Friday, March 18, 2011

Gautama Buddha, seorang Nabi Allah?


Sejak akhir-akhir ini semakin ramai penulis yang berani mengutarakan pandangan kontroversi dan tulisan sebegini amatlah asing di masa lalu. Bukan sahaja di Malaysia, malah di Indonesia juga. Misalnya perkara yang berkait dengan asal kewujudan agama-agama sebelum Islam seperti Hindu dan Buddha serta hubungannya dengan agama tauhid (Islam). Saya amat tertarik dengan perkembangan ini kerana ia membuktikan ada sesuatu rahsia bakal tersingkap suatu hari nanti. 
Ketika saya masih remaja, saya pernah terbaca satu artikel yang menyebut bahawa pengasas agama Majusi dan Hindu itu adalah seorang Nabi.  Ia amat menghairankan saya malah sukar bagi saya untuk menerima kenyataan tersebut kerana kita sedia maklum bahawa keberadaan agama Hindu dan Majusi itu amat berlawanan dengan apa yang kita faham sebagai agama tauhid. Mereka menyembah berhala dan api. Mana mungkin seorang Nabi Allah menyerukan agama yang menyengutukan Allah (syirik). 
Walaupun begitu, setelah sekian lama masa berlalu, persoalan tersebut masih mengganggu fikiran saya dan meminta penjelasan. Saya sering sahaja tercari-cari jawapan apakah benar dakwaan tersebut dan jika sebaliknya, apakah muslihat penulis berkenaan?.  Lebih aneh lagi apabila saya berjumpa dengan seorang ilmuan (ulama tauhid) sekitar tahun 1984.  Beliau menyatakan bahawa agama yang paling hampir dengan Islam ialah agama Hindu. Perkara ini amat mengejutkan saya kerana ulama berkenaan bukan calang orang (tak perlulah saya ceritakan siapa orangnya). Malangnya saya tidak sempat meminta penjelasan darinya.  Hanya perkataan "brahman" sahaja menjadi clue terhadap tekateki ini. Kenapa "brahman"? Adakah ia bermaksud Ibrahim (Nabi Ibrahim as)? Adakah agama Hindu ini asalnya agama nabi Ibrahim? 
Melalui kemudahan teknologi maya (internet) ini akhirnya saya temukan banyak fakta yang dapat memberikan jawaban yang konkrit dan mubasabah terhadap isu ini. Hindu bukan nama sebenar ajaran ini, ia adalah nama panggilan yang diberikan oleh penjajah Inggeris kepada agama tersebut memandangkan agama ini berpusat di Lembah Indus. Apakah nama sebenar ajaran ini jika bukan Hindu? Ramai yang berpandangan agama ini lebih sesuai dipanggil VEDA berdasarkan kitab sucinya yang bernama Veda. Saya juga bersetuju bahawa panggilan ini lebih sesuai.
Dalam soal ini, secara kebetulan pula pihak Mistisfiles.Blogspot.Com (blog kegemaran saya - saya pasti ramai ilmuan yang membangunkan dan menjayakan blog ini) begitu giat membincangkan peradaban kaum Mala (nama asal bangsa Melayu/Nusantara) yang mana antara lain memaparkan sejarah dan peradaban bangsa ini.  Banyak bukti bertulis dibentangkan termasuk catatan pengembara dan filasof dari dari Mesir, Yunan, China, India, Arab serta bukti prasasti dan temuan purba seperti batu bersurat dan catatan-catatan dalam bahasa Melayu kuno. Bukti ini amat kukuh dan mampu menyokong atau mengesahkan teori yang diketengahkan. Yang paling menarik ialah tersisip bersamanya pembicaraan berkait dengan agama anutan bangsa ini sebelum Islam, iaitu Hindu dan Buddha.  Tiada pula bukti yang menunjukkan bangsa ini menjadi penganut agama pagan. Sesuatu yang menghairankan. 
Di blog Mistisfiles terdapat 18 artikel siri ATBM yang menjadi tarikan kepada peminat sejarah. Jumlah artikel yang banyak ini (diterajui oleh Srikandi - seorang sarjana sejarah tanah air) menunjukkan kesungguhan dan kegigihan Mistisfiles membuktikan bahawa bangsa ini (Melayu) sudah wujud 2000 tahun lampau, malah mempunyai peradaban yang mengkagumkan. Jika anda belum membaca siri ATBM, saya syorkan segeralah menelitinya bagi meneroka kisah bangsa purba yang cukup mengasyikkan.
Ini membuktikan dengan jelas bangsa ini (Mala/Melayu) telah wujud sebelum bangsa Monggolia menawan negara China lagi. Sekiranya saya terdengar suara sumbang yang mengatakan bangsa Melayu adalah pendatang dari Yunan, maka saya akan menjawabnya dengan senyuman sinis (ternyata begitu dangkal dan jahilnya dia). 
Telah dikesan, bangsa ini sudah mempunyai kerajaan yang besar dan bertamadun 2000 tahun dahulu dan mungkin lebih lama sebelum itu menjangkau 4000 sebelum masehi. atau zaman Lemuria seperti teori yang dibangunkan oleh Prof Arysio Santos?. Bukti terbaru ialah terjumpanya tapak monumen, pusat peleburan besi dan jeti berbumbung atap genting di Sungai Batu, Lembah Bujang, Kedah yang dikesan dibina pada abad ke 2 masehi. Rujuk http://arkeosungaibatu.blogspot.com
Pada ketika itu masyarakat Mala menganut agama Hindu.  Saya percaya agama Hindu yang di anuti bukanlah seperti mana agama Hindu yang ada sekarang tetapi agama Veda yang mana bahasa keagamaannya ialah sanskrit bukannya tamil. Apabila datangnya agama Buddha, raja dan rakyat Mala meninggalkan agama Hindu dan menganut Buddha pula. Ada keanihan di situ.. kenapa? Saya pasti agama Buddha yang mereka anuti juga tidak seperti mana agama Buddha yang wujud sekarang.  Akhirnya bila seruan Islam sampai, raja dan seluruh rakyat Mala ini memilih untuk beralih kepada agama Islam sehinggalah sekarang. Kenapa begitu mudah mereka bertukar agama? Tentu ada rahsia disebaliknya. 
Bagi mencari jawaban terhadap persoalan ini, saya tertarik dengan sebuah rencana seorang penulis yang telah memberi ulasan yang cukup padu terhadap sejarah agama Buddha ini.  Saya percaya inilah antara sebabnya kenapa bangsa Mala meninggalkan agama Buddha dan beralih kepada Islam. Saya bawakan artikelnya yang sangat menarik untuk direnungi bersama.

Abu Zulfiqar menulis:
Ketika menghadiri perjumpaan ahl-ahli Bicarasufi pada 25 Oktober 2008 lalu, saya sempat berbual dengan Tuan Cenderawasih tentang agama-agama dunia dan tokoh-tokohnya khususnya agama Buddha. Seronok berbual dengannya. Hal ini berikutan diskusi saya dengan Ustaz Izzat dan Mat Lang di forum Bicarasufi tentang perkara tersebut. Kebetulan saya ada sedikit pengetahuan dan rujukan tentangnya, maka saya tambahkan di sini.
Dalam perbincangan kami itu, secara tidak langsung kami bersepakat mengatakan Buddha mungkin salah seorang pesuruh Tuhan. Belasan tahun lalu, saya juga pernah mendengar pendangan peribadi Dr Danial (JIM Pulau Pinang) dalam ceramahnya mengatakan Buddha seorang nabi. Namun kita sedia maklum, jika dikaji ilmu dan sumber-sumber agama Buddha hari ini memang hampir-hampir tidak ada yang menyentuh tentang Tuhan. Hal ini menjadikan para penganut agama Buddha umumnya sama ada menjadi seorang atheis ataupun bertuhankan Gautama Buddha- pengasas ajaran itu.
Secara peribadi pula, saya memandang kehadiran Gautama Buddha yang bernama Putera Siddharta itu bukanlah membawa satu agama baru ke India, sebaliknya sebagai pentajdid agama tauhid sebelumnya iaitu agama yang kemudiannya dijenamakan sebagai ‘Hindu’. Saya lebih senang menyebut agama tauhid ini sebagai agama Weda, iaitu ajaran-ajaran asal yang kemudiannya dikitabkan. Ajaran agama Weda itu sudah mengalami kerosakan dan kekeliruan kerana sikap manusia dan usia agama itu sendiri yang sudah lama. Dengan itu Tuhan mengutus pembaharunya iaitu Gautama Buddha.
Samalah halnya seperti ajaran Nabi Adam yang rosak diperbaharui oleh Nabi Nuh selepas banjir besar. Ajaran Nuh yang rosak pula diperbaharui oleh Nabi Ibrahim. Ajaran Ibrahim diperbaharui oleh Musa. Ajaran Musa diperbaharui oleh Nabi Isa. Ajaran Musa dan Isa dan seluruh ajaran di serata dunia diperbaharui oleh Nabi Muhammad saw. Semua mereka tidak membawa agama baru tetapi agama tauhid sebagaimana asalnya. Cuma yang berubah sedikit ialah dari segi syariat agama-agama itu yang ada perbezaan yang Tuhan sesuaikan dengan kehendak-kehendak zaman dan tempatan. Semua mereka membawa Islam walaupun jenama ‘Islam’ itu muncul pada zaman Muhammad saw.

KITAB AGAMA BUDDHA
Cenderawasih bertanyakan saya tentang kitab agama Buddha. Memang ada kitab-kitabnya dan yang paling utama ialah kitab Tripitaka (Tiga Keranjang). Jika dibandingkan dengan agama Islam, kitab Tripitaka ini bolehlah ditarafkan sebagai hadis atau sunnah Rasulullah saw kerana kitab ini mengandungi perkara-perkara yang pernah dicakap, pernah dibuat dan pernah diakui oleh Gautama Buddha. Samalah dengan hadis dalam agama Islam iaitu perkataan, perbuatan dan pengakuan Nabi Muhammad. Sama seperti hadis juga, kitab Tripitaka ini disusun lama selepas kematian nabinya.
Dari SATU SUDUT, kitab Tripitaka tidaklah sekufu dengan kitab suci al-Quran kerana Tripitaka bukanlah perkataan Tuhan (wahyu) tetapi hadis Sang Buddha. Manakala kitab Bible pula sudah bercampur antara wahyu Tuhan, hadis para nabi dan tulisan para sejarahwan.
Buddha berdakwah selama lebih kurang 45 tahun. Sepanjang tempoh itu ajarannya tidak ditulis. Dakwah dilakukan secara lisan hasil hafazan dan ingatan para pendakwah.
tripikata

PERSIDANGAN PERTAMA
Pada tahun 483 SM, para sami Buddha yang bersedih atas kematian Buddha dikejutkan dengan perlakuan seorang sami bernama Subhadda. Subhadda ini merupakan sami yang paling lewat menjadi sami. Dia mengatakan:
“Teman-teman, janganlah berasa kesal. Berhentilah menangis. Sekarang Sang Buddha sudah meninggal dunia. Kitalah yang berkuasa. Kini kita dapat berbuat dan bertindak sesuka hati kita. Lebih baiklah kamu semua bersuka ria atas KEMERDEKAAN kamu daripada kamu berduka cita.”
Para hawari Buddha sangat terkejut dengan syor Subhada ini yang tidak lain adalah saranan supaya ajaran Buddha dibatalkan memandangkan dia sudah meninggal dunia. Hal yang sama berlaku kepada ajaran Nabi Isa as. Sebelum Nabi Isa diangkat oleh Allah, dia dikhianati oleh hawari paling akhir daripada 12 orang hawari iaitu Yahuza/ Judas sehingga Nabi Isa dihukum salib. Tempat Judas kemudiannya didakwa digantikan oleh St. Paul sebagai hawari terakhir. St. Paul pula bertindak membatalkan begitu banyak ajaran Taurat dan Injil yang dipegang oleh Isa as hinggalah ajarannya berubah menjadi agama Kristian.
Para sami Buddha sudah nampak betapa bahayanya jika ajaran-ajaran Buddha tidak diselamatkan. Oleh itu, satu perhimpunan yang dihadiri oleh 500 orang sami diadakan untuk mengingat dan menyeragamkan ajaran Buddha sebelum ia menjadi tidak asli. Majlis ini berlangsung selama tujuh bulan. Beberapa orang sami utama termasuklah murid kesayangannya bernama Ananda menyampaikan ajaran Buddha SECARA LISAN untuk dihafal ataupun diingati oleh para sami.
Ringkasnya, setakat tarikh itu ajaran asli Buddha bolehlah dikatakan terpelihara.
Dalam agama Islam, sebaik-baik sahaja Nabi Muhammad wafat, muncul segolongan yang membatalkan syariat Islam seperti pembayaran zakat. Pengganti baginda iaitu Khalifah Abu Bakar bertindak bijak lagi pantas dengan terus ‘mencantas’ golongan ini. Dengan itu agama Islam diselamatkan serta-merta. Virus perosaknya dihapuskan.

PERSIDANGAN KEDUA
100 tahun selepas itu, diadakan sidang yang kedua. Kali ini ia dihadiri oleh 700 orang sami dan berlangsung selama lapan bulan. Persidangan ini dilakukan kerana ajaran Buddha yang asli sudah ada yang terseleweng. Hal ini kerana ada antara sami yang hadir dalam persidangan kali pertama tidak bersetuju dengan beberapa keputusan sidang pertama itu. Mereka kemudiannya menyebarkan ajaran Buddha tanpa mengikut keputusan sidang pertama. Ajaran ini kemudiannya semakin meluas dan mengancam kelangsungan ajaran Buddha yang asli.
Sekali lagi hadis-hadis Buddha diulangkaji, disampaikan SECARA LISAN dan dihafal oleh para sami. Tidak ada sebarang catatan dibuat. Dakwah disampaikan melalui lisan semata-mata.

PERSIDANGAN KETIGA
Pada tahun 269 SM, Asoka menjadi maharaja yang masyhur. Dia memeluk agama Buddha dan berusaha menyebarkan ajaran ini. Saya berpandangan hal ini ada kaitan dengan politik. Kemungkinan Asoka menjadikan agama sebagai alat untuk mengukuh dan meluaskan pengaruh politiknya.
ΚΙΝG ASOKA
Ketika itu para sami Buddha sudah berpecah kepada belasan mazhab. Ada antaranya yang bermusuhan. Asoka yang melihat situasi ini boleh melemahkan kekuasaannya berusaha mengadakan sidang kali ke-3. Semua mazhab menghantar sami-sami mereka.
Jika kita perhatikan, sidang ini tidak ubah seperti Sidang Nicea dalam agama Kristian yang diadakan 300 tahun selepas zaman Jesus. Pemerintah pula melihat agama sebagai satu alat untuk tujuan-tujuan politik mereka lalu mereka mengacu agama yang ada mengikut acuan mereka. Kemudian ajaran Jesus yang mereka pilih itu diwartakan sebagai ‘ajaran Jesus’. Mana-mana ajaran yang tidak mereka pilih diwartakan sebagai sesat.
Hal inilah yang berlaku pada zaman Asoka. Mana-mana mazhab Buddha yang tidak dipersetujui pemerintah dikira sebagai sesat. 60,000 daripada penganut ajaran Buddha diwartakan sebagai murtad. Boleh jadi mereka yang 60,000 ini membawa ajaran Buddha yang asal, tidak mustahil. Dalam Persidangan Nicea, penganut ajaran Jesus yang menyembah 1 Tuhan (Unitary) diisytiharkan sesat manakala yang menyembah 3 Tuhan dalam 1 (Trinity) diwartakan sebagai penganut asli.
Dalam persidangan ke-3 ini, sekali lagi ajaran-ajaran Buddha dibincang dan disampaikan secara lisan, dan sudah ada penambahan kepada ‘kitab lisan’ ajaran Buddha. Sebelumnya, sejak zaman Ananda kitab lisan ini mempunyai 2 bahagian sahaja iaitu Sutta dan Winaya. Namun kali ini, Asoka menambahkan satu lagi bahagian iaitu Abhidhamma. Ketiga-tiga bahagian ini menjadi ‘kitab secara lisan’ ajaran Buddha dan dinamakan Tripitaka (Tiga Keranjang). Tidak mustahil juga ajaran-ajaran dalam dua bahagian pertama itu turut dipilih-pilih ataupun diubahsuai.
Secara peribadi, saya berkeyakinan ajaran asli Buddha mula lari daripada yang asalnya secara besar-besaran pada zaman Asoka. Apabila agama dipolitikkan dengan cara yang tidak benar, begitulah jadinya.
Satu perkara yang perlu diberi perhatian, pada zaman ini sudah ada ajaran-ajaran Buddha yang dituliskan tetapi bukan secara keseluruhan. Ada yang ditulis di kepingan-kepingan kayu, batu-batu dan lain-lain. Asoka sendiri mempunyai beberapa tulisan. Ada pendapat mengatakan kitab Tripitaka ditulis secara keseluruhannya pada zaman Asoka selepas perhimpunan ke-3 ini. Namun begitu tidak ada sumber-sumber kukuh untuk mengesahkannya. Apa yang pasti, memang ada orang-orang tertentu yang mencatat ataupun menyimpan sebahagian kecil ajaran Buddha ataupun huraiannya.

PENUTUP BAHAGIAN INI
Setakat ini, kesimpulannya memang ADA KEMUNGKINAN Buddha seorang nabi lagi rasul yang membawa agama tauhid. Namun seperti agama-agama tauhid yang lain (selain Islam), keasliannya tidak terpelihara hingga ke akhir zaman.

'BerTuhankan Allah, Bersyariatkan Syariat Muhammad saw'

SELAMAT DATANG
Terima kasih Abu Zufiqar.

.........................
Catatan tambahan
Seperti ada suatu petunjuk di sini. Bangsa Mala ini hanya berminat dengan agama tauhid, apabila agama asal sudah dicemari dengan tahyul dan syirik (pengaruh pagan dan kepentingan nafsu), bangsa ini akan segera berubah kepada ajaran baru yang dipastikan membawa kebenaran (keesaan Allah). Ternyata bangsa ini mempunyai keunikan yang sukar dikesan. Mempunyai "alters" yang hebat. Sesuai dengan jolokan sebagai "Bangsa Misteri". 

Kini, pada masa ini agama Islam telah mula tercemar dan wujud pelbagai aliran yang mengelirukan. Keadaan ini menjadi semakin rumit bila ada campurtangan asing. Kedapatan tanda2 bahawa ada pihak yang sedang berusaha besungguh2 merosakkan akidah umat ini. Ejen2 mereka dibiayai oleh pertubuhan2 rahsia yang sekian lama memusuhi Islam. 
Sekiranya muncul pembaharu agama tauhid, saya pasti bangsa ini akan menjadi yang terawal menerimanya.  Imam Mahadi, pemimpin akhir zaman itulah insan yang bakal menyelamatkan orang beriman kembali kepada akidah tauhid setelah dikelirukan. Bangsa Mala pasti menyambutnya dengan lapang dada dan bersedia menjadi pengikut yang taat.  InsyaAllah.
Bangsa misteri ini masih mengundang banyak teka teki yang belum tersingkap. Bangsa yang pernah dikenali sebagai Bangsa Jawi, penghuni benua di "hujung dunia".

Terdapat rahsia terpendam yang perlu kita terokai. Mengapa sejak akhir2 ini Tanah Melayu/Malaysia menjadi tarikan ahli sejarah dan arkiologi seluruh dunia, Saya percaya ia disebabkan oleh penemuan2 baru menunjukkan Asia Tenggara adalah pusat tamadun yang tertua di dunia dan yang terbaru ialah tapak imdustri logam purba yang dikesan di Lembah Bujang, Kedah. Saya petik kata-kata SRIKANDI dalam satu temuramah:

Abraham left everything he owned to Isaac.But while he was still living, he gave gifts to the sons of his wife and sent them away from his son Isaac to the land of the east" (
petikan dari Genesis)

Apa yang didengar oleh Daniel Kaplan,ilmuwan dari Universiti Skovde:
"Some even say that Abraham had other children who went east and became the Brahmins, or the highest caste of Hindus and early priests of Buddhism"

Apa maksud semua ini sebenarnya?

Apakah 'gifts' itu. Dan apa yang difikirkan oleh raja-raja Melayu Nusantara, apabila terdengar kelahiran seorang nabi terakhir di Tanah Arab.

Apakah isi tabut rahsia (gift?) yang diwarisi raja-raja Melayu zaman-berzaman, sehinggakan mereka menanti-nantikan nabi terakhir ini, dan mengajak bangsa Melayu memeluk Islam beramai-ramai secara drastik.

dari Mistisfiles

76 comments:

  1. kalau saudara ada masa
    cuba tengok video ini

    http://www.youtube.com/watch?v=IvCU-4TE-ec

    assalamualaikum.

    p/s :boleh download video itu kalau internet slow http://keepvid.com/

    ReplyDelete
  2. Sekadar berkongsi maklumat: Dalam Kamus Dewan, 'hindu' juga bermakna 'nenek moyang'. Jadi, apabila dikatakan agama hindu, maksudnya agama nenek moyang. Maka orang Bali dikatakan beragama Hindu, tapi tiada pula patung seperti yang disembah oleh orang India. Jadi, barangkali yang dimaksudkan Hindu itu ialah 'nenek moyang.'

    ReplyDelete
  3. Terima kasih saudara Pena Maya dan Anon 617

    ReplyDelete
  4. ISLAM adalah agama yg tidak wujud.muhamad s.a.w tidak pernah memberikan apa2 pun nama untuk ajaran yg dibawanya.ISLAM adalah nama yg dipangil oleh orang arab terhadap muhamad serta pengikutnya.begitu juga dgn perkataan JAHILIYAH,musuh muhamad tidak pernah menggelarkan diri mereka JAHILIYAH,ia adalah nama yg diberikan oleh muhamad terhadap musuh2nya.

    begitu juga dgn isa.isa tidak pernah memberi2 apa2 pun nama terhadap perjuanganya.muhamad memberi nama nasrani untuk melucutkan hak orang2 terdahulu untuk bercerita mengenai isa.

    gautama budha tidak pernah memberikan apa2 pun nama terhadap perjuanganya.perjuangan ini diberikan nama "BUDHA" hanya selepas gautama budha mati.gautama budha tidak tahu menahu perjuanganya itu mempunyai nama.

    SEMUA RASUL YG DIUTUSKAN TIDAK PERNAH MEMBERI APA2 PUN NAMA KEPADA PERJUANGAN MEREKA SEHINGGA MUHAMAD YG TERAKHIR SEKALIPUN!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana sebutan Islam anda pertikaikan? Sya nk bgtau ye...skalipun pelbagai nama Allah berikan atas ikutan yg dibawa Muhammad...ia xkan menggugat kepercayaan kami smpai bila2. Kerana apa? Nk tahu? Allah berikan Islam itu sebagai satu panduan...satu cara hidup...Kalamullah yg ada di dlm Al-Quran dan menjadi panduan kami sehingga kini masih ada kan? Jika Kalamullah itu terpesong. Jika Islam itu gagal, kenapa ianya masih wujud shingga kini dan bgitu lama dan terus bkembang wlaupun ditindas...bg islam yg kukuh dgn asasnya...kata2 kamu di atas adlh ibarat smpah smata2.

      Delete
    2. Surat Al-Mā'idah ayat 3 (The Table Spread)

      Prohibited to you are dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah , and [those animals] killed by strangling or by a violent blow or by a head-long fall or by the goring of horns, and those from which a wild animal has eaten, except what you [are able to] slaughter [before its death], and those which are sacrificed on stone altars, and [prohibited is] that you seek decision through divining arrows. That is grave disobedience. This day those who disbelieve have despaired of [defeating] your religion; so fear them not, but fear Me. This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you and have approved for you Islam as religion. But whoever is forced by severe hunger with no inclination to sin - then indeed, Allah is Forgiving and Merciful.

      Delete
  5. Anon 1149
    Saya percaya anda bukan penganut Islam kerana jelas anda tidak memahami apa yang terkandung dalam kitab suci.

    Dari kata2 anda menunjukkan anda telah terpedaya dan tentunya bermaksud alQuran itu tak benar? Satu tipuan yang amat jelas kerana nama Islam, Yahudi dan Nasrani bukanlah ciptaan Muhammad (saw) tetapi telah termaktub dalam hitab suci alQuran. Sayugia diingatkan anda sedang bermain dengan api yang pastinya membakar diri anda sendiri. Siapakah RASUL menurut pandangan anda itu? Percayakah anda mereka itu wujud atas kehendap MAHA PENCIPTA? Gunakanlah akal dengan sebaiknya dan selidikilah sesuatu perkara dengan saksama sebelum membuat sebarang tanggapan.
    Sekadar nasihat.

    ReplyDelete
  6. anon 1149..
    ko merujuk pada siapa? kitab apa? guru mana?
    dangkal amat!

    bak kata pepatah org tua2..
    "Kalau diri itu BODOH.. bergurulah..dan seandainya dgn sebab berguru diri itu semakin BODOH..maka simpan2lah KEBODOHANmu itu"

    ko ni kembar MAHADAYA ye agaknya?
    kesiaaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanya lah uztaz dulu.. jangan ungkap dengan persamaan dan sejarah yg manusia cipta.. baca al-quran dan cari pergetian jika tak tau pergilah cari guru agama.

      Delete
    2. tanya lah uztaz dulu.. jangan ungkap dengan persamaan dan sejarah yg manusia cipta.. baca al-quran dan cari pergetian jika tak tau pergilah cari guru agama.

      Delete
    3. Baca dulu kitab Al-Quran. Kalau benar kitab itu dicipta manusia yang dangkal akalnya, bagaimana ada ayat yang menceritakan kejadian manusia dengan terperinci? Bagaimana ada menceritakan tentang kejadian alam yang baru ditemui saintis selepas beberapa ribu tahun? Sesungguhnya akal manusia tidak mampu merungkai hal-hal di luar had yang telah ditetapkan. Semoga anda mendaoat Hidayah

      Delete
  7. Tentang agama Buddha dan Kristian (Nasrani) itu benar.Sememangnya Nabi Isa a.s dan Buddha sendiri tidak mengajarkan apa yang diajar oleh agama-agama itu pada hari ini,malah nama agama kedua-duanya adalah ciptaan manusia.

    TETAPI BERLAINAN DENGAN ISLAM.

    Islam bukan ciptaan Muhammad apatah lagi orang Arab.Orang Arab tidak pernah memanggil nama ajaran yang dibawa oleh Muhammad sebagai Islam dan bukan sesekali idea orang Arab!

    Islam adalah ciptaan Allah s.w.t dan nama 'Islam' itu sendiri diberikan sendiri oleh Allah s.w.t di dalam AlQuran,iaitu kata-kata-Nya.

    Buka surah Ali Imran ayat 19:

    "Sesungguhnya agama yang benar dan diredhai di sisi Allah ialah ISLAM"

    Sebab itu Islam amat berlainan sekali dengan agama-agama lain dalam dunia.Islam adalah agama yang benar dari Tuhan,dan selainnya adalah palsu dan ciptaan manusia.

    Lain kali bacalah AlQuran.

    :D


    -M.O
    Nota: jawapan dari mistisfiles kerana soalan tersebut juga di paste disana.

    ReplyDelete
  8. jika pihak musuh tidak mengkategorikan pengikut muhamad dgn sesuatu nama, pihak musuh terpaksa memanggil mereka dgn nama yg sedia ada iaitu nama kpd tubuh badan. contohnya :

    abu jahal:wahai saudaraku,siapakah mereka yg tidak mahu menurut perintah kita?

    abu sufian :mereka adalah muhamad,abu bakar,umar,usman,ali,bilal,salman,hurairah,.....

    abu jahal :jika begitu,hukum bunuh saja muhamad,abu,bakar,umar,usman,ali,bilal,
    salman,hurairah...

    abu sufian : baiklah wahai saudaraku,akan ku bunuh muhamad,abu bakar,umar,usman,ali,bilal,salman,hurairah...

    jika pihak musuh tidak mengkategorikan pengikut muhamad dgn sesuatu nama,maka pihak musuh akan menyebut satu persatu nama seperti perbualan di atas.

    adakah setiap kali jika musuh berbual mengenai pengikut muhamad,mereka menyebut semua nama?jika muhamad ada 1000 orang sahabat,adakah mereka sebut sehingga 1000 nama?.....sudah tentu tidak.

    begitu juga muhamad,jika muhamad tidak mengkategorikan pihak musuh dgn sesuatu nama,muhamad akan mengalami kesukaran untuk bertutur,muhamad terpaksa menyebut semua nama musuh apabila berbicara dgn pengikutnya.

    "ISLAM" adalah nama yg diberikan oleh pihak musuh kpd pengikut muhamad. walaupun selepas pihak musuh menjadi pengikut muhamad,mereka masih memanggil pengikut muhamad dgn nama yg diberikan semasa mereka masih lg dlm keadaan kafir.

    semasa mereka menentang muhamad,wujud 3 perkataan shj iaitu "ISLAM ITU DUSTA"

    selepas mereka mengakui kebenaran muhamad,barulah wujud 3 patah perkataan ini iaitu " ISLAM ITU BENAR"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum anda mengatakan nama Islam itu di beri oleh musuh Nabi Muhammad S.A.W ..anda perlu tahu maksud sebenar perkataan ISLAM itu sendiri ..

      Perkataan Islam berasal dari bahasa arab ertinya sejahtera , aman, harmoni dan dirujuk dari istilah memberi makna menyerah diri kepada Pencipta yang Maha Berkuasa dengan mentauhidkannya dengan penuh kenyakinan serta melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan larangannya .

      Pertanyaan saya "Adakah orang yg membenci kita akan memanggil kita dengan nama yang baik ? " ..

      Pada peringkat awal arab jahiliah memanggil dengan nama "agama Muhammad" ..nama ISLAM itu terbit dari Allah S.W.T seperti yang tercatit di dalam Al-Quran ..

      Delete
    2. Belajar islam dari orang islam...jangan belajar islam dari buku2 karangan misionaris pembenci islam...

      Delete
  9. Assalamulaikum,

    Saya teramat sokong kenyataan mala.

    Kepada ANON 1149 dan ANON 1104, apakah ini masih tidak cukup? ANON 1104 masih lagi cuba hendak menegakkan benang yang basah.

    Apakah kamu tidak percayakan al-Quran?

    Satu sahaja konklusi kepada ANON 1140. Dia tidak langsung merujuk al-Quran malah tidak berselawat juga kepada Rasulullah SAW.

    Mala yang menerangkan mengenai dalil al-Quran langsung dia tidak ambil peduli.

    ANON 1104, saya hendak bertanya apakah kamu BUKAN ORANG ISLAM?

    Jika kalian orang Islam, al-Quran adalah rujukan utama dan mempercayai al-Quran adalah sebahagian daripada Rukun Iman yang enam.

    Siapa yang tidak beriman kepada Rukun Iman dan Rukun Islam, sahlah orang itu bukan orang ISLAM.

    Kepada ANON 1149 dan ANON 1104, kenapa ya kalian tidak guna nama sendiri? Jangan bila sudah baling batu itu kalian menyembunyikan tangan kalian semua.

    Sungguh PENGECUT. Ha ha ha...

    Jawapan Mala sudah memadai ANON 1149 dan ANON 1104, surah Ali-Imran, surah ketiga ayat ke-19 sudah terang-terangan menerangkan:
    Agama di sisi Allah ialah ISLAM!

    Satu ayat sudah cukup menerangkan semua jawapan kalian.

    Ini adalah firman Allah, apa lagi yang kalian mahu menafikan?

    Ingat ye ANON 1149 dan ANON 1104, kerana mulut badan dan jiwa binasa, ingat itu. :)

    p/s: Kepada empunya blog, saya memohon dengan tulus hati semoga tuan dapat memadamkan komen-komen mereka yang cuba menafikan ISLAM ini. Dikhuatiri mereka membawa dakyah yang cuba menghancurkan ISLAM. Malah kemungkinan mereka juga merupakan orang bukan ISLAM dan proksi sekutu-sekutu musuh ISLAM yang cuba memporak-perandakan ISLAM.
    Demi Allah Taala ya tuan, saya mohon jasa baik tuan. Hanya Allah yang mampu memberi ganjaran kepada tuan.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  10. Saya sedang meneliti perkara ini dan pada dasarnya saya bersetuju dengan pandangan saudara. Namun saya berfikir ada juga kebaikannya kerana mematangkan pembaca melalui komen balas yang dibuat oleh pembaca lain sepertimana saudara lakukan dan secara tidak lansung akan membantu memadamkan hasrat jahat mereka (jika benar berniat sedemikian). Andaikata mereka ini manusia jahil, ada baiknya untuk mereka mendengar pandangan dan nasihat dari pembaca yang lebih tahu kedudukan sebenar.

    Walaupun begitu saya sentiasa memantau, jika keadaan membahayakan, saya akan padam komen mereka tanpa notis. Semoga saudara bersabar dan memerhati riaksi mereka. Terima kasih atas komen saudara itu.

    ReplyDelete
  11. al mahadaya...

    anda tidak perlulah memesongkan akidah org2 melayu, ko ceritalah ape2 pun insyaallah xde org melayu yg ikut ajaran gile saudara itu

    oracle

    ReplyDelete
  12. Maaf almahadaya, komen anda terpaksa dipadamkan demi kebaikan anda sendiri. Kami tidak berhasrat untuk memalukan anda melalui kecaman yang akan anda terima akibat dari kenyataan anda yang berbau propadanda. Kami telah mengenali anda dan telah pasti kepercayaan anda adalah karut.

    ReplyDelete
  13. agama islam sbnrnya tidak jauh beza dgn agama lain.semua agama didunia ini diterjemahkan dgn bentuk2 tulisan shj.cuma islam lebih pandai mendabik dada sbg hero di mata dunia.

    kita perlu sedar bhwa semua agama yg dianuti oleh penduduk dunia pd hari ini tidak berada dlm keadaan asli,termasuk islam.

    umat islam pandai menuding jari pada kristian,budha,hindu bhwa mereka skrng ini jauh beza dgn akhlak isa,gautama,ramayana..

    ttp umat islam tidak sedar,org2 bukn islam yg selalu mendengar kisah muhamad di majalah,radio, dan tv juga mengatakan bhwa orang islam masa kini jauh berbeza dgn muhamad yg terdahulu.

    mari kita lihat kronologi semua agama di dunia ini, bagaimana dari sorg rasul yg mengajar agama secara "live" sehingga ia menjadi gospel...

    ya...gospel muhamad,gospel isa,gospel gautama dan gospel lain2 rasul.

    (1) zaman gautama budha > kematian gautama budha >pengkhianatan subhada > persidangan para sami > monopoli asoka > penghasilan kitab tripikata

    (2) zaman isa > kematian isa > pengkhianatan judas > persidangan nicea > monopoli st.paul> penghasilan bible baru dan gospel isa

    (3) zaman muhamad > kematian muhamad > pengkhianatan musailamah al-kazzab > mesyuarat ansar dan muhajirin > monopoli khalifah al-rasyidin > pembukuan al quran dan hadis muhamad.

    kita tidak boleh menafikan bhwa agama islam juga telah melalui proses yg sama dgn agama2 yg sebelumnya.

    jika umat islam mengatakan ajaran agama2 lain dusta,bagaiman pula dgn ajaran islam itu sendiri yg melalui PROSES PERISTIWA YG SAMA DGN AGAMA LAIN????

    bagaimanakah islam mendapat status pengecualian drpd dilabel sbg agama yg dusta sedangkan ia mengalami nasib yg sama spt agama lain??

    bagaimana sesuatu peristiwa yg MELALUI PROSES YG SAMA tetapi hasilnya berbeza??

    cuba kita bayangkan....2 gelas yg sama dibancuh dgn kopi dan susu,hasilnya juga kopi susu,tidak akan menjadi air sirap atau fresh oren.

    umat islam perlu adil,tuan punya blog ini sebenarnya sudah terlanjur dlm membuat perbandingan agama,dia sudah sedar terdapat persamaan proses peristiwa itu,tetapi nk cover islam cepat2 dia tulis artikel untuk selindung kebenaran,kita ambil saja petikan dari artikel ini pada sub-tajuk "persidangan pertama" di perenggan terakhir....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyet...islam itu terpelihara. Islam itu cara hidup. Bukan agama sembahan semata2. Jika kamu boleh pertikaikan islam, kamu buktikan kelemahannya. Berani kah kamu mendalami islam sebelum mengatakan islam itu terpesong. Saya percaya kamu takut. Kamu takut dengan kebenaran yang kamu akan jumpa di dalam islam. Saya percaya kamu penakut.

      Delete
    2. Sya xmenyangka kamu gelar Islam itu hero...hebatnya islam smpai kamu sndiri yg mmujinya sdangkn kami xprnah mndabik dada. Bahkn kamilah umat yg dimusuhi oleh org spt kamu. Yg kami rasakn bhawa bila islam itu kmbali bgkit, kamu sedar kamu telah gagal. Sbb itu org spt kamu sdaya upaya menggagalkn kami. Malangnya beratus tahun tertindas, kami masih bertahan. Kenapa agaknya ya...????...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. memang benar ajaran islam jg melalui proses yg sm dgn ajaran2 umat terdahulu, cuma allah sudah berfirman, quran utu terpelihara sehingga akhir zaman, quran itu lah the final testament, sbb kita sudah berada di penghujung zaman, so ulangan pemesongan ajaran tauhid dari zaman umat2 terdahulu jg terjadi dlm ajaran islam, byk yg cuba selewengkan, tp klu betul2 kita fahami quran, kita akan akui quran tu terpelihara spt yg dijanjikan allah, prosesnya sama cuma kita berada di hujung zaman, so munasabah lah quran itu tidak akan dpt diputar belitkan lg, even ada yg cuba menambah dan mengurangi spt pd pihak syiah(yg extreme), tetap tidak akan berjaya, sbb klu quran tidak dipelihara, mungkin akan ada lg penyambung penyampai agama tauhid selepas era islam, tp ianya tidak akan terjadi kerana dunia sudah mo kiamat, ko punya cara penulisan ne spt org atheis atau agnostik, ketara ne, tp klu ko ne agnostik, ko kena digging deep sikit lg utk jmp kebenaran tu, cuba tgk cara felix siaw menjumpai islam adalah ajaran benar selepas dia keluar kristian, menjadi atheis tidak percaya tuhan kemudian menjadi agnostik percaya tuhan tp anti agama, dan kemudian menjumpai islam lah yg benar, byk membantu tu

      Delete
  14. Otto.

    Bacalah keseluruhan artikel jangan main cedok sahaja. Belajarlah memahami dengan sepenuh hati tanpa prejudis, walaupun anda sorang yang tidak beragama. Islam percaya semua Nabi dan Rasul sejak Adam as hingga Muhammad saw membawa agama yang sama. Pencipta Maha Adil dan membantu makhluk ciptaannya mencari "jalan pulang" dengan menghantar utusanNya dari masa ke semasa. Kemana kamu akan pergi selepas kamu mati??? Habis di situ sahaja??? Samakah mereka yang baik dengan mereka yang jahat??? Kenapa kamu dilahirkan ke dunia??? Tanpa sebab??? atau... kamu asalnya dari spesis beruk seperti kata Darwin? Hmmm masih jauh lagi pengembaraan ilmu yang kamu perlu, bukti yang kamu ketengahkan amat tipis dan dangkal. Maaf ye?

    ReplyDelete
  15. Anon 12:52

    Adakah anda tahu apa itu Islam, Iman, Tauhid dan Makrifat? Carilah jawapannya jika belum tahu selepas itu baharulah kembali ke sini dan buat komen. Nampaknya kamu masih terlalu jauh dari pengetahuan sebenar Islam. Jangan hanya menilai kulit luar yang berserabut, telitilah isinya.

    ReplyDelete
  16. ini mungkin berguna untuk anda yang masih asing dan jauh dari Maha Pencipta. Seorang atheis yang menemui jalan sebenar kehidupan. Seorang Professor dari USA.

    http://www.islamic-world.net/ute01-01.php

    ReplyDelete
  17. Saya kesedihan dgn ramai golongan manusia yg mempertikaikan Islam dan ajaran Nabi Muhammad. Secara logik, ajaran Nabi Muhammad adalah yg paling terbaik utk kehidupan umat manusia seluruh dunia. Susah utk sesiapa menghadirkan 1 atau 2 atau 3 atau 4 atau 5 dari keseluruhan ajaran Nabi Muhammad utk dikatakan sebagai TIDAK LOGIK mengikut akal fikiran manusia yg sedar dan waras.

    Walaupun dunia bertambah moden dan maju, tapi ajaran Nabi Muhammad tetap praktikal. Oleh sebab itu saya rasa amatlah mudah utk seseorg itu beriman kepada Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW.

    Tapi memang amat sukar utk seseorg menerima Islam bilamana tidak ada akal dan logik yg tinggal didalam otak dan sanubari mereka. Golongan inilah yg dinamakan oleh Nabi sendiri satu masa dahulu sebagai Jahiliyah.

    Satu masa dulu, saya amat jahil, free-thinker almost atheist, dan bodoh sombong. Alhamdulillah, Allah Taala memberikan hidayah dan petunjuk utk saya kembali pada landasan dan jalan yg benar. Saya bersyukur kerana tidak terus jauh sesat kehujung dunia.

    Saya doakan utk golongan-golongan Jahiliyah semoga anda semua mendapat Hidayah dan Petunjuk dari Allah, Tuhan seluruh alam, agar tidak terus jauh sesat, Insha’Allah.

    Assalammualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh.

    --- SAHARUDIN ABDULLAH.

    ReplyDelete
  18. Salamun Alaik Sdr Saharuddin

    Alhamdulillah saudara antara yang bernaisib baik mendapat hidayahNya. Benar kata saudara, Islam amat praktikal kecuali mereka yang berajakan hawa nafsu. Menggunakan akal untuk kepuasan hawa nafsu menyebabkan mereka tersingkir dari kebenaran dan mengagungkan kepalsuan. Saya amat mengasihani golongan ini dan berharap ada limpah kurnia belas kasih Allah untuk mereka.

    Terima kasih kerana sudi memberikan ulasan.

    ReplyDelete
  19. al-quran,ia adalah sesuatu kitab yg langsung tidak diketahui kewujudannya oleh muhamad.sepanjang hidupnya,dia tidak pernah mendengar perkataan "al-quran".muhamad menerima sesuatu dari pencipta,tetapi dia menyebutnya sbg "KALAMULLAH" dan bukannya al-quran.perkataan al-quran hanya WUJUD SELEPAS MUHAMAD MENIGGAL DUNIA.

    semasa muhamad masih hidup,KALAMULLAH ini hanya di tulis pd pelepah tamar,kulit binatang,dinding2 batu dan hafalan sahabatnya sahaja.KALAMULLAH masih asli lg di bawah pengawasan muhamad kerana dia masih hidup.jika ia ditulis dgn tulisan alif,ba,ta sekalipun,tidak wujud PENYUSUNAN KALAMULLAH.

    selepas ketiadaan muhamad,KALAMULLAH mula disusun oleh sahabat sehingga menjadi timbunan kertas2,mereka bertelagah mengenai susunannya iaitu bagaimana cara ia perlu difahami isi kandunganya.

    selepas sahabat selesai menyunting kalamullah,timbunan kertas2 yg dijilidkan itu diberi nama baru,seperti memberi nama kpd bayi yg baru lahir.sahabat sepakat utk memanggil jilid2 itu dgn nama AL-QURAN.

    muhamad tidak tahu-menahu yg KALAMULLAH itu telah disunting dan dijilid dan diberi nama AL-QURAN.

    muhamad tidak bersalah di atas peristiwa ini.sejarah islam sendiri telah menipu umatnya,sejarah telah menfitnah muhamad,seolah-olah lidah muhamad menyebut kalamullah itu sbg al-quran.padahal lidah muhamad tidak pernah menyebut nama "AL-QURAN".

    bertaubatlah wahai umat islam...hentikanlah penipuan kamu terhadap muhamad!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu bcerita seolah2 Muhammad telah diperbodohkan. Mereka yg menyunting Kalamullah menhadi Al-Quran telah melakukn kesilapan dan kepalsuan. Oleh kerana anda lebih hebat, sila pertikaikan apa yg terkandung di dalam Al-Quran itu. Tunjukkn apa yg telah disunting dan buktikn penyelewengan trsebut. Jelaskan kenapa orang islam xpernah meraguinya. Jika telah diseleweng, mestilah islam itu agama yg gagal. Gagal ke Islam sehingga skrg?

      Delete
  20. padam komen ni nampak sangat blogger takut akan hakikat sebenar...tidak perlulah berpura2 sbg pejuang agama jika komen aku ini yg engkau takutkan

    ReplyDelete
  21. anon 1159/1209..
    dari komen kamu agak jelas kamu memang bukan muslim, dari komen kamu dapat dilihat kamu dah banyak belajar pasal ISLAM...tapi malangnya kamu gunakan untuk mengelirukan orang ISLAM....dah alang2 study ISLAM tu...cuba la cari kebenarannya...atau kamu memang dah jumpa...tapi tak mau mengakuinya....*ramai orang bukan Islam melihat 'kebenaran' dalam ISLAM...tapi tidak mau mengakuinya.....memang betul...ALLAH hanya beri hidayah kepada sesiapa yang dihendakiNYA sahaja...so...sahabat ISLAM ku yang lain..biarla si ANON1159/1209 ni meracau....kerana dia sebenarnya berlengah2 atau agaknya segan nak menyambut kebenaran ISLAM tu...rugi si ANON woi....kebenaran tetap kebenaran....makin kau cuba sesatkan...cuba kau lindungkan...makin ia terserlah....jangan kerana bangsa mungkin..kau tolak ISLAM...ISLAM tu rahmat untuk seluruh alam...bukan untuk orang ARAB sahaja...orang MELAYU sahaja...tapi untuk semua...ISLAM untuk semua MANUSIA...tak kira la rohnya disebalik kulit CINA yang bermata sepet,INDIA yang berkulit hitam,EROPAH yang bermata biru,hatta YAHUDI kononnya pandai sangat tu..rahmat la untuk mereka semua jika dapat menerima ISLAM,kerana ISLAM tak membezakan pun semua tu...Manuasia semua sama di Sisi ALLAH....sekian..Wallahua'lam....

    ReplyDelete
  22. Terima kasih saudara adib

    Amat malang bagi insan seumpama itu, sesialah dia hidup di muka bumi Allah ini. Hatinya buta dan ditutupi nafsu.

    Kepada anon yang takut meletakkan nama.

    Janganlah sangka saya takut kepada anda (anon), tidak sesekali kecut dengan cabaran anda. Yang rugi bukan saya tetapi anda dan teman2 anda. Sila baca sirah Rasulullah saw, baca dan hayati alQuran, adakah benar dakwaan anda? Alangkah malunya anda membuat kenyataan seperti ini seumpama orang tidak berpengetauan. Jelas anda bukan Muslim. Jika anda seorang Muslim, anda telah tersasar serta menghina Rasulullah saw dan juga Rabbul Jalil, Maha Pencipta. Jatuhlah hukum murtad untuk anda secara tidak langsung. Nilainya sama seperti bukan Muslim.

    Anda telah tersesat didunia dan akan lebih sesat diakhirat kelak. Terserahlah kepada anda sama ada hendak percaya atau tidak.

    Nasihat saya, jika anda jujur dengan diri anda, pelajarilah Islam secara mendalam dan bersungguh2 agar anda mendapat hidayah.

    ReplyDelete
  23. Salam 'alaik ya Tuan rumah.

    Lama tul saya x kunjung beri komen, sibuk dgn Duniawi yg banyak menipu pada mata dan akal. Sekadar persangkaan saya yg bersangka2...

    Mengikut kamus hikmah Al-Qur'aan yg mengajar orang2 'arab jahiliyyah yg buta huruf Lam Ya'lam dengan perantaraan Qalam,

    "Nabi" bermaksud "pembawa khabar gembira" yakni Ayat2 wahyu, samada dimusyafkan dlm AlKitab atau tidak dimusyafkan.

    "Rasul" bermaksud hamba utusan yang menjelaskan Ayat-ayat.

    Nabi Muhammad jelas difirman sebagai Nabi Penutup tetapi tidak jelas sebagai Rasul Penutup. Juga difirmankan dgn jelas bhw para rasul diutus utk kaum-kaum berbahasa lisan masing2 maksudnya ada utusan Melayu (Utusan Malaysia?), Utusan Jerman, Utusan Jepun dsbnya. Mungkin ramai yg dibunuh, dipenjara & dituduh penyesat.

    Saya rasa hadith "124,000 Nabi" tu hadith palsu oleh yahudi Madinah yg menganggap diri mereka semuanya nabi2 belaka...lagi pun nama2 yang difirman sbg Nabi juga Rasul cumalah 25 orang. Secara logiknya kalaulah semenjak Nabi Adam sampai sekarang (7,
    000 tahun sejak Adam di bumi) ni ada 124,000 nabi maknanya dunia takkan jadi porak poranda mcm skrg. Cuba bahagi 124,000/7,000..purata hampir 17 orang setahun. Kalau tempoh servis setiap sorang 20 tahun, maknanya ada 340 org nabi dlm satu2 masa...takkanlah dunia tak boleh aman? Sahlah Sahih Bukhary & Muslim pun tak sahih dari segi Makrifat...sebab mereka lupa bhw Madinah & sekitarnya dipenuhi Yahudi, Nasrani dan tok2 'arab yg kaki penipu...sebabtu Nabi Muhammad diutus utk bangsa 'Arab. Bangsa Melayu ok, baik2 & perlukan Nabi/Rasul.

    "Tidak diragukan lagi bahawa Dajjal itu pasti datang dari kalangan kalian (bangsa 'Arab pemfitnah agama)"-Hadith.

    "Akan munculnya pemfitnah2 agama (30 dajjal kecik) selepas generasi Tabaat Tabiin" - Hadith...cuma Bapak Dajjal bermata satu yg belum muncul...mungkin juga dari bangsa Melayu!

    Saya pencinta sunnah tapi saya paling benci hadith palsu dan orang2 yg tinggalkan Al Qur'aan atas almari kerana lebih taksubkan Riwayat Hadith.

    "Di Hari2 Akhir dunia ini, akan muncul orang2 muda yang bodoh2, mereka menggunakan bahasa-bahasa terbaik dikalangan umat, mereka meninggalkan Islam (sesat/kafir) seperti anak panah yg tembus melepasi buruan tanpa kesan darah & cebisan daging (teramat pantas), mereka membaca Al-Qur'aan tapi tak melepasi kerongkongnya (tak masuk pemahaman ke hati), iman mereka tidak melepasi kerongkong (sekadar di mulut), mereka berfatwa tanpa ilmu (tanpa hikmah Al-Qur'aan, takliq buta & bersangka mengikut kitab pendapat ulamak su'u yg disangka muktabar). Mereka mengajak-ajak manusia ke arah air (syurga di atas air) tapi sebenarnya menuju api (nara-ka). Jadi, bila sahaja kalian ketemu mereka, bunuh mereka kesemuanya kerana barangsiapa yang membunuh mereka itu (ulamak su'u pemfitnah agama yg kafir Ayat, mengadakan hukum selain yg jelas dari Al Qur'aan, mendustakan Ayat, seleweng makrifat Al Qur'aan & sunnah, memberat agama), ganjaran menanti di Hari Kebangkitan"-Sabda Nabi, Riwayat Saidina 'Ali ditakhrij semula oleh Zaidina 'Ali.

    Buktinya: Mistifiles buka bible (Riwayat Hawariyin) yg disesatkan sebab Al Qur'aan simpan atas almari. Mahadaya jadi sesat sebab dia baca kitab Tanakh sesat. Hukuman gantung kpd pembunuh tidak memberi manfaat kepada waris si terbunuh. Hukum sebat zina disaksikan beberapa saksi (mak bapak, sedara, pakcik, datuk) tidak diikuti sebaliknya masuk TV dgn kompaun?. Fatwa haram beribu-ribu tapi dlm Al Qur'aan boleh dikira dgn jari, yang haram jadi halal, yang samar dibuat fatwa dan yang jelas ditinggalkan. Ramai pompuan pakai tudung tapi pakai seluar "yankee" nampak Bapakkk Lurah dekat Alor Merah, Alor Star...!

    ReplyDelete
  24. 1. Dari Nukman bin Basyir, katanya…
    ‘Suatu ketika kami sedang duduk2 di Masjid Nabawi dan Basyir itu seorang yg tidak banyak bercakap.
    Datanglah Abu Saklabah lalu berkata” Wahai Basyir bin Saad, adakah kamu hafaz hadis Rasulullah tentang para pemerintah?’
    Huzaifah RA lalu segera menjawab.” Aku hafaz akan khutbah Rasulullah SAW itu.”
    Maka duduklah Abu Saklabah Al Khusyna untuk mendengar hadis berkenaan.
    Maka kata Huzaifah RA, Rasulullah SAW telah bersabda.
    “Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah Zaman Kenabian sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu sepertiyg Dia kehendaki.”
    Kemudian belakulah zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan sepertimana Zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya.
    Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman Fitnah -keamiran/beraja /zaman kesultanan ) Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula.
    Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman penzaliman(Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki.
    Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as ) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian.”
    Kemudian Rasulullah SAW pun diam….
    ~Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalamkitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273.Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,hadis nombor 5.]

    2.Bermula pd kurun pertama selepas zaman Kenabian & Khulafa ArRasyidin,untuk menyelamatkan umat Islam, dengan rahmat dan kasih sayang Allah, pada setiap awal kurun, Allah kirimkan kepada umat Islam ini ulama besar yang bertaraf mujaddid (pembaharu).
    Rasulullah saw pernah bersabda : ‘Sesungguhnya ALLAH akan mengutus pada umat ini (umat Rasulullah) setiap awal 100 tahun seorang mujaddid yang membaharui urusan agamanya. ” (Al-Hakim, al-Baihaqi, Ibnu Hajar, Abu Daud & al-Iraqi)
    Mujaddid mendapat ilham dari Allah dan membawa satu penafsiran baru tentang Al-Qur’an dan Hadis yang paling tepat dan sesuai untuk diamalkan di zaman itu. Agama islam yang sudah lama ditinggalkan itu dapat dihidupkan kembali oleh mujaddid tersebut dengan menggunakan method, uslub, teknik, strategi dan kaedah baru yang sesuai dengan fikiran dan suasana zamannya.

    3.‘Akan senantiasa ada tho’ifah di kalangan umatku yang menzahirkan kebenaran, mereka tidak akan dirosakkan oleh penentang mereka hinggalah datangnya ketentuan Allah [Kiamat] – Riwayat Muslim

    Tho’ifah2 inilah yang dilahirkan oleh ALLAH setiap masa, setiap zaman dan setiap kurun dipimpin oleh mujaddid dengan tujuan untuk menjaga bara api Islam agar tidak padam.
    Inilah diantara mafhum hadis Rasulullah SAW yang bermaksud :
    “Akan berlaku di akhir zaman orang yang mempertahankan agamanya seperti orang yang menggenggam bara api.” Riwayat at Tarmizi
    Bara api Islam ini akan menyala dan semarak semula dizaman kekhalifahan Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s

    Tuan-tuan sekelian, betapa Allah tidak membiarkan kita diratah begitu sahaja oleh musuh2Nya.Allah pembela hamba2Nya yg Ikhlas.Betapa Rasulullah tidak membiarkn kita selepas ketiadaannya.Bagindalah pemimpin setiap mujaddid.Siapa mujaddid dikurun ini.......?

    ReplyDelete
  25. Salam semua,

    Terima kasih. Saya amat suka dengan pendapat tuan2 diatas. Semoga semua mendapat rahmat dari Allah swt. Sekarang, ramai manusia sedang berusaha mencari jalan keluar terhadap masalah akidah yang sedang hadapi zaman merudum. Tuan2 bolehlah berikan ulasan/tunjukajar yang sedikit sebanyak boleh membantu.

    ReplyDelete
  26. Salaam,
    Ialahlah tu...mendapat Ilham drp Allah Taala(swt) sama macam St Paul(Raul@Paus) mendapat Ilham drp Tuhannya malah mendengar suara2 ghaib yg menyuruhnya menghidupkan semula Agama Christian setelah 300tahun ("kewafatan") Nabi Isa(as)diangkat kesisiNYA dan dgn sebab itulah muncul bermacam2 Mazhab Kristian ciptaan mereka utk kepentingan masing2. Dan itu jugalah yg terjadi pada Umat Islam setelah 300 ratus tahun wafatnya Rasululluh, maka tumbuhlah segala2 macam Mazhab2 yg mengikut aliran masing2 utk kepentingan masing2 yg ingin mendekatkan diri kpd Pemenrintah2 yg Kaki Arak, Zina, Kejam dan Pembunuh dgn FATWA2 yg berkepentingankan Wang,Kuasa dan Politik yg langsung tidak ada kena mengena dgn Ajaran2 serta Suruhan2 Allah Taala(swt) dan juga Sunnah2 Rasulullah(saw) malah diantara Mazhab2 ini masih lagi terdapat banyak percanggahan serta perbezaan diantara mereka yg masih belum dapat di selesaikan sesama mereka, seolah2 ingin menunjukkan kepincangan Rasulullah(saw) (Nau'uzubillah) didlm menjalankan tugasnya sebagai Rasul yg dipilih olehNya ...Ambil saja contoh:Rukun wuduk.., sampai sekarang pun masih berselisih pendapat... Adalah amat mustahil sekali Rasulullah terlupa utk mengajarkan cara2 utk berwuduk dan solat kpd pengikut2 dan Sahabat2nya ataupun Kaum Kerabatnya hinggakan umat2 Islam sekarang ni bercanggah pendapat tentang rukun2nya...Jadi baca2lah sejarah...tak perlu cari jauh2... Buka saja Sahih2 dan Musnad2 yg tersahih oleh Sheikh2 yg masih diguna pakai oleh 4 Mazhab yg tersohor di dunia Islam hingga kini. Anehkan... macam2 jenis sunnah Rasulullah(saw) telah diriwayatkan tapi tak ada satupun sunnah Rasulullah(saw)dlm bab wuduk dan solat yg dipersetujui sebulat suara oleh 4 Mazhab2 yg tersohor ini. Ini baru satu contoh saja....! Dimankah silapnya..? Takkan Rasulullah(saw) lupa kot..! Beranikah kita menafikan Dalil2 Allah Taala(swt) yg mengatakan bahwa Rasulullah(saw) serta Keluarga Baginda telah disucikan (Ma'sum)..? ataupun beranikah kita menafikan Dalil Allah Taala(swt) yg mengancam Nabi Muhammad(saw)Kalau sekiranya dia tidak menyebar SuruhanNya seperti yg di suruhNya maka Allah Taala(swt) akan menyentap URAT TUNJANGnya Rasulullah(saw)..? Dapatkah kita menafikannya..?
    Maka hendaknya kita bacalah dan gunakanlah akal yg dikurniakanNya kerana esok kita akan dihukum mengikut tahap akal dan pemikiran kita (sebab itulah kanak2 dan org GILA terlepas drp hukum Allah Taala(swt))dan oleh sebab itu jugalah Nabi Adam memilih AKAL(intelligent)drp Kekayaan dan Agama....kerana tanpa AKAL (ILMU) kita takkan mengenal Sifat2 Suci Allah Taala(swt).
    Salaam
    al-Itrah at-Tahirah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wlaupun islam skrang brmazhab (4 sahaja yang digunakn) tetapi munyet cam kamu tak faham akan asas kepada islam itu sendiri. Mazhab ini wujud tidak btentangan dng asas islam kerana ianya wujud agar bersesuaian dgn persekitaran dan peredaran masa yg diseliakan oleh para mujaddid. Mujaddid ini adalah orang yg sgt mmahami asas penyampaian Muhammad. Jika anda boleh mempertikaikan asas Islam ini...silalah nyatakan. Adakah anda cemburu bahawa umat manusia yg mendalami cara hidup Islam itu sukar digoyahkan imannya? Kenapa sukar? Sbb anda mmg bodoh tentang asasnya.

      Delete
    2. Anda memberikn contoh pmasalahan wuduq...nk tanya adakah kaedah wuduq mesti menjadi masalah utama dalam mnunaikn ibadah? Saya dari kecil xpernah pula terfikir wuduq yg kami angkat menjadi beban utk kami tunaikn ibadah. Kenapa nk pening2 utk mnyukarkn sesuatu yg mudah?

      Delete
  27. Perbezaan pendapat kebanyakannya disudud hukum dan cara. Soal kerohanian dan tauhid lebih penting, biasanya sedikit sangat pertentangan yang wujud. Kumpulan Fekah memang banyak selisih pendapat sebab itu wujud berbagai mazhab. Allah pandang hati kita bukan apa yang kita tampilkan. Sebab itu Rasulullah saw tersenyum sahaja bila ada sahabat menceritakan kepada baginda yang dia berguling diatas pasir sebagai ganti mandi hadas. Adakah ia salah?

    Lupakan perbezaan cara, samakan tuntutan hati. Lebih baik berbaik sangka walaupun salah. Daripada berburuk sangka walaupun benar.

    ReplyDelete
  28. Salaam
    Itulah DOKTRIN yg telah disematkan pada bangsa Islam selama ini...hinggakan amat susah utk diyakinkan mereka2 ini tentang yg mana percakapan (sunnah) Rasulullah(saw) dan yg mana sunnah yg telah ditokok tambahkan (fabricate)atau dipalsukan utk kepentingan duniawi dan Pemerintah2 yg sewaktu dgn mereka. Itulah pendirian org2 Islam sekarang...Tidak mahu dan masih takut menggunakan akal fikiran sendiri bagi mengkaji fakta2 dan references dari sejarah2 islam sendiri kerena takut melanggar adat atau Doktrin2 yg selama ini telah dijadikan sebagai amalan kehidupan yg kononnya berasaskan Suruhan2 serta Sunnah2 Allal(swt) dan Rasulullah(saw) malah lebih berminat menjadi Burung Kakak Tua bagi menyampaikan ajaran2 yg terdahulu tanpa sedikitpun niat atau kemahuan utk menyelidiki sendiri samada ada apa yg diSuapkan ini benar ataupun tidak. Jika sekiranya Atuk Nenek Moyang kita yg selama ini telah tertipu oleh Dua Berhala Arab adalah benar...maka kita juga telah tertipu olehnya dan itulah yg dimahukan oleh musuh2 Islam iaitu DOKTRIN yg sama yg telah diajarkan dan ianya menjadi lebih effektif apabila di turun temurunkan oleh org2 yg kita percayai ie;Datuk Nenek Moyang malah IbuBapa kita sendiri setelah Wafatnya Rasulullah(saw).Ambil saja contoh: Yazid Ibn Muamiyyah sikaki zina, peminum arak dan Zalim dan pembunuh malah terdapat didlm banyak SAHIH2 yg mengatakan siLaknatullah ini adalah MURTAD...! Yang anehnya terdapat banyak juga didlm SAHIH2 yg mengagung2 siFiraun ini...adakah kita buta tentang baik buruk sesuatu atau adakah sama yg baik dgn yg jahat...atau yg hitam dgn yg putih..? Berfikirlah secara Rasional...khasnya Tuan MS kerana drp cara penulisan anda...Anda adalah seorg yg kuat berfikir dan berilmu dan cuba cari sendiri jawapan diatas hadis yg anda tuliskan."tepuk dada tanya selera" Adakah ia salah..? tapi drp segi mana..? Juga kenapa terdapat banyak sangat perselisihan pendapat...? Banyak sangatkah yg Rasulullah(saw)terlupa nak beritahu kita..?(Na'uzubillah min zalid)
    Banyak yg akan kita ketahui sekiranya kita ingin membaca dan menghayati juga berfikir secara rasional tanpa bias dgn tekun dan ikhlas tentang sejarah kehidupan serta pejuangan2 Rasulullah(saw)dlm Menegakkan Agama Allah Taala(swt) serta AZAB-AZAB yg tidak ada seorg Nabi ataupun Rasul pun yg pernah mengharunginya sebelum Muhammad Rasulullah(saw).Bagi yg ingin mencari dan mengkaji anda akan Menangis dan Terperanjat akan KEBENARAN2 yg terpampang juga tentang bertapa Azabnya Rasulullah(saw)mengharungi setiap detik perjuangan2nya demi utk Ummahnya yg amat dikasihi dan bagi yg betul2 ikhlas didlm mencari...anda akan berada didlm keadaan "DILEMMA" A state of uncertainty or perplexity especially as requiring a choice between equally unfavorable options... Ya..! itulah definasi yg terdapat drp Google.
    Semuga Allah Taala(swt) memberi Hidayah serta Kekuatan utk Sekelian Umat Muhammad Rasulullah(saw)mengharungi sisa2 kehidupan dunia yg fana ini.Salaam.
    al-Itrah at-Tahirah

    ReplyDelete
  29. jANGAN TERLALU EMOSI SAUDARA.

    Tidak ada fitnah yang sehebat fitnah akhir zaman. Tak mungkin kita akan kembali ke zaman baginda kerana kerosakan tangan manusia yang terpesong kerana nafsu. Yazid sendiri adalah umat baginda yang zamannya adalah terlebih hampir kepada zaman baginda, juga telah terpesong. Inikan pula kita sesudah 1400n tahun berlalu. Jangan bersangka kita lebih baik dari mereka. Belum pasti selagi tidak benar2 mengenali Maha Pencipta (jika tidak kenal, kita tentunya menyembah berhala - seperti yang saudara ungkapkan).

    Hanya jalan tauhid sahaja kita akan selamat, bukan jalan hukum yang sudah terlalu mengelirukan. Orang Islam berperang sesama sendiri kerana perbezaan kefahaman hukum. Bukan kerana akidah. Jika hati setuju bahawa sesuatu hukum itu baik dan benar, ikutlah tetapi mesti mengharap kasih sayangNya dan rahmat taufiq hidayah dariNya.

    Jangan taksub terhadap sesuatu pemikiran dan kumpulan dan jauhi dari sifat suka mencari kesalahan dan mencerca orang lain. Kita belum pasti selamat, hanya Allah sahaja tempat bergantung. Mana kasih dan sayang yang telah Allah turunkan ke hati kita?

    ReplyDelete
  30. Salaam,
    Harap maaf..,saya tidak taksub dan setakat ini masih belum lagi didlm mana2 kumpulan..Bagi saya setiap insan yg Bersyahdah kpd Allah Taala(swt) dan RasulNya(saw) adalah saudara Islam saya. Saya cuma mengutarakan pendapat saya drp. tentang apa yg telah saya baca berserta kajian yg berlandaskan Dalil2 Allah Taala(swt)juga Sunnah2 Rasulullah(saw) yg diriwayatkan oleh Sahih2 dan juga Musnad2 yg menjadi pegangan Umat2 Islam dari dahulu hingga sekarang...baik didunia Arab maupun diNusantara kita... Jika sekiranya catatan saya diblog ini dianggap terpesong...atau fanatik.. maka secara tidak langsung ramai yg telah menafikan tentang KESAHIHAN Sahih2 dan juga Musnad2 yg selama ini menjadi rujukkan saya.. Saya berpendirian... tiada manusia lain yg layak mengubah Suruhan2 Allah Taala(swt) dan juga Rasulullah(saw)oleh Mereka2 seperti yg disebutkan dan termaktub didlm Sahih2 dan juga Musnad2 yg sahih kerana "siapakah mereka itu"..? Atau memangkah ada nabi lain selepas Rasulullah(saw)..? Itu saja..! Ianya adalah pandangan bagi yg mahu berfikir dan mencari kebenaran. Bagi tak mahu menempuhnya, takut2 terlanggar adat terpulanglah sendiri... Bagi saya soal Akidah tidak sedikit pun tergugat malahan semakin bertambah kuat kerana saya hanya berpandukan bukti2 drp Kitab2 Sahih yg menjadi pegangan Umat Islam serata dunia. Bercakap tentang AKIDAH...cuba2lah buka dan baca tentang Akidah Keempat2 Mazhab kita tu... Jgn nanti diri kita sendiri pulak yg terperanjat dgn apa yg dipaparkan... Bagi mereka2 yg telah ataupun pernah mentelaahnya.. mereka tentunya takkan membuat komen sesuka hati. Ilmu adalah pemberian Allah Taala(swt) yg diKurniakanNya kpd sesiapa saja yg benar ingin mencari Kebenaran dan Mendekatkan diri mereka kpd Penciptanya.
    Segala Kesyukuran berserta Keampunan saya pohonkan drp Allah Taala(swt)Yang Maha Agung Tuhan Pencipta Sekian Alam diatas segala Kenikmatan2 yg telah DiKurniakanNya kpd hamba2Nya serta Selawat keatas Junjungan Kita Rasulullah(saw) dan Keluarga Baginda(as)... Juga kemaafan drp saudara2 Seislam sekiranya catatan saya disini disalah fahamkan.. Tapi apakan daya kerana amatlah sukar bagi saya utk menafikan segala bukti2 yg saya temui drp Kitab2 Sahih yg tersedia ada.
    Terdapat banyak catatan2 dan juga rencana2 yg sangat cerdas dan bernas yg sedang dibincangkan diBlog ini yg berkaitan dan bersangkut paut dgn apa yg saya catatkan.
    Inilah satu2nya Blog Bahasa Melayu yg di terajui oleh Anak Melayu kita sendiri yg paling bernas dan mantap yg pernah saya singgahi.
    Salaam
    al-Itrah at-Tahirah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda mmg seorang yg bijak tetapi cepat panas berbicara. Sya seorg yg lambat semua perkara dan sukar memahami kata-kata anda. Permudahkanlah sedikit.

      Delete
    2. Pada saya blog ini dikongsi untuk smua org. Jika anda terlampau jauh mengkaji, bukan semua org boleh mengejar anda. Anda mempunyai pngetahuan besar yg anda seorg memahami. Kami org biasa brnasib baik kerana asas islam kami tahu. Jgnlah brsikap mmperbodohkn org lain kerana mentang2 lh anda begitu bijak.

      Delete
  31. salam u all...!

    Aku ni baru baca dan masuk dlm blog ni..memang menarik dan tertarik.bila aku baca komen komen dan pandangan mereka mereka ni.Aku dah mula naik menyampah...!Untuk pengetahuan semua...mereka yang cuba menafikan ISLAM ni adalah terdiri dari golongan yang telah terpesong akidah..golongan golongan nilah yang cuba menyesatkan umat islam.Kan kita ni dah akhir zaman..Banyaklah pendusta pendusta agama akan muncul..!..dan bapak pendusta akan keluar .iaitu DAJJAL.mereka yg menafikan ISLAM ni lah anak anak didik DAJJAL.Kalau iman dan asas agama islam dah cukup kuat dalam diri kita,buat apa kita nak takut ngn mereka ni..ye takk..?buang masa je kita berhujah dengan PandiKutty ni...!.Kalau aku jumpa mereka yg terdiri dari golongan sesat ni,memang aku libas ngn parang jee...tak byk cerita..
    Last sekali aku memang suka baca artikel artikel di dlm blog ni.membuatkan pemikiran aku lagi tajam.Buat golongan golongan sesat..sila lah berhujah dengan cara kesesatan kamu..! sememangnya kamu di lahirkan di dunia ini hanya menunggu mati di tangan penegak ISLAM.sekian

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum wrbkth..
    Bismillah.......rahim..

    Salam buat semua umat Islam yang mengikuti thread ini.
    Sedih bila kupasan dari thread diatas, apalagi komen2 yg terbit.
    Dari pandangan saya terlalu banyak percanggahan dari semua walaupun saya ini langsung lemah kalau nak dibandingkan dgn saudara2 semua.
    Tiada niat ingin menunjuk pandai mahupun menegur sesiapa, tetapi kerana ramai yg ingin menunjukkan mereka la yang lebih tepat/pandai/ikhlas dari yang lain2nya bardasarkan dari ilmu yang telah dipelajari samada dari pengamatan akal/guru2/sumber2 yang mereka rasakan sahih, maka saya tidak dapat menahan diri saya dari meluahkan sedikit komen kerana amat menyedihkan terjadinya `kekurangan`2 dari saudara2 yang saya hormati semua dan terjadinya ketegangan itu adalah dikeranakan komen/pandangan/luahan berlandaskan ilmu yang samada disedari atau tidak ianya terkait didalamnya ke`ego`an masing2.
    Baiklah sama2 mengenal diri sendiri serta maha Pencipta daripada berdebat yang tak berkesudahan seperti yang telah berlaku pada zaman sebelum ini sehingga timbulnya 4 mazhab terbesar itu. Tahukah apa puncanya??
    Thread diatas juga berlaku dari mana puncanya??
    Kenapa sukar benar sehingga ianya cuba dikupas sehingga sedemikian rupa??
    Jawapannya utk semua ini ialah:..

    ReplyDelete
  33. Jawapannya saya ada.. :
    Kerana saudara2 semua dan kesemua blogger2 dan pengikut2 blogger yang banyak menyentuh segala yang bersifat ke`AGAMA`an termasuklah DAJJAL/ILLUMANATI dan segala macam semua tapi belum mencukupkan diri dengan sepatutnya menghadirkan diri ke KUBRANEWSZAMANY.BLOGSPOT.COM, membaca kesemua yang ada didalam blog tersebut serta bermula dari belakang sekali(2009)step by step sehingga tamat dengan pemikiran yang adil dan jitu, telus dalam penilaian. Bagi yang telah mengikuti tapi masih tiada dapat melihat dengan lebih meluas secara keseluruhan mengapa dunia ini dan perjalannannya diciptakan, maka ulangilah kembali membacanya. Ini adalah perkara terbesar yang perlu di titikberatkan daripada tidak habis2 dengan perkara Dajjal dan segala yang berkaitan dengannya untuk diperbesar2kan sehingga sanggup mengatakan segala yang berlaku didunia ini semua hasil `kuasa` dia sehingga melupakan siapa sbenarnya yang lebih berkuasa, silap haribulan boleh syirik bagi siapa yang menyakini pendapat tersebut sepenuhnya.
    Pendekkan cerita, ketahuilah bahawa segala yang buruk serta musuh2 kita semua memang Allah ciptakan untuk kita kerana kekasihnya Muhammad s.a.w. Tak perlu dipertikaikan Iblis yang beribu2 tahun menjadi penyembah Allah yang paling hebat tetapi akhirnya derhaka melainkan memang itulah tujuan ia dicipta, sesingguhnya Allah itu maha mengetahui dan segala yang ada dan belum ada semua adalah dibawah kekuasaannya. Saya mengajak saudara2 semua hadirlah ke blog yang saya sarankan tadi dan carilah ilmu sebanyak2nya dan bukalah mata hati dalam menilainya tanpa rasa `buyers` sedikitpun, maka akan saudara temui nanti jawapannya.
    Pesanan saya yang terakhir..JANGANLAH SAMPAI KITA WALAUPUN TIDAK KAFIR/MURTAD MAUPUN SEBAGAINYA, TAPI MENJADI YANG TERGOLONG DIDALAM 72 DARIPADA 73 GOLONGAN ISLAM YANG TIDAK DAPAT MASUK KE SYURGA, sepertimana yang juga terjadi didalam golongan ahli TAURAT, ZABUR dan INJIL,yakni hanya satu saja yang diambil dari pecahan2 yang ada. Bermakna agama yang benar dari Allah hanyalah yang dari kitab2 tersebut dan yang selain dari itu hanyalah ciptaan IBLIS dan kuncu2nya semata2. tidak mudah tapi juga tidak susah untuk menilai segala yang berlaku didunia andai kita mengunakan mata hati dalam `pemerhatian` kita terhadap satu2 persoalan dalam mencari sebuah jawapan. Usah dikaji sehingga terkadang mengarut dan hanya satu pembuangan masa kera semua itu boleh dipendekkan dan masa yang ada boleh digunakan untuk sesuata yang lebih berfaedah dan lebih baik untuk kita semua mahupun yang disekiling kita daripada kita memulakan tajuk yang isinya saja sudah bakal menyesatkan, kemudian diikuti mereka2 yang `bijak`2 semuanya dalam bidang agama, sedangkan tanpa mereka sedari setiap dari kita sentiasa di temani bala tentera kerajaan Iblis tak kira berapa alim pun seseorang itu, jika tidak mengapa begitu banyak contoh alim2 yang sesat di pertengahan mahupun di akhir hidup mereka?
    Cukuplah diambil contoh mazhab2, kenapa sampai perlu bercanggah?? Tidak nampakkah permainan syaitan yang cuba menyesatkan?? Segalanya sangat2 `simple`, kecuali kita semua yang menyulitkan segala kerana seronok di`api`2kan syaitan2 tersebut untuk menunjukkan betapa pandainya diri kita serta ilmu kita.

    Kalau tidak percaya, silalah berkunjung ke blog tersebut. maka dengan simplenya anda semua akan dapat mencari jawapan sebenar dari persoalan yang ditimbulkan oleh thread diatas mahupun apa yang komen2 diatas pertelagahkan.
    Untuk makluman semua, saya tiada kena mengena dengan sebarang kaitan kepada blog yang saya sarankan baik kaitan darah mahupun pertubuhan silat mereka serta segala sesuatu yang dapat dikaaitkan sesama mereka. Saya hanyalah pembaca biasa dan saya menemui yang terbaik dari segala yang baik sama dialam maya mahupun realiti yang saya cari di situ.

    Salam serta ribuan maaf dari saya sebelum mengundur diri.

    Saya yang benar..
    .Fendi.

    ReplyDelete
  34. Salam Terima kasih sdr.fendi

    Saya setuju pandangan sdr tentang blog tersebut dan saya sering berkunjung ke sana mencari ilmu. Anpunya blog Kubranews ternyata berilmu dan sudi membantu sesiapa yang ingin mengetahui sesuatu hal berkait agama ini tepatnya perkara yang sebenar mengenai agama yang sering kita perselisihkan.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum wa Rahmatullah,

    Saudara Abatasa dan sekelian pembaca,

    Saya baru terjumpa blog ini dan amat tertarik dengan bloggingnya. Cuma, izinkan saya perbetulkan sedikit berkenaan dengan artikel saudara Abatasa...mengikut ajaran Buddha yang tulen...sebenarnya TIADA ISTILAH "agama Buddha". Kalau ada peluang mengkaji kitab pegangan pengikut Buddha...tiada perkataan yang menyatakan bahawa ajaran yang dibawa oleh Gautama Buddha itu dipanggil "agama Buddha". "Buddhism" merupakan suatu ajaran/pendekkan yang memperkatakan tentang bagaimana seseorang itu mampu mencapai tahap mentawhidkan diri kepada unsur yang esa melalui empat tahap/darjat/maqam. Apakah ini menjadi suatu teori bahawa Gautama Buddha juga salah seorang nabi (bukan Rasul)? Mungkin juga, kerana kita juga pernah di ajarkan bahawa terdapatnya 313 nabi yang tidak diketahui dimana dan pada masa bila kemunculannya.

    Andai saudara Abatasa ingin mengetahui dengan lebih lanjut bagaimana agama Hindu dan ajaran Buddha itu dikatakan mirip dengan Islam ...Saya sudi membantu. Saya juga memiliki banyak bahan bacaan yang mungkin boleh membantu (memandangkan saya tinggal di India, maka banyak buku-buku perbandingan agama yang dapat saya kumpulkan)kita secara bersama untuk perkongsian ilmu perbandingan agama demi mempertahankan akidah dari musuh-musuh Islam.

    Wallahua'lam...

    (nota: tahukah saudara bahawa, selain dari di Bible- nama junjungan Rasullullah "Muhammad" (dengan sebutan Mahmad, Ahmad, Mohamad) ada tercatat dalam seloka-seloka kitab Veda dan kitab ajaran pengikut Buddha. Malahan pengikut Muhammad Rasullulah juga ada disebutkan sebagai Moslem atau Musalman dalam kitab Veda...Sekadar ingin berkongsi...)

    ReplyDelete
  36. Salam...
    Izinkan sy menukilkan pandangan sy dan harap2 dptlah saudara2ku memberikan pandangan2 utk penambahbaikkan atau memurnikan lg perkongsian ini..
    Amatlah halus dan kecil daerah keilmuan sy utk berkata atau mengambil Hak saudara2 sekelian..
    Apapun maafkan sy jika kata2 sy lari dari kebenaran yg saudara2 pegang atau bertentangan..
    Apa yg sy fahami setakat ini adalah 1 perkara yg paling Asas,cuma mungkin ianya tidak diambil perhatian atau terlepas pandang..
    Allah s.w.t menciptakan Adam..Sebelum itu Allah menciptakan Jan..Dari Adam ini lahirlah keturunan2 manusia dan dari Jan ini lahirlah keturunan Jin..
    Dari bani Adam ini Lahir pendusta yg dipanggil Dajjal dan dari bangsa Jan ini lahir pendusta yg dipanggil Iblis.. Nama asalnya adalah Azazil sebelum ia dilaknat oleh Allah..
    Perseteruan Antara Bani Adam dan legasi Iblis bermula di awal2 kejadian Adam lg sehingga ia diutus ke bumi..
    Sebahagian Bani Adam ini akan bermusuh sesama mereka dan begitu juga keadaannya dgn bangsa Jan ini..Sbb itu ada daftar nama Jin Islam dan Jin Kafir..Keadaan ini berlaku adalah kerana kedua-duan ciptaan Allah ini merupakah golongan Mukallaf yakni golongan yg dipikulkan tanggungjawab Syariat oleh Allah..
    Maka akan ada golongan Manusia dan jin yg beramal soleh dan ada juga golongan yg Kufur dipihak kedua-duanya..
    Maka akan ada sabotaj dari golongan yg Kufur apabila utusan Allah itu membawa ajaran Allah kpd Manusia samada dtgnya dari Anak2 Adam atau dari bisikan halus jin2 yg kufur..Maka dtgnya berbagai pecahan ajaran akidah agama adalah dari sabotaj yg sy maksudkan td..
    Jan/jin adalah makhluk yg tidak mempunyai jisim lalu ia tidak mampu utk menulis atau merombak akan ajaran2 Allah dikalangan manusia..
    Lalu mereka menghasut jiwa2 manusia yg lemah imannya utk melaksanakan agenda penyesatan itu..Manusia2 inilah yg akan menjadi Dajjal2 yg mendustakan ajaran Allah dikalangan manusia..
    Meyakini akan ajaran Tauhid kpd Allah terlihat pd mengimani 25 Rasul..
    Dari Daftar2 nama 25 rasul inilah kita akan dpt menelusuri kronologi penyampaian ajaran Tauhid kpd Allah bawaaan para2 Rasul dan mengenali latar masa dan masyarakat disekelilingnya,peradabannya,budaya bangsanya,pengikutnya,ancamannya dan perubahan yg terjadi kpd ajaran itu hasil dari sabotaj yg dtg dari ancaman2 itu..proses ini mengambil masa dan utk mengatakan bahawa Para nabi2 itu sedikit bilangannya tidak dpt sy terima..
    Namun sy berserah kpd Allah krn kita tidak hadir semasa sejarah itu berlaku..
    Muka bumi ini sgtlah luas,lalu sy meyakini bahawa 25 Rasul itu merujuk kpd 25 era peradaban manusia..
    Lalu sy juga meyakini bahawa bahasa Allah itu terlalulah sgt kompleks dari segi jumlah kuantitinya,maka Allah mengutus pembawa ajarannya di timur dan barat bumi ini sesuai dgn byknya bahasa pertuturan manusia itu..Spt mana Allah firmankan bahawa semua bangsa telah Allah utus para Nabi2 utk mereka..
    Maka itulah sebabnya ada agama2 selain Islam turut membicarakan tentang Tuhan,manusia,syaitan,Neraka syurga dan masalahat2 lain..
    Namun pd penutup segala Nabi itu Allah serukan segala umat manusia utk mengikutinya lalu sesiapa yg berpaling ditaklidkan sebagai Kafir oleh Allah..
    Wujudnya agama2 lain menandakan bahawa ada manusia yg belum menyahut seruan Allah itu,lalu kita sebagai umat nabi yg terakhir memegang amanah utk menyampaikan seruan itu..
    Maka menasabkan kafir kpd manusia yg belum diserukan ayat2 Allah itu adalah bersalahan dgn seruan Allah krn kita dilarang bercakap akan sesuatu yg belum kita kerjakan..

    ReplyDelete
  37. Salam dari saya abatasa

    Terima kasih kepada saudara2 semua kerana sudi memberi ulasan bermenfaat untuk dikongsikan bersama.

    Perbincangan hanyalah satu cara untuk mempertingkatkan kefahaman dan melebarkan skop ilmu yang kita miliki tanpa prejudis. Tidak manis untuk kita menyalahkan sesiapa jauh sekali menghina kerana Allah tidak suka hambanya berbalah dalam hal yang belum jelas.

    Saya amat setuju cara saudara2 semua menyampaikan pandangan dan amatlah saya dihargai kesudian saudara2 semua membantu memberi pencerahan.

    Saya sendiri bukanlah sangat arif dalam hal pengkajian dan perbandingan agama, cuma apa yang saya cuba ketengahkan ialah "sesuatu" yang ada kemungkinan pada pandangan saya dan harap para pembaca membantu membetulkan mana-mana kecacatan yang ada. Perkara kedua ialah sememangnya sikap saya tidak gemar berburuk sangka selagi belum pasti. Perkara ketiga ialah pengalaman saya sendiri pernah dimaklumkan bahawa agama Hindu juga asalnya agama tauhid. Agama Budha pula adalah pensucian agama Hindu yang tercemar. Terdapat unsur2 kemunasabahan setelah saya teliti.

    Semua penganut apa pun agamanya berusaha mencari kebenaran, kebanyakannya tersangkut dipertengahan jalan akibat kehilangan punca dan gagal mengaitkan tauhid dan syariat. Kebanyakannya bercakaran atas dasar syariat atau hukum yang akhirnya tidak membawa kemana2. Itulah yang berlaku kepada agama-agama langit termasuk Islam sendiri.

    Khas untuk saudara loloqx, saya ucapkan selamat datang dan saya amat mengalukan.

    Jika ada maklumat apa sahaja yang saudara ingin kongsikan boleh hubungi saya melalui email. Sekiranya saudara sudi boleh juga menyumbangkan artikel di sini atau abatasa2.blogspot saya amat mengalukannya agar dapat dikongsikan sesama saudara kita di sini. Saudara boleh juga menceritakan pengalaman saudara di perantauan, kami semua ingin mengetahui kisah2 sedemikian. Terima kasih atas teguran yang membina.

    ReplyDelete
  38. Saudara, penulisan saudara tentang sejarah agama Buddha ini betul setakat sebelum Asoka. Di zaman Asoka, apakah yg menyebabkan sekte2 lain diklasifikasikan sebagai golongan 'murtad'? Ajaran yang mereka bawa jelas menyimpang daripada ajaran sebenar Buddha yang masih dihafal oleh hafiz2 sami Buddha.

    Ajaran Abhidhamma pula, ya, memang betul kata saudara terdapat sedikit pertikaian. Saya sebagai umat Buddha pun tidak mengkaji secara mendalam dalam bidang Abhidhamma.

    Seorang sami tempatan dari Vihara Buddha Gotama di Temoh,Perak iaitu Bhante Dhammavuddho, salah seorang daripada ramai-ramai sami Buddha terpelajar di Malaysia, menyatakan keraguan beliau terhadap kitab Abhidhamma disebabkan ketiadaan rujukan kepadanya dalam apa2 petikan Sutta dan Vinaya.

    - soal jawab ,sila email ke sampuna@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. 25 PARA NABI DARI 3 AGAMA SAMAWI...

    Dalam sesetengah Kitab Perukunan Islam ada menyatakan. Ada pun jumlah bilangan para Nabi dan Rasol itu adalah sebanyak 1 geti, 2 laksa, 40 ribu orang. Apakah ianya bermaksod koq 1,240,000 orang..?? Allahu'alam... Dari bukti2 dan dalil2 Kitab Al-Quran itu, maka yg nyata bilangan Para Nabi dan Rasol pembawa "3 AGAMA SAMAWI", yg wajib Ummat Islam itu imani adalah hanya seramei "25 ORANG"...

    Doktrin "HAKEQAT MUHAMMAD" telah bermula pusingannya dari Nabi Adam AS, lalu mengakhiri pusingannya pada "KHATAMMUL NABUAH" - Obor Penutup Segala Kenabian, itulah Junjongan Agong Nabi Muhammad SAW. Melalui lidah Rasol-Nya, maka telah sempurnalah Agama yg diredhoi disisi Allah SWT adalah "AL-ISLAM". Hinggalah menjelang Akhir Zaman ini, ummat Muhamamad SAW dan Islam itu, telah tenat karam dibawa arus "Fitnah Akhirul Zaman"...

    Diambang Akhir Zaman, Manusia itu hidup penuh kepura2an. Musuh2 Islam sentiasa menikam Islam dan Ummat Muhammad dari belakang dan dalam. Namun "NUR MUHAMMAD" sentiasa memerhatikan setiap kebatilan dan kepalsuan. "NUR MUHAMMAD" ngak henti2 berterusan menghaposkan kekufuran, kegelapan. "NUR MUHAMMAD" sentiasa menyampaikan, membimbing Manusia kejalan kemenangan menuju kejalan "CAHAYA KEBENERAN"...

    Allahu'alam =_= Wassalam....

    ReplyDelete
  40. Xsilap pendengaran saya semasa sya di SRA, ustadz sya mengatakan skop tugas 5Rasul untuk semua manusia dizamannya dan untuk dirinya. Skop tugas 20nabi lg utk bangsa dan dirinya shj. Baki lain2 nabi yg disebut, skop tugasnya utk dirinya sndiri...jika Buddha dan Confucius dianggap nabi tidaklah memudaratkn Islam skalipun kerana ianya berasal dari kefahaman untuk diri sndiri shaja. Malahan fahaman kedua2 mereka tidak bertentangan pun dgn islam

    ReplyDelete
  41. Mr O'Dowd, whose predecessor Caitriona Ruane abolished the old-style 11-plus, said there was no basis to conclude that Merck's upper-level management was involved in the process of negotiating her exit.

    You just don't want to fix the problem using these tips, you can trick a person into believing this is what keeps them cool. The key to success in any market, let alone one of the main reasons of success of a business with its existing or prior customers, in order to be successful. Washington, DC - After a 16 year hiatus, the US and globally.

    Feel free to visit my page :: The Student Loan People

    ReplyDelete
  42. Astagfirullah Alhadzim..
    Assalamualaikum..
    Mukminin saudara ku..
    LahilahahillAllah
    MuhammadurRasullullah..
    Syahadah min 5x sehari kita ucapkan
    Tahu kah kamu sedang berdebat ttg islam.. Tahu kah kamu musuh2 islam berlegar d sekeliling kamu.. Tersenyum melihat gelagat kamu berdebat menunding jari sesama kamu menyatakan aq yg btl dia yg salah hanya kerna artikal yg d tulis tentang sejarah lalu.. Jika km ingin tahu tentang islam dan Al-Quran mohon la pd yg Esa. Semoga d pertemukan Rasullullah dlm mimpi.. Jika km ingin tahu ttg Injil mohon la kpd yg Maha Esa utk d pertemukan Nabi Isa A.S dan jika km ingin tahu ttg ajaran Nabi Ibrahim mohon la kpd Allah Azza wa Jalla d pertemukan dgn Nabi Khindir..
    Mukminin saudara ku
    Persiapkan lah diri km dgn Iman,cerdas dan cergas utk menempuhi fasa ini.. Jgn la terlalu memenuhi minat km ttg sejarah sehingga berlaku perdebatan sedangkan kita akn menempuh fasa ke4 sesuai dgn sabda Rasullullah sallallahu alaih wassalam.. Adakah km akan mempertahankan keIslaman kamu dgn sejarah dan debat.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bener tu mas..semua agama ngajarin yg baik2.., namun yg berlainan nya adalah "IMAN".. Kalo iman itu diserahkan sepenuhnya kpd batu, kayu, patung..maka kasihan juga ya pada penganut nya.. Sekitar kita berbicara tentang Buddha.. Cuba mas lihat tulisan Buddha dlm tulisan cina(Chinese Character) perkataan pertamanya itu bermaksud Orang(Human) dan perkataan keduanya bermaksud Suci(Holy)..jadikan.maksudnya tu "ORANG SUCI" lalu kenapa org perlu menyembah org lain.. bukankah itu kerjaan gilak sih..! Jadi kesimpulannya yg harus disembah adalah maha Pencipta yg Maha Suci.. Itu aje bezanya mas tentang yg panggil Iman dong..

      Delete
    2. Bener tu mas..semua agama ngajarin yg baik2.., namun yg berlainan nya adalah "IMAN".. Kalo iman itu diserahkan sepenuhnya kpd batu, kayu, patung..maka kasihan juga ya pada penganut nya.. Sekitar kita berbicara tentang Buddha.. Cuba mas lihat tulisan Buddha dlm tulisan cina(Chinese Character) perkataan pertamanya itu bermaksud Orang(Human) dan perkataan keduanya bermaksud Suci(Holy)..jadikan.maksudnya tu "ORANG SUCI" lalu kenapa org perlu menyembah org lain.. bukankah itu kerjaan gilak sih..! Jadi kesimpulannya yg harus disembah adalah maha Pencipta yg Maha Suci.. Itu aje bezanya mas tentang yg panggil Iman dong..

      Delete
    3. Sekiranya mas joyok ni Kristen..
      There are 39000 sects and heretical denomination registered in the US alone (Wikipedia).. Each with their own little pastor and their own interpretation of and incomplete adulterated Bible with more than 45,000 translating errors.. Each of them differing from each other's beliefs and each one of them claiming to possess the real truth..!

      Delete
  43. Haduh Makin ngaur saja ini Orang Islam.. jangan dicampur adukkan-lah masalah peribadatan,, biarkan-lah orang non islam dengan peribadatan-ny dn orang islam juga dengan peribatan-ny,, kita memang menuju 1 tuhan akan tetapi cara peribadatan-ny berbeda bukan berarti disamakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bener tu mas..semua agama ngajarin yg baik2.., namun yg berlainan nya adalah "IMAN".. Kalo iman itu diserahkan sepenuhnya kpd batu, kayu, patung..maka kasihan juga ya pada penganut nya.. Sekitar kita berbicara tentang Buddha.. Cuba mas lihat tulisan Buddha dlm tulisan cina(Chinese Character) perkataan pertamanya itu bermaksud Orang(Human) dan perkataan keduanya bermaksud Suci(Holy)..jadikan.maksudnya tu "ORANG SUCI" lalu kenapa org perlu menyembah org lain.. bukankah itu kerjaan gilak sih..! Jadi kesimpulannya yg harus disembah adalah maha Pencipta yg Maha Suci.. Itu aje bezanya mas tentang yg panggil Iman dong..

      Sekiranya mas joyok ni Kristen..
      There are 39000 sects and heretical denomination registered in the US alone (Wikipedia).. Each with their own little pastor and their own interpretation of and incomplete adulterated Bible with more than 45,000 translating errors.. Each of them differing from each other's beliefs and each one of them claiming to possess the real truth..!

      Delete
    3. Bener tu mas..semua agama ngajarin yg baik2.., namun yg berlainan nya adalah "IMAN".. Kalo iman itu diserahkan sepenuhnya kpd batu, kayu, patung..maka kasihan juga ya pada penganut nya.. Sekitar kita berbicara tentang Buddha.. Cuba mas lihat tulisan Buddha dlm tulisan cina(Chinese Character) perkataan pertamanya itu bermaksud Orang(Human) dan perkataan keduanya bermaksud Suci(Holy)..jadikan.maksudnya tu "ORANG SUCI" lalu kenapa org perlu menyembah org lain.. bukankah itu kerjaan gilak sih..! Jadi kesimpulannya yg harus disembah adalah maha Pencipta yg Maha Suci.. Itu aje bezanya mas tentang yg panggil Iman dong..

      Sekiranya mas joyok ni Kristen..
      There are 39000 sects and heretical denomination registered in the US alone (Wikipedia).. Each with their own little pastor and their own interpretation of and incomplete adulterated Bible with more than 45,000 translating errors.. Each of them differing from each other's beliefs and each one of them claiming to possess the real truth..!

      Delete
    4. Bener tu mas..semua agama ngajarin yg baik2.., namun yg berlainan nya adalah "IMAN".. Kalo iman itu diserahkan sepenuhnya kpd batu, kayu, patung..maka kasihan juga ya pada penganut nya.. Sekitar kita berbicara tentang Buddha.. Cuba mas lihat tulisan Buddha dlm tulisan cina(Chinese Character) perkataan pertamanya itu bermaksud Orang(Human) dan perkataan keduanya bermaksud Suci(Holy)..jadikan.maksudnya tu "ORANG SUCI" lalu kenapa org perlu menyembah org lain.. bukankah itu kerjaan gilak sih..! Jadi kesimpulannya yg harus disembah adalah maha Pencipta yg Maha Suci.. Itu aje bezanya mas tentang yg panggil Iman dong..

      Sekiranya mas joyok ni Kristen..
      There are 39000 sects and heretical denomination registered in the US alone (Wikipedia).. Each with their own little pastor and their own interpretation of and incomplete adulterated Bible with more than 45,000 translating errors.. Each of them differing from each other's beliefs and each one of them claiming to possess the real truth..!

      Delete
  44. Arah tuju agama Buddha TIDAK menuju tuhan. Ia menuju Nibbana. Sila baca proses pencerahan Buddha di Dhammacakkapavatana Sutta. Berbeza sangat dengan Islam. Buddha bukan nabi mahupun rasul kerana Buddha BUKAN dipilih / dilantik mana-mana tuhan. Buddha telah mensucikan diri dari keterikatan kepada hawa nafsu seks dan panca indera. Nabi Muhammad masih melakukan hubungan seks dengan isterinya. Maka,itulah bezanya nabi dan Buddha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar sekali yg diungkapkan tuan yg secara tidak langsung telah menonjolkan martabat baginda Rasulullah.. Apa yg kebykkan yg dilupakan zaman ini ialah...Penghuni2 Neraka Jahanam AllahTaala.. yg mana salah satu yg disebutkan adalah ulamak2, baik sufi mahupun ularmak2.

      Delete
  45. Berkenaan dgn perpecahan sami2 kpd beberapa mazhab kan ke sama juga dgn islam yg ada sekarang ni..begitu juga dgn kononnya abu bakar dgn bijaknya menyelamatkan islam..? Cuba baca semula sejarah islam/Rasulullah.. Yakni..selepas perang khaibar @ semasa haji wada' @ semasa mayat suci baginda sedang masih terbujur lagi di rumah bani hashim dan masih belum lagi dimandikan.. Jadi, apakah yg sedang dilakukan abu bakar dan umar disaqifah bani sa'idah... Sedang bermusyawarah..? Bermusyawarah merebut hak wali yg telah dipilih Rasulullah semasa Haji Wada' dihadapan ratusan ribu umat islam dr setiap pelusuk jazirah..? Dan apalah yg bermusyawarah nya kalau hanya 3 org shj yg membaiyah abu bakar ditambahkan pula dgn keadaan yg tegang hingga kan ada yg dipukul, dipijak2 malah diugut bunuh juga.. Buka ajelah kitab yg 6 tu..akan terjawablah semuanya..! Sejarah Rasulullah yg 'afdhal diabaikan.. Sejarah Buddha dan Hindu juga yg diperselisihkan.. Inilah dia Muslim kat Malaysia ni..
    Jgn bias memilih komentar.

    ReplyDelete
  46. ya..saya setuju dengan penulis.saya faham maksud awak.sudah lama hal yang sama bermain dalam minda saya.saya banyak membaca buku,semua buku saya baca,bahkan ajaran dan dejarah agama lain,sehingga saya dapati kesimpulan yang sama dengan awak.iman membabi buta tanpa ilmu adalah jahil.tapi dengan ilmu iman terasa begitu indah.dengan kenyataan bahwa semua agama adalah berkesinambungan dari manusia pertama kali tercipta hinggalah ke hari ini,dengan utusan Allah yang berupa nabi2 Nya,seiring berjalannya waktu semua terkuak...dari Tuhan yang sama semua ajaran itu turun.budha tak pernah berkata bahwa ia tuhan.ia hanya mengajarkan pada manusia untuk berbuat kebaikan agar sampai ke nirwana...jika sekarang mengapa orang menyembah patungnya bagi kita yang tau ia bukanlah menyembah siddarta gautama tapi lambang mentaati ajarannya...Allahu Akbar.dengan ilmu aku semakin mengenal islam..Allah itu satu,tidak beranak dan tidak di peranakkan..wallahu alam

    ReplyDelete
  47. Buddha adalah nabi idri dan kuan yin adalh sepupu nabi idris,berpegang pd khalimah tauhid,juga dlm hindu adadewa yg disebut durga dewa ia nabi allah sis,durga amma nabi hud mereka semua memegang ugama tauhid ia itu islam,dlm ugama byk penyelewengan disesatkn oleh iblis.

    Penyelesai semua ugama ini akan berlaku bila tiba masanya dlm tahun2 yg terdekat ini,bila zahir pemimpin akhir zaman mengadili kesesatan ini,bila habis peperangan melawan iblis dn tentera2 ghaib dajjal banyak perubahan akan berlaku,bumi dan langit dlm proses peremajaan semula,peperangan alam ghaib bagi menyediakan tapak2 al mahadi utk memerentah,ia sedang berlaku,para nabi berdoa dan melihat perlawanan ini,

    Akhir zaman bykan berdoa dn mengingati allah,bukan bergaduh sesama sendiri dlm pekara yg menjadi rasia allah saperti siapa yg lebeh benar,itu hanya allah yg mengetahui kita disuruh berbuat kebajikan sesama insan,bukan membuat ketegangan dlm apa keadaan.

    Siapa pemegang kunci akhir dia mengetahui pekara yg berlaku ketika ini,dia juga membuka segala rasia alam

    ReplyDelete
  48. Makna nya....jawi=jawa....keturunan Nabi ibrahim dari istri ke3 qunturah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawi bukan jawa lah saudara..jangan mengundang kelucuan.

      Delete
    2. Jawa Tu termasuk sebagai Bani JAWI jugak lah..😊🥳

      Delete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews