Saturday, February 11, 2012

Hanya sebab Ayam KFC

Pekerja Melayu dilapurkan telah menyerang seorang pelanggan berbangsa Cina  di I-City. Secara tiba-tiba muncul klip video peristiwa tersebut di YouTube. Cepatnya ia tersebar. Untuk apa ia disebarkan dalam YouTube? Seperti ada niat tersembunyi untuk membangkitkan perasaan tidak puas hati di kalangan rakyat Malaysia.



Adakah kejadian ini sememangnya telah dirancang? Siapa yang merakam gambar dan siapa pula yang mengedit video tersebut? Adakah mereka telah bersedia dengan perancangan sebelum provokasi dilakukan?

Terdapat beberapa sisi yang agak ganjil dalam peristiwa ini.

Adakah DAP cuba Cetuskan 13 Mei hanya atas sebab Ayam KFC? Tentu tidak masuk akal. Apa yang masuk akal ialah membina satu persepsi memburukkan nama baik KFC dan orang Melayu. Mesti ada sebabnya. Sejak kebelakangan ini DAP secara sulit telah memulakan perang ekonomi terhadap perusahaan milik orang Melayu dan dimulakan dengan kempen memboikot produk Melayu.

Laman-laman sosial mereka dipenuhi dengan berbagai caci maki (dalam bahasa mereka) terhadap kerajaan dan khasnya orang Melayu. Memperlekeh produk Melayu dan seruan menjatuhkan syarikat milik Melayu. Bagi mereka hanya mereka sahaja yang layak menguasai ekonomi Malaysia termasuk penyediaan makanan dan bahan makanan.

Kesabaran orang Melayu teruji kali ini apabila suasana tegang antara kaum mula mengambil tempat. Ini semua angkara parti cauvinis DAP. Kita boleh menghidu cara kerja mereka yang ternyata amat rasis dan sering mempersenda orang Melayu. Kenapa DAP ikut masuk campur dengan membela pemuda Cina tersebut  dan secepat kilat menganjurkankan sidang akhbar. Kenapa bukannya MCA atau Gerakan yang melakukannya? Ya sekarang DAP adalah jaguh komuniti Cina di Malaysia sementara MCA dan Gerakan sedang sakit tenat. Kaum Cina lebih tertarik kepada pendekatan rasis? Tak dapat disembunyikan lagi.



Apa yang boleh difahami ialah DAP hidup melalui semangat perkauman yang tinggi. Semangat rasis dipupuk untuk memberikan kelebihan undi kepada DAP.  Roti Gardenia telah diboikot secara meluas di kalangan orang Cina. Ia telah menjadi buah mulut sedikit masa dahulu. Kini giliran KFC pula. Mereka cuba buktikan bahawa orang Melayu tidak pandai berniaga dan berjaya seperti bangsa mereka. Rasis, dengki dan irihati terhadap kejayaan yang sedikit itu.


Insiden

Seorang pekerja KFC di I-City menumbuk seorang pelanggan Cina, kini sedang hebat diperkatakan di seluruh Malaysia. Klip video yang dimuatnaikkan oleh seorang RACIST yang cuba membuktikan bahawa seorang anak muda Melayu yang bertugas di restoran makanan segera tersebut seorang RACIST, sebenarnya hanya untuk mencetuskan kemarahan luar biasa terhadap Melayu dan UMNO (UMNO dilabel sebagai mewakili Melayu) oleh para pengundi muda bukan Melayu.

Malangnya, ada satu fakta yang tidak disebut dalam kes ini iaitu ‘mangsa’ yang bernama Danny Ng itu, TIDAK BOLEH BERBAHASA KEBANGSAAN sekalipun daripada rupa parasnya, dia masih muda dan golongan muda sepertinya, amat mustahil memahami Bahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan negara ini. (???)

Ada dua kemungkinan yang boleh dirungkaikan, iaitu lelaki bernama Danny Ng itu merupakan Cina Import yang sememangnya seringkali dikaitkan dengan DAP dalam usaha parti tersebut menjadi parti penguasa di Malaysia dan kedua, Danny Ng telah diarahkan agar berpura-pura tidak boleh berbahasa Melayu bagi membuktikan dia tidak mengungkapkan CIBAI PUNYA MELAYU yang menjadi punca kepada kemarahan petugas KFC itu.

Apabila DAP masuk campur dalam kes ini, maka ia pun bertukar menjadi RACIST sepenuhnya. Dengan kecenderungan DAP untuk membuktikan bahawa Melayu-Bumiputera adalah pembuli di negara ini, DAP menerusi wakil mereka, Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng menafikan bahawa Danny Ng telah membuat provokasi sehingga menyebabkan dia ditumbuk oleh petugas KFC di I-City.

Agak menarik untuk dilihat ialah apabila insiden berkenaan telah mencetuskan satu lagi kempen pemboikotan berasaskan perkauman yang digerakkan oleh cybertrooper-cybertrooper DAP di medan Internet. Reaksi-reaksi yang ditunjukkan rata-rata menyalahkan KFC yang mempunyai kepentingan Bumiputera. Sebaliknya insiden tersebut telah menggerakkan usaha untuk mengalihkan tumpuan pelanggan kepada SAINGAN KFC iaitu MCDONALD.

Mungkin ramai yang kurang menyedari, KFC yang dimiliki oleh QSR Brands yang mana ahli Lembaga Pengarahnya adalah hampir keseluruhannya Bumiputera-Islam, berbanding ahli Lembaga Pengarah dan teraju utama McDonalds Malaysia yang hampir tidak ada nama Melayu-Bumiputera di situ.

lembaga pengarah QSR Brand


lembaga pengarah McDonald Malaysia


Setelah sekian lama menjalankan usaha untuk menjahanamkan jaringan perniagaan Melayu-Bumiputera, terutama dengan menggunakan Melayu-Bumiputera sendiri, insiden yang tercetus di I-City telah dijadikan sebagai pemangkin untuk kempen pemboikotan yang baru.

Cukup dengan bermodalkan CIBAI PUNYA MELAYU, cybertrooper DAP yang bersifat ultra-kiasu cuba memutarbelitkan apa yang berlaku di KFC I-City. Penyiaran klip video yang dibuat, sebenarnya bertujuan untuk menunjukkan kerendahan moral dan etika kerja oleh anak Melayu-Bumiputera.

Dengan bahagian MAKI HAMUN oleh Danny Ng dibuang, pemuatnaik video berkenaan cuba melakukan penipuan. Begitu juga dengan komen yang diberikan oleh seorang saksi yang menjelaskan perkara sebenar sehingga tercetus insiden tersebut, turut dibuang oleh si pemuatnaik bagi menutup punca sebenar.

DAP sebenarnya mempunyai campurtangan yang jelas dalam insiden ini. Dengan mempermain-mainkan emosi masyarakat bukan Melayu, DAP berharap mereka akan memperolehi keuntungan yang sangat besar pada PRU akan datang. Dan tidak hairanlah apabila ADUN Segambut, Lim Lip Eng membuat sidang media untuk menegakkan benang basah.

Untuk ketika ini, para propagandis PAS dan Melayu PKR, masih belum memberikan sebarang reaksi bagi menyokong DANNY NG. Walau bagaimanapun, dijangkakan mereka tidak akan mengambil masa yang panjang untuk menyalahkan budak Melayu pekerja KFC itu untuk membela DANNY NG dan DAP terutama setelah disuruh dan dibayar oleh DAP nanti!

Perkembangan terbaru, pegurusan KFC telah membuat laporan polis dan menggantung tugas pekerja berkenaan. Tidak diketahui nasib pekerja ini sama ada dia akan dikenakan tindakan disiplin atau ditamatkan perkhidmatan..

Slogan kapitalis tetap menjadi hakim "Pelanggan di utamakan".

SUMBER- Sel13

30 comments:

  1. Laporan terikini dari MalaysiaKini (Yahoo)

    http://my.news.yahoo.com/perkasa-akan-temui-kakitangan-kfc-city-092415926.html

    *PERKASA akan temui kakitangan Kfc

    ReplyDelete
  2. DannyNg contoh dumb youth manja merengek lapar fastfood. Pekerja cakap dah abis just go masak mi 2 minit di rumah. Tak pandai masak marah-marah bila ayam dah abis. You see folks. Money cannot even buy ayam when it is already finished. Ntah-ntah DannyNg dihantar MCDonol supaya lingsi di KFC.

    ReplyDelete
  3. come on, kan ada kamera setiap branch KFC, kena la siasat sama ada betui ke tak..

    ReplyDelete
  4. rasa-rasa aku lepas ni kfc lagi bertambah laku dan lariss...

    Pihak KFC kena pandang ni secara positif,jangan pulak asyik nak pecat pekerja jer, lihat ini satu hikmah... nak makan ayam kfc punya pasal ,sampai bergaduh cam tu...tu tandanya sedappp...hingga menjilat jari...!!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekerja dalam syarikat professional kenalah berhati-hati, jangan asyik terperangkap. Akhirnya orang sendiri yang kena malu & kena pecat, langsung tak bersabar. Kalau nak tumbuk, tumbuk papanlah, latih karate.

      Delete
  5. Kite halau cina dari Malaysia.. Negro pun sama, Malaysia is for Malay only, we will run this country, we will make business in our country, and Islam is our religion..

    ReplyDelete
  6. salam semua,

    mereka mahu bangkitkan rasa marah antara Melayu dan cina,

    tapi ingat,bila Melayu bangkit,jangan time tu baru nak sedar...

    bagi muka,pijak kepala pulak...jika semua pekerja Melayu taknak kerja dgn dorang,barula dorang tahu langit ni tinggi ke rendah...

    memang tak sedar dek untung.

    ReplyDelete
  7. wow extremist much? thanks for the conspiracy theories. i'ma keep it in the toilet in between anwar's sodomy trial and family guy.

    ReplyDelete
  8. cina ni x tipu x kaya...ni prinsip cina..so dorang akan buat apa saja utk mandapat keuntungan diri..melacur,pelacur,cetak rompak,syabu(all kind of drugs)gro,rumah urut,ah long,gangter,tontoo n banyk keje2 haram dorang sanggup lakukan just nak kaya...so..buat apa sj...oppsss..rasuah..2 mmg dorang punya game...

    ReplyDelete
  9. adakah ini permikiraan warga malaysia?cmon la,takpayah kutuk sesiapa di sini atau pun blog mana mana.negara ini untuk semua tak kira bangsa ataupun agama.cina ke melayu semua kurniaan Tuhan

    ReplyDelete
  10. hmmm bak citer sikit. sebelum british bawa masuk tok nenek diorang, melayu sudah hidup lama aman tenteram. kerana baik sangka dan pekerti mulia mereka terima kehadiran kaum lain terutama cina dan india. kalau melayu rasis dah lama puak tu lenyap. sayangnya bila sudah dapat kekayaan, mereka lupa diri, jauh sekali terima kasih. apa yang melayu dapat? "CIBAI"... patutkah? Dah kaya nak rampas negeri pula then senang2 hina bangsa yang pernah tolong mreka. Agama Islam dipermainkan. produk melayu diboikot supaya syarikat melayu bankrup. kasabaran akan sampai kemuncaknya bila puak pas sendiri kena maki hamun dengan puak dap ni. betul cakap. bukan saja2 kata ni. puak pas nie brutal sikit. sekarang dia tak tau dap ni cukup rasis pasal ikut cakap tok guru dia. budak dap kenal ke budak pas atau budak umno? ada dia tanya dulu sebelum di "cibai"nya? time tu semua akan berubah barulah melayu nak join taruk dap cukup2. aku tak rasis dan benci rasis, tapi..... please jangan over...

    ReplyDelete
  11. Such a fail site, such uncivilized people. such ignorant post. Check the cctv please? edited? my ass. Please, Its time you people wake up and accept the fact that, Those, who think like you. Never accomplish anything in life. Don't point your fingers at DAP, you are pointing back 4 fingers at yourself. Other races have tried to live in harmony with Malays, But what they get is more racism from malays. You people think so highly of yourselves. "Ini tanah melayu". LOL, if malays were the only race left after the british left malaysia, You'll all still be living in atap house. Oh well, why waste my time talking to uncivilized people. BYE =)

    ReplyDelete
  12. Kerana mulut DannyNg cibai, DannyNg ditibai.

    kpd geng DAPig komunis 5:52pm, makaitungsi tak puas ati parti DAPig antar DannyNg bodo? Bospig kamu Robert Kuok bos rotipig masimo & LimGuanEng usir peniaga di komtar. Bodo punya DAPig sendiri waste time sebab banyak machai bodo.

    Pengkomen2 yg lain bijak & bertamadun. 5:52pm je yg uncivilised people geng DAPig 5:52pm. Mari kita tengok apa geng DAPig bodo macam si 5:52pm ni datang balik never acomplish anything in life macam 5:52pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. bos..robert kuok tu kroni UMNO & MCA la...apa kene mengena ngn guan eng...

      klu dorang berjabat salam belakang tadir sekalipun, yg terang2 bg muka kt robert kuok adalah melayu UMNO...kahkah

      Delete
    2. you bodo punya DAPig. Robert kuok ni bisnesmen. dia boleh bisnes dgn pembangkang dan kjaan. kah kah kah bodo punya DAPig

      Delete
  13. mungkin mereka minta sesi "parang terbang' ect. apa dap buat semua bleh nampak kan? yg ada kaitan melayu kritik habis. proton pon kena juga ngan puak nih. apa saya kejayaan melayu cuba di sabo. btul. bangsa tak kenang budi.. heh! anon 5,45 org malaysia ke? apsal tak reti tulis melayu? hehehe in lag keje dap nak hapuskan semua yg ada kait dng melayu.

    tak taula ada melayu mabok yg pejam mata angkat tong taik pecacai dap.

    ReplyDelete
  14. bangsa cina dgn amerika same jer..perosak dunia...perosak alam..

    ReplyDelete
  15. Sekarang sudah tiba masa Nya kita sebagai melayu seharusnya..tidak memerlukan cina kaum rasis ini...mereka memang sakithati ngan kerajaan sbb kerajaan byk membantu kaum melayu Dan hasil Nya ramai usahawan2 melayu wujud di zaman ini...hypermarket especially tesco byk merosakkan perniagaan runcit mereka Dan byk lg usaha2 kerajaan utk memajukan kaum melayu..Kita sebagai kaum Melayu bersatu....Demi tanahair kita yg tercinta..

    ReplyDelete
  16. senang2 aje ko nak tuduh DAP. Tunjuk kan bukti dgn jelas kalau betul ade kaitan ngan DAP. Kalau x de bukti yg jelas itu kira fitnah beb. Jgn senang2 menyalakan api perkauman ini.

    ReplyDelete
  17. dah biul ke hapa. ko ahli DAP ke? memang betul pun sebab DAP bela budak cine tu dan keluarkan klip video. nak bukti apa bende? ada akal pikir... beb.. sikit2 fitnah, heh... ko tak masuk blog cine? gi siasat le sendiri. perkauman... hehe ketinggalan zaman ko ni. budak yang lepuk cine tu dari kelantan.. tah2 anak puak PAS. aku tak kisahlah, janji melayu mesti aku sokong.

    ReplyDelete
  18. hmm... cina-cina semenanjung ini patutnya belajar tahu diri dulu ke negara jiran (indonesia). ada cina berani kurang ajar, bisa langsung rusuh satu kota, gempar satu negara, takut semua cina menghadapi amuk bumiputera. Sampai tertunduk-tunduk cina-cina ini minta tolong ulama.

    ReplyDelete
  19. -faisal-

    tak patut jugak lah penulis mengaitkan dap/PAS dengan kejadian ni.KALAUPUN TAK SUKA PARTI TU JANGAN LAH FITNAH.
    kalau brader melayu tu betul2 bersalah serang orang cina tu, dia patut dihukum. negara kita kan ada undang2.macam mana kalau orang india bunuh/serang cina? apa kita nk buat? siasat dan dakwa lah betul tak?.kita mesti telus dalam menyampaikan maklumat..

    kepada AnonymousFeb 12, 2012 05:52 PM, kalau kami melayu/bumiputera tak terima orang cina/india dll maka merempatlah orang cina dll.negara asal kau(china) pun tak mau terima kau,nak kata apa lagi?. bersyukurlah sebab kami (melayu) terima dan boleh bertolak ansur dengan bangsa lain..dah diberi betis nak paha pulak syukurlah sikit, bangsa kau boleh duduk aman kat malaysia ni.

    ReplyDelete
  20. kami orang Islam Melayu tidak perlukan Kaffir cina di bumi Malaya..

    Kamu kaffir cina boleh pergi ke negara2 lain asal bukan di tanah bukan melayu nusantara ini..

    kami hanya mahu muslim all around the world to stay here..kami tidak mahu ekonomi seperti yg di jalankan oleh puak2 kaffir cina yg kotor dan penuh dgn penipuan..

    selamat tinggal bangsa kaffir yg jahat..

    sedarlah siapa yg menghidupkan anak cucu kamu disini siapa yg menjaga kamu disini selama ini..ya tiada bukan orang Bumiputera..

    kamu adalah bangsa yg tiada apa semasa dtg kesini.. dan kamu akan kembali kosong bila kami bersatu tidak lama lagi..kami adalah warga yg tidak perlukan kehidupan seperti kamu..kami menunggu perutusan terakhir.

    ReplyDelete
  21. maafla klu ada menyinggung sesetengah pihak.
    anon bukan nk menyebelahi mana-mana pihak sebab daripada apa yg anon tgk komen-komen kat atas apa yg blh dikatakan: ini ke mentaliti org melayu? memaki hamun, sumpah seranah..
    itu ke budaya org melayu?
    mamat cina tu memang sengaja cari publisiti tapi publisiti tu sengaja diraih utk menaikkan kemarahan sesetengah pihak.
    bila diorg buat benda ni, mesti diorg dah plan & dah terbayang apa yg org melayu just mmpu buat.
    just sumpah seranah, maki hamun antara satu sama lain tapi jalan penyelesaian langsung x nmpak @ dgn kata lain langsung x lakukan apa-apa. pernah fikir x semua ni kaum lain dah blh teka?
    ok, anon x tahu apa yg dah jd kat pekerja kfc tu..drp apa yg diketahui, dia dibuang kerja..jadi, kat sini anon nk tanya, ada sesiapa x yg henti-henti memperjuangkan bangsa melayu kat mana-mana blog yg pergi tolong dia cari kerja lain? xpun bantu pekerja kfc tu naikkan semula nama dia?
    klu betul ni sebuah konspirasi, ok buat back up plan lain,
    yang menunjukkan pekerja tu x bersalah.

    ReplyDelete
  22. eh bengong betol..
    apa kena mengena dgn dap?korang biol ke..

    ReplyDelete
  23. Agak2 cara korang komen ni cara nabi ker..nabi suruh tunjuk contoh yang baik kpd agama lain..agak2 islam melayu kat msia ni dah berjaya ker..melayu juara kpd benda2 yang tak baik..knp diorg buat mcm tu sebab diorang x respect..gaya ckp korang ni dah bukan mcm islam camner..jgn jadi melayu saje..jadi la melayu islam..tq

    ReplyDelete
  24. Hello,

    tawaran pinjaman di sini, adakah anda berminat? memohon now..Via e-mel: livingfountain.credit@yahoo.com
    Adakah anda pernah ditolak oleh bank anda? Adakah anda mempunyai kad kredit yang buruk?
    Adakah anda mempunyai bil yang tidak berbayar? Adakah anda dalam hutang?
    Adakah anda perlu untuk memulakan perniagaan?
    Adakah Anda Perlu Pinjaman?

    Kami ada 2% Kadar Faedah Pinjaman Untuk Anda,
    Dan pelbagai pinjaman dari $ 1000 usd untuk $ 50,000,000.00 usd.

    Hubungi Encik Clark williams Melalui e-mel: livingfountain.credit@yahoo.com

    Maklumat Need ialah:
    1. Nama Penuh: .........
    2. Hubungi Alamat: ......
    3. Negeri / Bandar: ...........
    4. Negara: .........
    5. Jumlah Diperlukan: ..............
    6. Tempoh Pinjaman: ..........
    7. Telefon No: ..........
    8. Bulanan Menerima: ...........
      
    Hubungi Encik Clark williams
         Melalui e-mel: livingfountain.credit@yahoo.com

         Anggaplah terbaik,

       Encik clark Williams
             Pengarah Urusan / Ketua Pegawai Eksekutif

    ReplyDelete
  25. Sampai bila Melayu Malaysia nak sabar kalau DAP kutuk??? Malingsialan bukan merdeka sendiri tetapi merdeka atas arahan penjajah British Elizabeth II. Semoga negara Malingsialan hancur seperti Sri Lanka & Venezuela.

    ReplyDelete
  26. Cina DAP biadap gelarkan Melayu Malaysia sebagai babi??? Celaka!!! Mintak-mintaklah Malaysia kena laknat & bala

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews