesia sebagai buruh murahan kepada penjajahan Inggeris.Pengalaman berniaga di kampung asal telah menyebabkan masyarakat Cina cepat menguasai bandar dan segala urusan tranksasi ekonomi TANAH Melayu dan Indonesia. Walau pun orang Melayu sudah pun berniaga di bandar besar namun mereka hanya tertumpu di pasar dan gerai kecil. Masyarakat Cina mula membina deretan kedai papan dan batu sebagai premis perniagaan apabila mereka sudah dapat mengumpul modal yang cukup.

Pertukaran idea perniagaan di antara keluarga dari tanah Cina hingga ke luar negara yang lebih maju telah menyebabkan masyarakat Cina lebih mahir dengan mengexploit dan memonopoli peluang perniagaan yang wujud di Singapura, Penang, Ipoh dan bandar lain. Kehadiran bank saudagar turut membantu masyarakat Cina dari segi pengaliran modal. Sistem perkapalan dan forwarding di wujudkan untuk mengerakkan barang dari TANAH Melayu ke Singapura dan di edar keseluruh dunia. Singapura menjadi hub perniagaan orang Cina.

Kepesatan monopoli perniagaaan diTANAH Melayu telah menyebabkan timbul perasaan 'a sense of power' di kalangan masyarakat Cina sehingga kaum Melayu di anggap sebagai malas, bodoh, tidak kreatif dan hanya menjadi pelanggan yang boleh di manipulasi. Psychology ini begitu tebal sehingga ia diwarisi secara indirect dari generasi ke generasi. Sikap orang Melayu me'YA'kan persepsi ini menyulitkan lagi keadaan sehingga pemimpin Melayu sendiri terpengaruh dengan persepsi nagative ini sehingga sekarang. Kadang-kadang orang Melayu tidak boleh keluar dari psychic kerana sikap pemimpin Melayu yang menerima apa yang di persepsikan oleh orang Cina terhadap orang Melayu.

Orang Cina mula bertambah yakin dan mula mengembangkan kuasa politik melalui kongsi gelap haram dan persatuan persatuan Cina. Semua in telah memberi satu'sense of autonomy' dan 'power' untuk mempengaruhi kuasa politik yang ada samaada di tangan penjajah atau di tangan kepimpinan Melayu. Sampai sekarang kongsi gelap wujud tetapi ia lebih sophisticated.

Pada masa yang sama berlaku kebangkitan rakyat yang kuat di kalangan orang Melayu yang menuntut kemerdekaan dan membiarkan dulu masaalah monopoli orang Cina di selesaikan kemudian. British telah mensyaratkan parti Cina dilibatkan dalam parti yang akan menyambut kemerdekaan iaitu Perikatan.

Dari sinilah bermula politik 'pressure group' Cina yang kuat terhadap UMNO yang perlukan undi Cina untuk menghadapi pengaruh saudara mereka sendiri dari parti pembangkang. Di bawah Jepun orang Cina di layan dengan buruk dan ini menyebabkan mereka memberontak melalui parti Komunis. Parti Komunis terus menentang kerajaan selepas merdeka namun di patahkan oleh orang Melayu dan kaum bukan Melayu yang anti komunis. Sikap menentang kerajaan memerintah oleh parti Komunis masih wujud dalam pemikiran orang Cina, bukan dalam bentuk parti Komunis tetapi dalam bentuk lebih halus melalui platform yang berlainan. Dari segi sejarah orang Cina di Selatan Cina, penentangan terhadap kerajaan pusat telah kuat didalam budaya mereka akibat perebutan kuasa istana.

Persoalannya timbul, mengapa orang Cina di Indonesia boleh di asimilisasi atau di integrasiakan dalam masyarakat Melayu tetapi tidak dengan orang Cina di Malaysia. Jawabnya, ia terletak pada kepimpinan. Kepimpinan Indonesia kuat kerana mereka mendapat kemerdekaan tanpa di beri syarat oleh penjajah tetapi di Malaysia penjajah yang menentukan format kemerdekaan. Yang keduanya ialah 'sense of power'.

DiIndonesia, 270 million adalah terlalu kuat bagi orang Cina Indonesia untuk mengambil risiko membuat desakan tetapi di Malaysia orang Cina merasakan mereka mempunyai kekuatan yang agak kuat untuk membuat desakan. Oleh itu boleh dikatakan aktivism masyarakat Cina di negara luar bergantung kepada kekuatan pemimpin politik negara dan kekuatan rakyat tempatan. Sikap Singapura terhadap Malaysia dan Indonesia dalam politik sekarang pun berbeza. Orang Cina di USA dan Australia, di zaman awal penghijrahan orang Cina, dilayan semacam hamba. Sikap 'White Power' telah menyekat masyarakat Cina dari membuat desakan dan ramai berhijrah kenegara lain.

Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula 'daring' dan'adventurous'. Desakan dari DAP, MCA telah tidak ada bezanya melainkan platform berbeza. NGO orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga tuan rumah merasa letih. Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina seperti kapal selam di laut. Kadang-kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan engin lawan dan kadang-kadang mereka mengangkat telescope dan menterpedo karam kapal lawan. Rasuah dan kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka.

Namun masyarakat Melayu bukannya statik dan mereka juga 'evolve politically' dan 'economically' dengan secara agressive. Sekarang sudah timbul ketidakpuasan yang tinggi terhadap kepimpinan Melayu yang ada tetapi orang Melayu lebih berhati hati membuat perubahan kerana takut perubahan akan membawa satu akibat yang lebih mudharat kepada kuasa politik mereka. Yang ketara nya, kebangkitan Islam dan ummat di seluruh dunia ekoran penjajahan Barat kali kedua terhadap dunia Islam telah memberi mereka 'wake up call' untukmengetahui kawan dan lawan dan untuk berdikari dalam menentukan nasib mereka di bumi mereka sendiri. Sebarang percaturan foolish dan bodoh dari masyarakat Cina Malaysia akan membawa natijah buruk kepada Malaysia dan semua tidak mahukan nya.


Satu perjuangan

Sebenarnya dalam konteks politik negara sekarang, orang Melayu perlu sedar akan mainan politik khususnya kaum Cina. Bidang Ekonomi dan pendidikan yang menjadi teras dalam sesebuah negara telahpun dikuasai oleh kaum Cina cuma kuasa politik masih lagi belum dikuasai. Perbalahan yang berlaku di antara pimpinan Melayu/Islam termasuk UMNO, PAS serta PKR (yang dipimpin oleh Melayu/Islam tapi bawa perjuangan Melayu/Islam?) hanya akan menguntungkan kaum Cina dan India.

Bukan bermaksud untuk bersifat perkauman tetapi sifat dan budaya Melayu yang menjadi tunjang pembinaan negara Malaysia semakin terhakis. Inilah yang sebenarnya yang mereka mahukan sebenarnya, dengan menghilangkan pengaruh Melayu dalam apa jua dasar dan kepentingan negara.


Suara Politik dari
Taminsari

15 comments:

  1. Replies
    1. Jalan Penyelesaian:1.Wujudkan sistem sekolah Kebangsaan Malaysia.(Hapus
      kan sekolah jenis kebangsaan)dengan menyusun dan sepadankan sukantan
      pelajaran dengan menawarkan pembelajaran berbagai bahasa di sekolah.
      2.Berhenti mengatakan cina orang cina,india orang india,melayu orang melayu,iban orang iban,KDM orang kadasandusun murut dan segala etnik lain.
      hanya satu perkataan yang baik di dengar: 'orang Malaysia'.
      3.Agama tidak akan hilang didunia.Tugas kita ialah menjadikan agama sebagai
      amalan untuk kesejetheraan hidup di dunia ini.
      Dan banyak......lagi lah.Orang Malaysia juga kenalah naikkan rangking cara berfikir.rasa-rasa macam 'below grade'lah.tq

      Delete
  2. satu kajian yang bernas dan perlu diambil maklum oleh pemimpin negara..

    ReplyDelete
  3. ساڠت برنس دان تڤت تاڤي سايڠ راماي ملايو يڠ امبيل مودە. ڤميمڤين ڤولا تاکوت دڠن چينا سبب نق جاݢ ڤريوق ناسي ماسيڠ2

    ReplyDelete
  4. Mereka mahukan negara ini jadi seperti singapura. Diperintah oleh cina. Melayu harus sedar mainan jahat ini supaya tidak menyesal. Penjajahan senyap ini lebih bahaya kepada kaum Muslimin. Dari dahulu singga sekarang mereka amat memusuhi apa sahaja bentuk berkait dengan Islam. Pas dan PKR harap dapat mengawal nafsu buas DAP ini. Jika tidak, mereka bertanggung jawab di hadapan Allah nanti atas kemusnahan agama Islam di bumi bertuah ini. Nak tanya PAS, berapa ramaikah orang cina DAP yang dapat mereka islamkan? Sering mereka sebut dihadapan penyokong mereka untuk berdakwah kepada kaum cina. Ini hanya sandiwara bagi mengelak bantahan terhadap sekongkolan dengan DAP itu.

    ReplyDelete
  5. Salam..
    Sy melihat akan hubungan kita dgn kaum Cina Sedari zaman kesultanan Melaka dimana Kita dan China adalah sekutu sehingga berlakunya perkahwinan Sultan Mansur Syah dgn puteri Hang Li poh..
    Perlu juga kita selami bahawa kejatuhan Melaka pd 1511 adalah kerana empayar itu sudah Korup,rasuah dan perebutan kuasa mengakibatkan dendam sesama pegawai elit Istana dan Portugis Mudah menawan Melaka..Sebuah kerajaan Islam bilamana ia tidak lg menjalankan amanah agama dan bermewah2an akan menyebabkan berlakunya kemunduran nilai fikiran dan moralnya dan lama-kelamaan akan jatuh.
    Kedatangan kaum Cina kali kedua ke Tanah Melayu adalah dibawa oleh Syarikat Hindia Timur British utk mengusahakan lombong2 di perak..
    Namun begitu di kg2 Melayu terdapat juga org2 cina bertani dan mereka tidak spt sekarang diletakkan di kg2 Baru..
    Sbb itu kini terdapat org2 melayu kacukan Cina dan mempunyai patern wajah baru akibat asimilasi budaya dan agama dgn org2 Melayu..
    Berapa ramai sahabat2 sy mempunyai identiti Melayu + Cina ini dan sy percaya begitu juga dgn saudara2 sekelian..
    Kedatangan Jepun sebenarnyalah yg mengubah lanskap taburan penduduk dimana selepas tamatnya pendudukan Jepun,Sir Henry Guerney dihantar ke Tanah Melayu yg mengakibatkan polemik yg panjang ini..
    Org2 cina dan Melayu dipisah2kan dimana org2 Cina ditempatkan dikg2 baru dan dikenakan perintah kawalan terhad dan dikawal dgn gaurd House dan kawat duri..Inilah kaedah pecah dan perintah supaya seluruh rakyat mudah dikawal..
    Dgn doktrin Komunisme,org2 Melayu yg menentang penjajahan juga mendapati mereka diburu oleh British dan dituduh pula sebagai Komunis..
    Parti2 politik yg tidak menggunakan daftar Nama bahasa Inggeris diharamkan,maka byk lah nama2 spt Hisbul Muslimin,Angkatan Pemuda Insaf dan lain2 nama terpadam dari sejarah..
    Mereka ini yg lebih awal melaungkan Slogan MERDEKA sebenarnya..Dari pengharaman inilah UMNO mendapat ruang dimana ahli2nya terdiri dari pegawai2 kerajaan yg berkhidmat dgn British pd waktu itu..Ini sejarah yg Saudara2 semua Perlu ketahui krn catatan ini terkandung dlm silibus sejarah sekolah rendah ketika era persokolahan sy dahulu..
    Pd sy kita semua adalah mangsa sistem pecah dan perintah yg kesannya membawa kpd lanskap yg kita lihat sekarang..
    Pd sy org2 Cina bukan ancaman,ttp politik perkauman itu yg mengancam negara..Tidak bermaknalah Slogan 1 Malaysia andai kebanyakan kita masih lg hidup dgn Doktrin perkauman ini..
    Polemik2 ini dimainkan oleh Media semenjak keputusan PRU ke12 apabila BN mengalami kejatuhan dibeberapa buah negeri dan menjadi pembangkang di Negeri Kedah,Perak,Selangor dan Pulau Pinang..
    Sebelum ini tidak berapa kedengaran polemik ini dimainkan krn BN kukuh kedudukannya bersama MCA,GERAKAN dan komponen2 parti berbilang kaum yg lain..
    Mengapa polemik ini tiba2 rancak dimainkan dan kita cepat2 menyalahkan kaum lain sedangkan mereka juga adalah warganegara yg telah menjalankan tanggungjawab terhadap Demokrasi..
    Mereka juga tidak memilih utk lahir sebagai Cina begitu juga kita tidak memilih utk dilahirkan menjadi Melayu..Apakah mereka dilahirkan utk dipersalahkan dan kita lahir utk menyalahkan mereka...
    Apa yg kita lihat hari ini adalah hasil dari proses Demokrasi yg kita junjung sekian lama dan mengapa tiba2 apabila keadaan tidak memihak kita,kita menyalahkan sejarah sedangkan kita menikmati kemenangan selama 54 Tahun da hingga hari ini polisi dan dasar negara dibuat oleh kelompok2 yg telah kita angkat dan kita sendiri pilih..Kuasa di peringkat persekutuan masih lg ditangan kita dan kerajaan negeri tiada kuasa atas dasar2 Nasional yg kabinet kita putuskan..
    Maka kehakisan kuasa org2 Melayu ini berlaku diwaktu siapa yg memegang tampuk pemerintahan Negara?
    Ini persoalan yg kita perlu jawab
    sendiri krn mereka ini yg kita angkat utk memegang kuasa diperingkat Nasional..
    Namun begitu sy juga tertanya-tanya mengapa sehingga sekarang Menteri Kesihatan dan menteri Perumahan tidak disandang oleh Bangsa kita sedangkan Kita memegang Kuasa diperingkat persekutuan..

    ReplyDelete
  6. Ehem..aku rasa kita semua kena kaji apa yg tidak kita sentuh dlm isu neh..
    Isu neh bukan isu sebenarnya..
    Sbb apa?
    Korang perlu ingat setiap 5 tahun berlaku persempadanan semula kawasan DUN dan SPR akan spt biasa mengubah sempadan ikut kawasan yg boleh menguntungkan The Rulling Parti..Hehehe..
    Maka,lanskap yg tidak memihak mereka akan diubah sempadan mengikut mood politik dlm 5 tahun kebelakangan dlm analisa Rulling Party..hehehe..
    Mase PAS mendpt sokongan melayu,kawasan Majoriti Melayu akan diubah sempadan lalu bercampur dgn kaum lain utk check matekan pengaruh mereka dn BN akan concour..hehehe..

    Kawasan yg Majoriti Cina akan dibiarkan utk MCA or Gerakan kawal..
    Begitu juga kawasan Majoriti India utk MIC..hehehe!!!
    Entah apa silapnya kini,kwsn Majoriti Cina tidak lg memilih BN sehingga calon PAS pun ble menang..ehhooo!!!
    Kawasan MIC pun ble kalah dgn PKR or PAS..
    DAP mcm besa akan menang dikawasan bandar utk kerusi Parlimen..
    Jd percaturan mengubah sempadan tidak lg efektif krn Org Cina sokong PR dan undi Melayu telah berpecah 2..
    Jd Hidden Hand yg mengubah sempadan DUN mati langkah le bro..hehehe..
    So sempadan akan diubah semula tp Undi Melayu kini berpecah 2..hehehe!!!
    Sapa main keje mcm neh bro..Lu jwb le sendiri..
    Lg satu klu lu org nak Tau bilangan MP Melayu kt Parlimen adalah yg paling ramai sejak sejarah tertubuhnya Parlimen..
    So yg akan terhakis bukannya Melayu ttp The Rulling Parti yg dh 54 Tahun x penah tukar tuh...hehehe!!!!
    As smple as That..
    Sbb perlembagaan negara menjamin keistimewaan org2 Melayu dan kedudukan Raja2 Melayu...
    Selagi lu x pndg PAS tuh Melayu,PKR ada Melayu,selagi tu la UMNO yg masih guna ejaan Inggeris tu ko pandang sebagai Malayu..
    DAP tu hanya i jer Parti cina sedangkan di pihak BN ada MCA and Gerakan Bhaii...
    Sekarang Tanah Rizab Melayu makin berkurang sejak merdeka dari 3 juta Hektar kpd 1juta lbh jer..xkan benda tuh ble berlaku dlm tempoh 3 tahun pakatan memerintah?
    Lu org x tau perlembagaan mengatakan Tanah Rezab Melayu yg diambil oleh kerajaan perlu diganti ttp smpai skrg kerajaan x ganti pun Tanah2 yg dh mereka ambil tuh..
    Jd sape yg kikis harta milik org2 Melayu?
    Lu jawab la sendiri!!!!!
    hehehehe...

    ReplyDelete
  7. Maaf, saya bukan orang UMNO atau mana-mana kumpulan. Saya tak minat politik pun. Apa yang saya sebut kat atas tu atas pandangan secara keseluruhan apa mungkin akan berlaku bila cina naik takhta. Melayu akan jadi macam Melayu singa lah! Nak tau lagi? Sekarang siapa yang lebih kukuh kedudukannya dalam PR? Siapa? PAS? PKR? ahhh anda sudah tahu jawapannya. Penghulu PKR dah kena jerat Karpal Singh. Siapa Karpal? Musush Islam no satu.

    Baik, kita lihat satu senario yang tak mahu kita lihat! Ha ha ini dia. Saya juga benci UMNO macam anda juga, apa boleh buat itu pilihan yang lebih baik dari ini. Anda sebut soal pinda kawasan pilihan raya... Ok. ingatlah satu waktu dulu, mungkin anda lupa... saya ingatkan balik. DAP pernah tuntut supaya kawasan parlimen dan DUN dibuat berdasarkan bilangan penduduk. Memang benar itu hasrat mereka supaya di kawasan bandar mempunyai lebih kerusi... Boleh nampak? Ok lah saya terangkan lagi. Bila PR dikuasai DAP bukannya PAS (sekarang pun nampak PAS kena angguk jer), atau PKR.. yang semakin terhoyong hayang... entah berapa kerusi yang dia bakal dapat. Hanya harapkan DAP dan PAS sahaja beri sokongan. Selepas PR memerintah katakan, harap tak berlaku.... DAP pasti mendesak lagi untuk meminda kawasan pilihan raya mengikut kepadatan penduduk.... Apa jadi? Maka bilangan kerusi bandar bertambah dan menjadi aset DAP untuk mendominasi PR. PR akan diambil alih oleh DAP dan menjadi pemerintah selama-lamanya. Kotornya UMNO tak akan sekotor DAP. Ingat sikit apa yang berlaku kat Singa... tu. PAS gigit jari... dapatlah jawatan menteri agama... pheww di PP sendiri PAS sakit nak dapat post istimewa, apatah lagi menteri kabinet.

    Berlakulah menyusukan kera di hutan, dan Lebai Malang. Lebih baik kita desak UMNO ubah perangai dari minta tolong cina yang amat chauvinis anti Melayu anti Islam. Jadi macam Libya kot? NATO yang kenyang! Arab berbunuhan sama sendiri.

    Usahlah kerana dendam dan benci, Melayu rugi dan hilang segalanya. Harap faham situasi genting ini.

    Kalau masih nak degil, apa boleh buat... jangan disumpah seranah dek nak cucu nanti dah lah.

    ReplyDelete
  8. Bro ardinge..
    Apa yg ko repekkan dgn bayangkan2 neh..
    Sekarang neh sape yg perintah negara?
    Zaman Pemilikan saham bumiputera x smpai 20% neh zaman sape jd Kerajaan persekutuan?
    DAP tuh hanya akan menang dikawasan cina sahaja..Apa masalahnya dgn hak melayu klu DAP menang dikawaan cina?Sejak bila pulak Umno juara undi dikawasan cina??
    Barapa peratus kerusi cina jika dibandingkan dgn kerusi yg diduduki oleh MP Melayu?
    Ckp biar guna angka dan Fakta bro..
    Jgn men andai2 ikut prasangka ko jer..
    Klu PAS ikut jer ckp DAP,apasal PAS dpt bertanding dan menang dikawasan majoriti Cina?
    Dewan Penyokong Pas antara penyumbang kemenagan PAS dikawasan bukan Melayu..
    PKR dgn calon Melayu menang dikawasan kubu Kuat MIC..Apasal plak ketuanan Melayu ble tergugat jika calon Melayu menang dikawasan majoriti India?
    Ckp biar ada Fakta..
    Karpal Singh setuju utk bincangkan penubuhan Negara Islam dh skrg,lbh baik dari Soi Lek yg persenda calon Wanita PAS yg jaga tatasusila Islam..Ko masih ketinggalan lg dgn Ucapan Karpal tahun 1990,waktu DAP x berkawan dgn PAS..
    DAP dh umumkan tetap beri Komitmen pertahankan agama Islam sebagai agama Rasmi..
    Lim Guan Eng naikkan gaji guru2 Kafa,naikkan perbelanjaan 100% pd sekolah agama di pulau Pinang,sesuatu yg Gerakan x pernah buat zaman BN perintah Penang dulu..Mana fakta ko yg mengatakan DAP anti Islam???
    Bg Fakta Bro!!!!
    Klu nk ckp tp xder Fakta,baik lu duduk perpustakaan jer bc buku,itu lbh baik dari ko bercakap ikut prasangka..
    Ko Duduk negeri Gua bro..Ko boleh tgk sendiri,
    Sekolah agama Rakyat dpt peruntukan ciput dari Majlis agama Islam..Tu psl muka budak2 Tahfiz ada kt depan bank minta sumbangan kpd insan2 yg punya perasaan dan kasih sayang..Sedangkan Kutipan Zakat berbilion ko tau x?
    Menteri Besar org Melayu,org Islam tp anak2 yg sebangsa seagama sendiri dibiarkan belajar agama dlm kepayahan sedangkan duit Baitul Maal berpuluh juta..Lepasan Agama yg ada Master klu nk masuk sekolah kerajaan kena amik KPLI utk ajar agama kt sekolah kerajaan..Apa Al-Azhar tu kurang Standard dari Maktab perguruan ker?
    Sapa yg Anti Islam?Siapa yg tekan Islam..
    DAP ker yg buat dasar mcm tuh?
    Gua sanjung UMNO zaman Hussien Onn,Tun Razak yg jaga agama dan bangsa Melayu..
    Umno skrg x der roh perjuangan lg dh bro..
    Ko x pernah joint politik tp gua dulu dlm pemuda UMNO la bro..
    Ko tau berapa juta ketua pemuda Negeri punya Projek?Ko igt diorang lepak2 nk citer psl nasib anak2 Melayu ker?
    Sori la Bro..Yg dia bincang mcm mana nk cantas Projek si fulan,nk lobi si Fulan..
    Bukak Mata hati tu Bro..
    Jgn ckp x pkai skala dan fakta..
    Retorik2 neh dgn org kaki duduk kedai kt kg tuh ble la lu temberang..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini orang bodoh.tulis berbelit-belit.tidak faham fakta.Rugi masa baca.

      Delete
  9. Terserahlah. Anda akan lihat sendiri mainan DAP nanti. Saya yakin 100 peratus mereka membawa agenda PKM. Tolong cerita apa terjadi kepada bangsa Melayu Singapura dan apa yang dibuat oleh PAP? Belum dapat bolehlah berlakun supaya Melayu taksub PAS tak perasan. Kawasan bandar akan ditambah kerusi lagi bro! .... PAS boleh buat apa nanti? Gigit jari.

    ReplyDelete
  10. Yg Ne Gua puji lu sbb pandai Buat Lawak..
    PKM????
    Adoi!!!Tolong la bro,Tu yg berniaga kedai tayar,kedai topup,servis aircond kereta,yg bukak kedai Runcit smpai bg Mealyu berhutang kt kedai depa tu cucu cicit ahli PKM la tu Bro..
    Komunisme neh doktrin British la Bro..Depa jugak yg supply senjata kt MPAJA dulu..
    Abdullah Cd, Burhanuddin Helmi,Syamsiah Fakeh tu semua mangsa Fitnah British Bro,walhal diorang la yg melawan penjajahan British dgn senjata dan Darah mereka..
    Bro,tolong la bebaskan fikiran lu dari ketakutan melampau akibat Mind Control Media..Ianya penjajahan Minda..
    Cuba la bc tentang Protocol of Zion mcm mana Media digunakan utk mengawal pemikiran manusia,supaya kita berkecamuk dan diorang x diganggu dari melaksanakan agenda mereka terhadap dunia neh Bro..
    Lg 1 Lu risik2 kt sedara mara lu yg ada kerja kt Kastam,minta diorang keluarkan Invoice penghantaran barangan kita ke Negara Israel..
    Kita kt sini mati2 ingt govt kita membela Palestin tp sebelah tangan lg shake hand tanpa kita nampak..
    Lg 1 lu selidik kenapa Onn Jaafar keluar UMNO..
    Klu bc media Mainstream,perkara neh x akan didedahkan,mengapa bendera kita mcm bendera Amerika,lu igt tu semua kebetulan ker..
    Buat la kajian,jgn telan semua yg Media Mainsteream suapkan pd Minda kita..
    Kaji tentang aplikasi maklumat Half Thruth dlm penyampaian Maklumat kpd org awam..
    Gua setuju lu duduk atas Pagar ttp jgn jd lebih UMNO dari UMNO Bro..Ini nasihat ikhlas Gua pd Lu..
    Gua ada team Tank bg strategi utk pemilihan Umno peringkat Bahagian dan bg point of argument utk dpt Kredit lalu dipilih..Tp diorang lupa diri Bro sbb dpt Projek Pasir,balak,Hours utk Tv programe..Ne la semua bahana duit dan x pegang pd prinsip perjuangan..
    Gua dh saksikan kehancuran bangsa Gua melalui pengalaman2 mereka semua tuh..
    Itu baru peringkat Bahagian Bro,blm Pusat lg gua ckp lu..
    Sape yg gigit jari?
    soon we will see..

    ReplyDelete
  11. Adakah cina akan gigit jari? Hmmm... nampak macam dendam kesuma, tak dapat sher ker sampai benci sangat kat UMNO sanggup nak gadai negara. Betullah kata orang tua2 dulu, marahkan nyamok kelambu dibakar.

    Saya juga tidak suka kepada keparat UMNO yang merosakkan bangsa. Saya penyokong anuar sejak sebelum dia join UMNO lagi. Saya sentiasa pangkah bulan setiap pru. Namun kali ini tak sanggup rasanya menghidu ketiak busuk musuh Islam no 1 ... kafir harbi tu. Maaflah. Nak buat macam mana hati dah sakit melihat lakonan mereka. Sejak sebelum join PR lagi DAP memang jelas anti Melayu. Menghina agama Islam. Kalau saudara rasa nyaman dan selesa, teruskanlah.

    Selagi PR bersama DAP, saya tidak berminat kepada PR terutamanya PAS. Saya tak mahu disabitkan dengan kemusnahan bangsa.

    ReplyDelete
  12. Bro Ardinge..
    Ko sudah salah tafsir maklumat gua..Yg gua maksudkan bukan Team Tank gua yg sebat projek,ttp org yg dtg minta pendapat utk bertanding kt bahagian tu yg berubah lps menang pertandingan..Menyamun harta Rakyat mcm x takut Allah..
    hehehe..
    Gua x makan duit2 karut k..Buat penat la gua pg surau dgr kuliah,bc Quran,alih2 nk makan duit karut marut mcm tuh..hiiiuusyyy..
    Gua ada team advisor utk sapa2 yg nk bertanding dlm UMNO,PAS& PKR sbb diorang ne sebangsa dan seagama dgn gua..
    Dh lu citer psl UMNO,gua bukak la citer psl diorang..hehehe..
    Apa yg bahaya nya DAP..
    Lu nk suruh PAS berjuang sorang2,biar UMNO dan BN selesa membuli diorang..Pkai logik la sket bro..Ko yg byk citer ini itu x bole,abes cina BN tu semuanya maksum ker?Org Tassawuf pon x byk pantang mcm ko..hehehe..
    Kt org Melayu UMNO tuduh PAS tunggangan DAP,kt
    Org Cina MCA tuduh DAP tunggangan PAS.. ne politik apa mcm neh???
    Sape tunggang sape ne Bhaiii???
    Kt Org Melayu UMNO kata jgn Undi PAS nti DAP makin kukuh,Kt Org Cina MCA ckp jgn Undi DAP, nanti PAS akan dpt tubuhkan Negara Islam..
    Apa hal lidah bercabang mcm neh..
    Islam neh utk semua umat Manusia,bkn pd bangsa tertentu sj..
    Lu ada tanggungjawab mendekatkan org2 bukan Islam utk lbh memahami Islam,bukan menjauhkan diorang dari memahami Islam..Kita neh duduk dlm negara Majoriti Islam bkn mcm Denmark atau Sweeden dimana org2 Kafir lbh Dominan dan tekan Umat Islam Minoriti kt sana..Kerajaan China pun x halang rakyatnya yg beragama Islam buat Masjid dan mengamalkan ajaran agama,siap ble export Produk Halal dari negara diorang lg kt negara Kita..
    Lu ble jamin ker semua Kafir tuh semuanya akan mati Kafir..Lu x bc Hadith ker yg mengatakan kelak akan muncul umat Baru yg mencintai Allah dan Allah mencintai mereka..Itu adalah golongan org2 yg dulunya Kafir ttp mendapat Hidayah Islam..
    Ko dh dpt Nikmat lahir dari keluarga Islam,mengapa nk sombong mengharbi-harbikan org Kafir sedangkan Ayat2 Allah ko x sampaikan pd diorang..
    Salah diorang ker jahil terhadap Islam sbb kita sendiri yg mcm bagus rasa dh selamat dan org lain nk biarkan jer masuk neraka..Insaf2 la kita semua ne dari Bani Adam..Apa la ko neh..
    Berdosa berfikir mcm tuh...
    Org Melayu xkan Musnah selagi berpegang pd Syariat Allah dan Sunnah Rasul..Yg akan musnah hanyalah kebatilan...
    Ko nk layan dongeng merapu lu pye hal la Bro..Nti kita jpe kt Mahsyar,kita tgk la diri kita,mana benar mana yg batil..

    ReplyDelete
  13. ok, kita memang dah boleh nampak matlamat mereka tp semua benda tu xkn dapat dicapai kalau xdk usaha.
    jadi, cuba kita bertanya pd diri kita sendiri, apa usaha kita utk melawan matlamat tersebut?
    sekadar melihat perancangan mereka?
    atau berterusan menunggu takdir?
    jadi, mulailah berfikir..

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews