Saturday, March 24, 2012

jika Melayu lenyap kuasa politik

Bayangkan seketika, andainya Melayu kehilangan kuasa politik. Apakah nasib yang bakal menanti?



Kita anggap ini hanyalah mimpi ngeri yang muncul dalam tidur kita, bukannya satu kenyataan. Asal bumi ini bernama Tanah Melayu, ia menunjukkan bumi semenanjung ini hak milik bangsa Melayu. Mana mungkin ia akan berubah menjadi milik bukan Melayu. Bukan itu sahaja, seluruh Nusantara adalah Kepulauan Melayu. Ia dikenali sejak berabad abad dahulu.

Mungkinkah ia akan beralih tangan? Kalau Singapura yang asalnya bernama Temasik itu mutlak hak Melayu, kini berubah nama jadi Singapore, adakah Tanah Melayu juga akan ikut hilang dan bertukar kembali kepada Malayan Union yang cuba dibangunkan Penjajah? Malayan Union Baru, tiada Sultan, tiada Agama Rasmi, tiada Hak Istinewa Melayu? Sama rata sama rasa? Tiada lagi keistimewaan Melayu dalam sebarang bidang terutamanya pelajaran sebagaimana sekarang. Tiada lagi tanah rizab Melayu yang menjaga agar Melayu masih ada tempat tinggal (tak tinggal atas pokok) - Melayu nak tinggal di mana jika semua tanah dikuasai pendatang yang kaya raya?

Itulah yang diperjuangkan oleh Lee Kuan Yew dan Lim Kit Siang. Dua agen mason yang sengaja tidak letakkan nama kristian di hadapan nama mereka. Matlamat mereka cukup jelas, menamatkan Kedaulatan Melayu dan menghakis Ketuanan Melayu. Menerusi kekalutan politik Melayu, mereka mengambil kesempatan mempergunakan Melayu dalam mencapai niat tersebut. Ingat DAP tentu akan mengingatkan kita kepada PAP.

Di manakah Melayu Singapore hari ini? Sebahagian besarnya telah lari ke Semenanjung kebanyakannya menetap di Johor. Kemana nanti Melayu Semenanjung hendak lari? Sila jawab.

Kita tidak pernah terfikir pun satu masa nanti kemungkinan ini mampu menjadi kenyataan kepada Tanah Melayu ini. Pada masa itu, siapakah kita? Jawapannya ialah memperhambakan diri kepada pendatang cauvinis ultrakiasu yang tidak pernah rasa puas. Makanan pula dicemari dna babi. Apa jadi kepada jenerasi Islam selepas ini? Kerana adanya Melayu, Islam masih kuat bertahan. Kini banir ini sedang ditebang tebas.. Lama mana lagi dapat bertahan?

ANDAIAN sebelum ini bahawa kaum Cina hanya berminat untuk menguasai ekonomi sementara kuasa politik akan terus dipegang oleh orang Melayu, nampaknya tidak lagi begitu. Pasca Pilihan Raya Umum Ke-12 membuktikan bahawa banyak pihak kaum Cina sedang mengasak habis-habisan untuk turut sama menguasai politik negara ini.

 

Makin banyak petunjuk ke arah itu termasuk menerusi laporan media tertentu khususnya berbahasa Cina yang mempromosi sentimen sedemikian. Mesej yang boleh dibaca ialah banyak kalangan kaum Cina sudah tidak berpuas hati dengan sekadar menguasai ekonomi? Persoalannya apakah yang akan berlaku jika kaum Cina juga menguasai politik dan di mana kedudukan Melayu nanti? Penulis lontarkan persoalan ini untuk renungan kita semua lebih-lebih lagi kedudukan Melayu kini makin kritikal.

Apa sahaja yang tinggal pada Melayu mahu dirungkai termasuk yang termaktub dalam perlembagaan negara. Realitinya walaupun Melayu menguasai politik tetapi yang lebih berkuasa di negara ini adalah kaum Cina disebabkan penguasaan dalam ekonomi yang amat ketara. Di sebalik banyak rungutan terhadap dasar kerajaan, sebenarnya kaum Cina paling banyak mendapat nikmat. Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan sebelum ini hanya memberikan kouta 30 peratus kepada bumiputera tetapi penguasaan 70 peratus terus dinikmati oleh masyarakat usahawan Cina yang sudah membentuk kartel mega, selain berlaku gejala ali baba dan ketirisan dalam 30 peratus kouta bumiputera.

Jika Melayu dibantu dalam bidang perniagaan ia dianggap tongkat tetapi jika syarikat-syarikat Cina diselamatkan oleh kerajaan, ia didiamkan sahaja. Jika banyak usahawan bukan Melayu mendapat bisnes monopoli seperti gula, stesen televisyen satelit, stesen janakuasa bebas dan sebagainya sehingga menjadi kaya raya dan mengalihkan berbilion ringgit ke luar negara, ia juga tidak mengapa. Jika ada usahawan Melayu cuba menceburi bidang penguasaan usahawan Cina seperti membekalkan limau, ia akan diboikot sampai gagal. Namun jika ada usahawan bukan Melayu menguasai bisnes seperti pengedaran produk daging dan ayam halal, yang melibatkan pasaran orang Islam, itu dianggap biasa.

Penguasaan Cina dalam syarikat-syarikat swasta dan persendirian selain mengutamakan pekerja kaum itu juga bukan isu. Pada masa yang sama majoriti Melayu di sektor awam makin hebat dipersoalkan malah terus diperlekehkan. Penulis bukanlah mahu bersikap rasis. Apa yang disuarakan ini sekadar menyanggah gelombang fitnah, tohmahan dan persepsi liar banyak pihak terhadap usaha meningkatkan pencapaian bumiputera, yang masih jauh ketinggalan berbanding kaum Cina.

Begitulah kebijaksanaan banyak pihak kaum Cina berpercaturan. Dalam mereka mengeluh dan merintih, mereka terus kaya dan berkuasa.


Kouta untuk bumiputera mahu dihapuskan tetapi 'kouta khas' bukan bumiputera seperti bisnes berkaitan pusat hiburan, arak, judi dan maksiat yang mereka kuasai selama ini, tidak boleh disentuh sama sekali.

Pada hari ini, kaum Cina yang merupakan 24 peratus penduduk negara ini menguasai ekonomi. Tradisi dan budaya niaga yang lama terpahat selain dasar kerajaan yang terbuka, membolehkan kaum Cina terus melonjak. Masyarakat Cina mempunyai simpanan wang yang banyak berbanding kaum lain dan itulah antara asas kekuatan ekonomi kaum itu. Sedangkan Melayu yang merupakan kaum majoriti terus keciciran. Bayangkan seketika jika Melayu lenyap kuasa politik?


Pendekar Siber : Melayu merintih di bumi sendiri - Lagu Warisan...

kredit to Pendekar Siber

26 comments:

  1. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

    cerita apa yang engkau bawak ni..??

    jangan lupa pada sejarah..

    melayu yang tunduk pada mason lah yang setuju cina dan india jadi warganegara..

    melayu jugaklah yang gadaikan Singapura..

    melayu jugak yang hapuskan saki baki kota-kota melayu, supaya melayu itu lebih menyanjung tamadun barat..

    apa ada pada melayu..??

    admin cuba menyesatkan..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, sy setuju dgn kenyataan diatas. Akan tetapi apa alternative yg mampu tuan kongsikan demi kebaikan bersama..pastinya tuan yg arif lg bijaksana mempunyai idea2 yg bernas?

      Delete
  2. Rasanya admin bukan cuba menyesatkan, koq admin cumaan hanya mahu ingatkan masa depan bangsa Melayu. Bangsa Melayu sudah lama duduk manja terkulai layu, hanyut selesa dlm "Comfort Zone". Menjelang akhir zaman ini, bangsa Melayu wajar berubah kepada "Challanging Zone.."

    Bangsa Melayu, Bumi Melayu, dsbnya, sudah tergadai. Itulah angkara kerakusan nafsu seraqah dan salah percaturan, dari tangan2 pemimpin2 bangsa Melayu itu sendiri. Hari2 orang Melayu suka makan pengat. Itu pasal hari2 juga orang Melayu itu, hahaha... mesti mahu dikasi hingat...

    Peace =_=

    ReplyDelete
  3. betul tue psl tue Tun mahathir marah sgt dengan org tue
    smpai dia msk ke dlm penjara tp nasib bapak najib sebelahnya klu xkerna mason melayu dah lama semua cina mati akibat peristiwa 13 mei memang tun razak dah nak bunuh semua cina tp dapat telefon dari Tun abdul Rahman nieleh punca negara macam nie

    ReplyDelete
  4. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

    pendapat hamba;
    jika perjuangan berdasarkan bangsa yang ditumpukan, maka ianya akan melambatkan kemunculan sistem Khalifah Islamiyyah..

    jika kuasa sesuatu bangsa yang dirisaukan, ertinya segala perancangan Illuminati itu masih mencengkam kefahaman umat..

    seperti kajian zionis, kemungkinan Imam Mahdi akan lahir dari tanah nusantara ini..
    matlamat zionis supaya setiap kebarangkalian yang ada mesti dilawan..

    wallahu a'lam..

    ReplyDelete
  5. hahahaha ramai juga rupanya orang melayu yang suka jika melayu hilang kuasa politik... hahaha.. bukan nak lakukan sesuatu sebaliknya menyalahkan jenerasi terdahulu...

    merasa amat bijak, betul2 bangsa bodoh ini dihantui nafsu dendam. apa kau dapat dendam tak sudah ini? jual negara jual anak bini... hahahaha.

    kalau dah di bagi ingatan tu kira okey la.. ni asih nak kutuk orang... bodo punya kaum... hahaha

    Oii malayu tu islam lahhh, bukan macam pas dan dap kata.. meluat betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok baik lah kita tinggalkan kisah lampau (sejarah, tp duk sibuk baca sejarah melayu tu apa hal plak)..sejarah tu penting utk peringatan anak cucu jika itu maksud admin..so x salah jika ada pihak yg membangkitkan kesalahan masa lampau supaya diteliti anak cucu akan kesannya...

      sebelum berbicara soal perpecahan melayu, teliti dahulu akarnya..ubati akarnya..jika diubati gagal, maka buanglah akar itu diganti dgn lain..itulah yg cuba dilakukan oleh ulama'2 melayu pasca kemerdekaan,namun kemenangan pihak mereka blum berhasil dek kerana muslihat oleh bangsa melayu itu sendiri (ingat peristiwa 1978-1979)..

      jika enggan merujuk kesilapan lampau, nah! sekarang pun byk kesilapan bangsa dewasa ini..tgk shj di kelantan..kenapa kelantan itu seolah-olah penduduk asing dibumi ini...tgk juga sabah sarawak..sama juga..mereka diketepikan seolah-olah tiada melayu lg disitu..walhal disitulah melayu dan pribumi begitu kuat semangatnya...

      takrif melayu itu islam adalah takrifan penjajah dgn sokongan mason..akibat takrifan ini melayu berpecah-pecah...tiada lagi kita mengenali lain2 melayu...

      habis! perlu ubahkan takrifan ini, kerana dgn takrifan ini juga ada untungnya utk kaum melayu...ya! ada untungnya, namun cara kita kini yg salah...melayu tidak akan dapat disatukan dgn melayu itu sendiri, ia hanya dapat disatukan islam...itulah yg dikenali sbg bani jawi...

      cukup cukuplah duk salahkan bangsa asing..kita dh lama memerintah..yg pelik bule pulak kalah dgn pendatang..doh yg memerintah pun pendatang dr seberang dan golongan mamak..nk wak guane..sama2 pendatang maka tulun menulung sesama pendatang lah...

      Delete
  6. Hilang melayu maka hilangla islam di muka bumi tanah melayu..ini satu perkara yg pasti..kuasa politik perlu dikekalkn pd org melayu..bangsa asing seperti cina dn india patutnya tnduk dgn "tuan tanah" bumi bertuah ini..tp, lihatla skrg..ape da jd?? Atas kejahilan kite terhadap sejarah bangsa sendiri, agama islam dn seringkali berlagak pandai menyebabkn kite berpecah belah dn tidak bersatu..liht anak bangsa yg semakin hari semakin kemaruk dgn budaya barat..mereka hilang jati diri dn rase malu dgn sejarah bangsa yg telah diputarbelit oleh tangan2 tak nyata.. bangkitlah sekalian umat melayu, tegakkn agamamu atas jalan akidah ahli sunnah wal jamaah yg sebenar yg disusun dgn cntik dn sempurna oleh dua imam bsr iaitu abu hasan al asyari dn abu mansur al maturidi serta 4 imam mazhab..buang hasad dengki dn rase mcm bgs dlm diri..kembalikn kegemilangan bangsa melayu di tmpt yg sepatutnya sepertimana di zaman kegemilangn kerajaan melaka..wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana mung tahu hilang melayu maka hilang islam..ni kenyataan sesat..bangsa tidak mampu mendaulatkan islam, hanya islam yg mampu mendaulatkan bangsa...

      mung kaji la sejarah melayu dulukala..mereka bangkit bukan dgn bangsa semata tp berserta agama yg dianuti...lihat sendiri sejarah srivijaya, majapahit, melaka...

      yg lain2 kawe setuju dgn demo...

      Delete
    2. Fahamkn btul2..bkn mksd sy hilg melayu hilang islam diseluruh dunia ni..tp yg sy mksudkn hilang melayu di tnh melayu maka akn hilg islam di tnh melayu ni..bangsa ape majoriti yg beragama islam di tnh melayu?? Buknkah bangsa melayu?? Bangsa ape yg mempertahankn islam di tnh melayu ni?? Buknkah bangsa melayu?? Secara logiknye, jika pupus melayu di tnh melayu, maka pupus la islam di tnh melayu..bkn kenyataan sesat..tlg la jgn mcm bgs sgt..pikir dlu sblm keluarkn kenyataan..

      Delete
    3. kawe paham tp demo salah paham..

      pelik kawe camner melayu akan hilang di tanah melayu jika melaksanakan islam...melayu takkan hilang tanpa sebab..

      tp jika melayu tidak melakasanakn islam dan mengagungkan budaya barat seperti yg kita lihat dewasa ini, barulah ianya "hilang"..tu pun hilang indentiti bukan hilang bangsanya..melayu tetap jd melayu cuma identitinya sudah tidak melayu lg..apa nk pelik memang identiti melayu sudah lama terhakis..

      apa yg demo nk risau perihal siapa nk daulatkan islam di malaysia jika melayu hilang..janji TUHAN utk mendatangkan kaum lain sbg ganti jika kaum asalnya sudah meninggalkan islam..byk contoh dalam sejarah kaum2 yg ingkar digantikan dgn kaum2 yg lain..dan janji TUHAN ini adalah benar sebenarnya..

      jgn ikut logik shj, fakta Quran kena tgk jgk...tiada yg mampu menjaga bangsa melayu selain islam dihati mereka tersemat kukuh..

      Delete
    4. Masanya sudah tiba Melayu bungkus dalam negara sendiri. Pemimpinnya sendiri yang gila mencari publisiti sanggup jual agama jual bangsa. Tak percaya? Tunggu bila PR perintah negara. Apa guna lagi Islam jika Islam yang ada nanti hanya "Islam Liberal" yang menyanjung cita2 Kristian? Nama Islam tetapi kufur, kafir dan syirik semata. Malang sungguh ulama sendiri yang bantu jahanamkan agama suci ini dalam kegairahan mendapat kuasa dunia..

      Delete
    5. "pelik kawe camner melayu akan hilang di tanah melayu jika melaksanakan islam...melayu takkan hilang tanpa sebab.." <--- sy xckp mcm ni pn..awk yg ckp..

      ape yg sy mksdkn pupus tu bkn hilng lnyp dr tanah melayu atau muka bumi ni..pupusnye melayu yg sy mksdkn adalh hilg jati diri melayu dlm diri sndiri..maknenye, walaupn org melayu itu wujud, jatidiri mereka xde..lenyap..dn smpi masa, mereka xtau bahawasanye org melayu itu beragama islam (islam xsemestinye melayu)..dn bila tiba masa tu, islam da xterbela lg di tanah melayu ni disbbkn melayu sndri nk jd bangsa lain dn tiru jatidiri bangsa lain..ditambah pula dgn kejahilan tntg agama sendiri, tuli dgn sejarah bangsa sndiri dn berlagak pandai tp sbnrye jahil..mungkin perkara ni akn jd realiti..maka, perkara mcm ni perlu kita cegah..logik akal mengajar kita utk merancang dn berstrategi..ikhtiar dn usaha itu perlu..tawakal merupakn doa kpd yg MAHA ESA..sbb itu la sultan muhamad alfateh berjaya membuka kota konstantinopel..bkn berserah bulat2 pd Allah semata-mata mcm puak2 jabariyah..fakta Quran sy xtolak dn sy akur dgnye, tp jgn amik ayt mentah begitu shj..jgn tafsir sesuka hati..boleh jatuh kufur..rujuk dgn kitab2 tafsir yg muktabar sbgi contoh kitab tafsir karangan syeikh nawawi banten dn imam2 bsr lainye..wallahualam..

      Delete
  7. Ehmmm... Saya x rasa yg admin cube menyesatkan kita. Memang mungkin dari kesilapan generasi/pemimpin sebelum kitalah sehingga terjadinya perkara seperti ini berlaku pada ari ini... Bangsa Melayu semakin lalai dan menghina bangsa seagamanya sendiri lalu si mata sepet teros mencube utk mengambil peluang.

    Oleh sebab itu admin mengingatkan kita semula generasi baru ini supaya memperbaiki semula kesilapan pemimpin trdahulu dn jgn tros diulangi sementara masih belom trlambat.

    Masih ramai lagi yg ingin memisahkan Melayu dan Islam (kononnya ingin pertahankan Islam, biarlah ape nk jadi dengan Melayu lantak la). Tp lupakah kita yg SEMUA org melayu diMALAYSIA merupakan org ISLAM (kecuali kalau mereka murtad, tp hakikatnya mereka masih dilahirkan sbg Islam). Lalu apakah akan terjadi pada Islam sekiranya Melayu ditindas atau kuasanya diambil alih oleh bangsa lain. Kalau bgsa lain itu juga majoritinya juga adalah org Islam, maka mungkin tidak perlu risau ttp hakikatnya diMalaysia bgsa lain itu hy minoriti Islam. Sudah tentu mereka yg bukan Islam ingin menyebarkan agama mereka dgn lebih pesat kerana kini mereka sudah mempunyai kuasa, maka byk dasar2 Islam yg akan cube dilenyapkan sedikit demi sedikit.

    Oleh itu, ALLAH telah amanatkan kita agama suci ini utk dijaga dn kita haruslah pegang amanat ALLAH ini. Mengapa ALLAH buat semua orang Melayu itu ISLAM? masa ini lah yg paling sesuai utk kita guna ungkapan kegemaran org Melayu-Islam iaitu "Segala yg berlaku ada hikmahnya...". fikirkanlah apa hikmahnya...

    Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa pula ingin saya katakan disini....

      Wahai Melayu-Islam... Tak kiralah dimana kita berada... Bersatu padulah kita utk memelihara amanat ALLAH ini. Jangn kita berpecah-belahkan lagi umat Islam kini dek hanya kerana kita berlainan aliran politik, pemikiran, mazhab, pangkat, darjat dan sebagainya.

      Semoga ALLAH membantu kita dalam menjaga kesucian Islam bersama-sama berkat Rasullullah. Amin.

      Delete
  8. APA ADA PADA MELAYU..?? Aduhai kesiannya... koq kenapa bangsa Melayu itu sendiri mencemoh merendahkan bangsanya sendiri. Kesilapan bangsa Melayu yg silam itu, adalah gara2 percaturan penjajah British, warisan sang Dajjal Al-Masikh itu. Tanah Melayu bangsa Melayu telah sekian lama terjajah. Kapan setelah merdeka, malangnya pemikiran warganya maseh lagi ngak merdeka, maseh terjajah. Cubak kakang renongkan apakah sebab puncanya. Oleh itu janganlah bangsa Melayu, nama Melayu itu disalah ertikan...

    Karna ujudnya dan daulatnya bangsa Melayu itu, itulah sebabnya Allah utuskan Ahlul Bait warisan Rasol SAW menyebarkan Islam diKepulauan Melayu. Kapan disebut bangsa Melayu, ianya ngak bisa dipisahkan dgn Islam. Walo pun Islam Sejati itu berasal dari bumi "Mekah dan Madinah", namun karna Fitnah Akhir Zaman itu, Islam Sejati itu telah musnah, punah ranah. Menjelang Akhir Islam Sejati itu hanya bisa dibersehkan, dibangkitkan semula oleh bangsa Melayu. Bangsa Melayu yg udah menjadi "BANI MIM..."

    Bermula dari "Bumi Mim" ke "Tanah Mim", utk "Bani Mim". Walasal jadi hasil, alhasil balek keasal. Kalian orang2 Melayu Islam itu juga adalah "pancaran" dari "Bumi Mim" itu. Apa ada pada Melayu..?? Orang2 Melayu yg sedang hehehe... maseh tidor itu bakal menghadapi transformasi besar2an, dari "Comfort Zone", bangkit bangun berjuang kepada the most "Challanging Zone". Orang2 Melayu yg udah bergelar "Bani Mim" itu bakal menerajui kebangkitan Islam Sejati, menjelang Akhir Zaman itu nanti...

    Wallahu'alam =_= Wassalam....

    ReplyDelete
  9. apa melayu akan bangun kembali? jangan la nak mimpi. bila sudah hilang kuasa akan hilang segalanya. ada puak berangan nak daulatkan islam tetapi membantu merosakkannya lagi. perjuangan apakah ini kalau bukan nya jadi alat makhluk pendatang? islam akan jatuh, kristian jadiagama rasmi itu yang diperjuangkan oleh manusia munafikin.... nak huraian lebih lanjut? nanti kamu sakit hati pula. ulama bodoh sedang berpolitik rosakkan lagi islam di negara ini.

    ReplyDelete
  10. apa Islam Liberal akan bangunkan semula Islam Rasulullah saw? phehh pejuang Islam taik kucing!! pembohong besar. hilangnya melayu islam akan tegak? gila ke hape puak nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi saya yang tak pandai berpolitik ni kita lebih selamat jika umno masih memerintah. PKR ni banyak mengarut bukan nak selamatkan kita semua.

      Delete
  11. Melayu hilang kuasa politik? Padan muka Melayu yang bangang nak sangat DAP mendapat undi. Sayonara Melayu. PAS PKR bersorak suka bila DAP dapat Malaya? Tentulah sebab PAS PKR sudah dibeli dengan harga yang murah. Yang bodoh ialah Melayu juga. Melayu PAS PKR. Marah??? Marahlah! Biar kau marah sekarang dari menangis esok. Nyesal sampai terkencing dalam seluar.. Memang Melayu PAS PKR bodoh2 belaka. Bodoh sebodoh bodohnya jual negara kat DAP laknat sial. Aku jenis Melayu yang paling benci DAP sebab tahu DAP memeng bangsa sial. Kalau aku mampu dah lama aku tebas mereka semua. Marah?? Lebih baik kau marah diri kau sendiri wahai lahabau..

    ReplyDelete
  12. salam

    Anonymous Mar 23, 2012 07:08 PM..

    saya tertarik dengan kenyataan kamu; "jangan lupa pada sejarah."

    rasanya, kamu yang tidak mengetahui sejarah.

    keputusan Tunku Abdul Rahman menjelang kemerdekaan Malaya untuk akur kepada syarat British supaya mengiktiraf orang Cina dan India adalah disebabkan beberapa faktor.

    antaranya, saya petik dua faktor sahaja:

    - negara China tidak mahu menerima orang Cina di Malaya sebagai warganegara mereka. begitu juga dengan orang India.
    - keputusan Tunku adalah berasaskan simpati kepada orang Cina dan India yang tidak diterima oleh negara asal mereka sendiri. itu pun selepas dicadangkan oleh British sebagai pra-syarat kepada Malaya untuk diberi kemerdekaan.

    bukankah Tuan Guru Nik Aziz juga pernah mengeluarkan kenyataan untuk menghalau Cina dan India dari Malaysia jika PAS memerintah Malaysia?


    saya petik lagi kata-kata anda; "melayu jugaklah yang gadaikan Singapura.."

    anda kena tengok balik sejarah. jangan buta sejarah..

    semasa era awal Malaysia, PAP bawah Lee Kuan Yew di singapura berjanji kepada Tunku untuk tidak akan melebarkan pengaruh PAP di semenanjung tanah besar dan hanya akan fokus kepada politik di singapura sahaja.

    pada masa yang sama, bilangan orang Cina di singapura adalah jauh lebih ramai daripada bilangan orang Cina di semenanjung tanah besar. jumlah mereka juga hampir sama dengan bilangan orang Melayu di semenanjung pada ketika itu meskipun singapura hanya pulau kecil.

    tindakan Lee Kuan Yew melebarkan pengaruh PAP ke semenanjung adalah sesuatu yang bertentangan dengan janjinya kepada Tunku.

    masa yang sama juga, orang Cina dari singapura masuk beramai-ramai ke negeri-negeri semenanjung. ia menimbulkan kekhuatiran Tunku bahawa pengaruh PAP semakin menular di semenanjung apabila Lee Kuan Yew melanggar janji-janjinya.

    apa yang akan berlaku kepada kuasa politik orang Melayu kalau pengaruh PAP semakin menular pada ketika itu gara-gara Lee Kuan Yew melanggar janji?

    tindakan Tunku melepaskan singapura (menggadaikan itu tidak tepat) adalah untuk memastikan survival politik melayu Islam di Malaysia. kalau PAP melebarkan sayap ke semenanjung, maka orang Melayu Malaysia akan senasib dengan Melayu Singapura seperti yang anda sendiri lihat hari ini.

    anda belajarlah sejarah dahulu sebelum menuduh orang lain lupa kepada sejarah. kalau mahu tahu lebih, anda belajarlah sejarah lagi. takkanlah say anak kena golekkan semua fakta kepada kamu wahai anon, janganlah malas dalam belajar sejarah..

    ----

    ini cuma penjelasan dari segi sejarah ye... jangan melenting tak tentu pasal ye... ^_^

    ReplyDelete
  13. Terima kasih sdr STALKER

    Samalah kita belajar sejarah terutama sejarah bangsa sendiri. Jika tidak ia akan memalukan diri sendiri sebagaimana diterangkan oleh sdr STALKER. Anon 7.08 mungkin terlalu mengikut hati atau terikut2 ceramah politikus buta sejarah sepertinya juga. Melayu mesti belajar sejarah terutama mengenai perjalanan bangsanya sendiri supaya tidak mudah tertipu.

    ReplyDelete
  14. ok, mcm ni la, simple kat sini, kita just kena sokong org melayu kn? time pilihanraya nanti, klu ad undi umno dan pas, just pangkah calon pas, sebab apa-apa pun kita kena dahulukan kepimpinan berteraskan Islam bukan sekular, tapi klu UMNO & DAP, mungkin lebih baik pangkah UMNO, sebab pertama calon melayu, yg kedua walaupun UMNO tu sekular, tetapi lebih baik pilih kerajaan fasik drp kerajaan kafir..
    kat sini kita tgk sejarah balik, cari tentang kisah panglima najasy (panglima Islam yg blh dikatakan kejam tp melakukan byk sumbangan terhadap Islam), apa-apa pun sebelum pangkah tgk calon tu betul-betul..

    ReplyDelete
  15. Besyukur la woi duduk ats bumi Malaysia yg nikmat melimpah ruah ni...bnyk2 bsyukur.semua tu kerja Tuhan. X payah nk menuding jari salahkan org lain sgt.buat amal masing2.brapa hari la sgt hidup kat dunia yg fana ni..

    ReplyDelete
  16. Apa benda kau cakap buat amal masing2 ni? Amal aqidah Wahhaby yang nik aziz tu perjuangkan, mensyirikkan Allah ynag tak bertempat dengan Allah bersila lendik atas Arasy? Atau amal Syiah mat sabu, bahawa Allah wajib bersifat al-Bada' (jahil dan lupa)? Atau amal Islam Liberal anwar ibrahim, boleh sokong Lesbian, gay, pondan? cuba cerita sikit, macam mana amal ibadat jenis kau pulak? Kita debat nas dengan nas di sini. ada berani, woi melayu?

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews