Monday, June 13, 2011

Binladin dengan Menara Jam Gergasi Di Sisi Kaabah


Binaan bangunan besar, mewah dan moden bersebelahan Masjidil Haram menjadi buah mulut Umat Islam, dan dipersoalkan sejauh manakah keperluannya? Untuk siapa?


  Sebahagian dari Umat Muhammad saw menyatakan: "Menara Jam Tertinggi di Mekah Petanda Kiamat" Sejauh mana benar berita ini sama-samalah kita renungkan.

Perbandingan
Tujuh buah menara yang rata-rata besar dan tinggi, namun menara utamanya yang menempatkani jam gergasi di puncaknya itulah yang menarik perhatian. Menara ini mempunyai 76 tingkat dan 1005 buah bilik hotel 7 bintang,

5 kali lebih besar dari Big Ben di London

Sebuah menara jam tertinggi telah siap dibina di Mekah. Nama lengkap bagi menara jam ini adalah Menara Jam Diraja Mekah atau popularnya Menara Abraj Al-Bait. Menara jam ini dibina oleh syarikat pembinaan tersohor Arab Saudi iaitu, Saudi Binladin Group membabitkan 250 tenaga kerja mahir umat Islam. Ianya terletak bersebelahan Masjidil Haram di atas tapak Kubu Pertahanan Ajyad di zaman Khalifah Uthmaniyah yang telah diruntuhkan.


Makkah Moden

Sebagai seorang Muslim adakah anda turut merasa hebat, gembira, kagum dan bangga bila diberitahu mengenainya? Di satu sudud, ia memberi gambaran positif bahawa negara Islam telah maju dan telah mampu membina bangunan pencakar langit yang hebat dan mewah. Orang Islam mampu membina bangunan yang luar biasa besar melibatkan 16 juta kaki persegi dan berketinggian 577 meter menjadi yang kedua tertinggi di dunia pada masa ini. Setanding dengan negara yang dikatakan termaju di benua Eropah dan Amerika. Dubai yang telah membina Burj al Khalifa kini di rekodkan sebagai bangunan tertinggi juga sebuah negara Islam.

Menara jam dan perbandingan dengan bangunan sekitarnya
Adakah kerajaan Saudi sedang mempromosi Bandar (Bandaraya?) Suci Makkatul Mukarramah dan Masjidil Haram kepada para penduduk di USA dan Eropah? Memang diketahui umum masyarakat dunia terutamanya di rantau Eropah juga Amerika Utara tentunya USA amat tertarik dengan bangunan tinggi dan mewah lebih-lebih lagi yang berukuran gigantik umpama bangunan di Makkah ini. Secara kasar ia kelihatan sedemikian. Cubaan untuk berdakwah kepada masyarakat dunia moden.
Sesuatu hal yang cukup menakjubkan bagi mereka yang memihak kepada perlumbaan ini. Dunia keseluruhannya amat berminat mengetahui perkara ganjil dan gah dan menjadi kebiasaan bagi masyarakat moden Barat. Secara tidak langsung binaan ini menarik perhatian masyarakat dunia ketika USA, NATO dan Israel sedang melakukan kempen memburuk-burukkan Islam serta membelasah rakyat Pelestin, Afghanistan dan Libya.

Antara yang menarik mengenai kompleks menara jam gigantik ini ialah keseluruhan ruang legarnya amat besar, berukuran 1,500,000 m2 (16,150,000 kaki persegi).  16.1 juta kaki persegi itu sememangnya cukup luas. Ketinggiannya pula melebihi Emirates Park Towers di Dubai yang mana sebelum ini merupakan sebuah hotel tertinggi di dunia..

Bagaimanakah keadaan hotel bertaraf 7 bintang ini? Berapa pula kadar harga penginapan untuk satu hari? Mungkin ada diantara pembaca yang pernah menginap di hotel bertaraf ini.


Kadar Termurah RM633 

Moevenpick Hotel & Residence Hajar Tower Makkah, Mecca,
mewah

Raffles Makkah Palace, Mecca,
untuk siapa?

Dari segi ketinggiannya, menara jam ini akan menjadi bangunan kedua tertinggi di dunia dengan ketinggian keseluruhan 601 meter, mengatasi menara Taipei 101 (509 meter) dan berada di belakang Burj Khalifa (828 meter).

Jam yang berada pada setiap sisi menara adalah berukuran 43×43 meter menjadikannya sebagai sebuah jam yang paling besar di dunia. Muka jam yang berdiameter 5 kali lebih besar daripada Big Ben di London itu ditulis dengan nama Allah di atasnya dan akan diterangi dua juta cahaya LED. Menara itu turut dilengkapi 21,000 cahaya putih dan hijau yang akan berkilauan sejauh 30 kilometer sebagai pemberitahuan bagi lima waktu solat fardu.

Jam ini mengguna pakai waktu standard Arab Saudi, tiga jam ke hadapan daripada Waktu Rasmi Dunia (Universal Time Standard). Terdapat ura-ura mengatakan menara jam tersebut bakal menggantikan Universal Time Standard yang sudah berusia melebihi 126 tahun yang lebih dikenali sebagai Greenwich Mean Time (GMT). Dalam persidangan di Doha pada 2008, ulama dan cendekiawan Islam berpendapat waktu di Makkah adalah waktu sebenar meridian dunia kerana kedudukan Mekah di tengah-tengah dunia.

Terletak bersebelahan Masjidil Haram

Spesifikasi bangunan menara jam
Kompleks hotel tertinggi di dunia. Menara Jam tertinggi di dunia. Permukaan Jam terbesar di dunia. Keluasan lantai terbesar di dunia. Bangunan kedua tertinggi di dunia.
Dengan terbinanya menara itu, akan mengukuhkan lagi petanda bahawa Hari Kiamat semakin dekat. Ini berdasarkan hadis di bawah :

Daripada Abu Hurairah r.a. ia berkata; suatu ketika Rasulullah s.a.w. nampak di tengah-tengah orang ramai. Lalu baginda didatangi oleh seseorang yang menanyakan kepadanya: “Wahai Rasulullah s.a.w. bilakah terjadinya kiamat?” Nabi s.a.w. menjawab dengan bersabda: “Tidaklah orang yang ditanya mengenai masalah itu lebih mengetahui daripada yang bertanya. Akan tetapi aku akan memberitahukan kepadamu tentang tanda-tandanya. Iaitu, jika seorang ammah (hamba perempuan) melahirkan majikannya, itulah yang termasuk di antara tanda-tandanya. Juga apabila orang-orang yang tidak beralas kaki dan tidak berpakaian menjadi pemimpin masyarakat, maka itu juga di antara tanda-tandanya. Demikian pula apabila para pengembala kambing berlumba-lumba meninggikan bangunan, maka itulah salah satu tandanya di antara tanda-tanda yang lima, yang mana tidak mengetahui yang sesungguhnya selain Allah SWT.” Kemudian baginda membacakan ayat berikut ini: “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sahajalah pengetahuan tentang hari kiamat, dan Dia-lah yang menurunkan hujan, serta mengetahui apa yang ada di dalam rahim" (Hadis Riwayat Ibn Majah)

Ya Allah.. Tetapkanlah iman kami supaya tidak terpesong dengan permainan duniawi ini. PerkenankanlahYa Allah..

Amaran

Di sisi lain jika ditinjau, kelihatan ada sesuatu yang sedang di tunjukkan oleh Allah swt kepada umat Islam. Semakin moden manusia, semakin jauh mereka meninggalkan yang hak dan mementingkan kekuasaan, pengaruh dan kemegahan.

Umat Islam majoritinya sedang bergelut dengan kemiskinan dan kelaparan malah ada yang sedang dizalimi dan menjadi mangsa kebiadaban musuh, di masa yang sama ada pihak yang lain sanggup membelanjakan berbillion dollar untuk menaja kemasyhuran dan kemegahan. Jika tidak berlaku di Makkatul Mukarramah, ia tidak begitu ketara tetapi kini apabiila ia dibina benar-benar besebelahan Masjid al Haram yang terletaknya Kaabah, mengundang perhatian masyarakat Islam.

"Kompleks Hotel 7 Bintang" itu untuk siapa sebenarnya jika bukan untuk golongan atasan yang hidup mewah atau para pemimpin negara atau ahli keluarga di raja. Mampukah orang awan yang biasanya membawa wang hanya secukup hidup ketika mengunjungi Tabah Suci semasa menunaikan Fardhu Haji menginap di sana? Tentu sekali tidak. Mereka tidak layak.

Bagaimana pula perasaan mereka (orang awam) yang majoritinya miskin melihat golongan yang bermewah-mewah ini? Tanpa di sedari cabaran keimanan yang cukup hebat telah mulai melanda umat ini. Itu belum diambil kira tahap keimanan yang tergugat dengan adanya bangunan raksasa tersergam di sebelah Kaabah. Sekali gus meronta iman semasa menunaikan ibadat. Apakah dengan ini cahaya Kaabah akan turut merosot dan pudar di hati kaum Muslimin?

Mungkin juga kerajaan Arab Saudi yang kaya raya ini akan bermurah hati memberikan subsidi kepada jemaah yang miskin untuk sama-sama menikmati nikmat Allah ini. Sepatutnya ia berlaku begitu, sebagai Umara yang diberi amanah menjaga kepentingan jemaah di Tanah Suci Makkah ini. Jika ini terjadi, pembinaan tersebut merupakan satu anugerah Allah kepada umat Islam, tetapi jika sebaliknya, ia adalah satu bencana, mengambarkan kemurkaan Allah kepada kita kerana mementingkan dunia berbanding akhirat

Persoalan seterusnya ialah siapa penguasaha projek ini selain kerajaan Arab Saudi? Apakah wujud matlamat yang terselindung di sebalik nada merdu yang dialunkan  "menaikkan imej kaum Muslimin dan memberi keselesaan kepada jemaah"?

Sesiapa yang pernah ke Mekah akan dapat mengesahkan bahawa bandar suci ini sudah semakin segar menuju ke arah sebuah pusat perniagaan dan pusat pelancungan berbanding menjadi tumpuan melaksanakan amal ibadah. Pelabur luar juga mengambil kesempatan mengaut keuntungan dari projek mega seperti ini.

Ibadah Haji bakal bertukar menjadi aktiviti pelancungan? Satu suara yang amat menggerunkan kerana ia merupakan sesuatu yang terkeluar dari norma kemurnian Tanah Suci..

Seterusnya kita lihat situasi semasa, siapa yang akan menguruskan hotel mewah ini? Hotel, Pusat Belibelah dan Pangsapuri Mewah. dikendalikan oleh berbagai syarikat tempatan dan luar negeri termasuk syarikat besar seperti Fairmont, Raffles dan Movenpick.

Kata seorang bloger
Super-skyscraper yang dibangunkan di Makkah ini hanya tiga minit dari Masjidil Haram. Ada hotel glam seperti Sofitel dan Movenpick. Akan ada Raffles Makkah. Boleh makan coklat mewah, makan ice-cream dalam restoran dengan pandangan atas Kaabah. 
Raffles Makkah ini akan dibina selepas Raffles Singapore (original) dan Raffles Dubai.
Sebenarnya, kumpulan hotel Raffles ini bukan lagi milik Singapura, tetapi kumpulan Fairmont dari Amerika. Dan kumpulan Fairmont Raffles International dicontrol oleh orang kaya Saudi (juga orang Muslim terkaya di dunia), Prince Alwaleed bin Talal.
Yang saya khuatir ialah budaya menunjuk-nunjuk terbawa-bawa ke Tanah Suci. Lepas Raffles nanti Four Seasons dan St Regis dsbnya nak masuk ke Makkah dan Madinah. Nanti bila kita kongsi pengalaman di Makkah begini: 'Aku ke Makkah dulu tinggal di Ritz Carlton selama 10 malam. Alamak!?! Kau menetap di Kaskas Makkah Apartments saja!'  'Kau makan lontong yang disiapkan tukang masak Tabung Haji?!?! Kesian. Kami makan kat restaurant Terraces On The Clouds terus nampak orang sembahyang di Kaabah'.
Budaya apa yang mereka bawa? 
Makkah Clock Royal Tower - A Fairmont Hotel has 858 guestrooms. Guestrooms have city or courtyard views. Guestrooms have LCD televisions with satellite channels and free movie channelsComplimentary wireless and wired high-speed Internet access is provided. All accommodations provide desksin-room safes (accommodate laptops), and speakerphones. Beds have Select Comfort mattressessignature bedding, and Egyptian cotton linens. Each unit is individually decorated and furnished. All units feature coffee/tea makers. Bathrooms offershower/tub combinations with handheld showerheads, and rainfall showerheads. Bathrooms also include phonesbathrobes, and designer toiletries. Additional amenities include washers/dryerssofa beds, and separate sitting areas. In addition, a turndown service is offered nightly,housekeeping is available daily, and amenities available on request include irons/ironing boardsCribs (infant beds) and rollaway beds are available. All guestrooms at Makkah Clock Royal Tower - A Fairmont Hotel are non-smoking. 
  • American Express
  • Diners Club
  • JCB International
  • MasterCard
  • Visa
Bin Laden

Fenomena Bin Laden ini juga agak ganjil. Ketika dunia memprovok kejahatan dan keganansan melalui seorang yang juga bernama Bin Ladin (sebagai "pengganas terganas" di dunia) terpacul pula Bin Ladin Group yang mempunyai keunggulan serta mampu membina sebuah bangunan hebat di dunia. Adakah ia berlaku secara kebetulan? Penonjolan nama Bin Laden ini seolah satu permainan yang saling bertentangan. Siapa Bin Laden sebenarnya? Jika diambilkira Osama Bin Laden yang terkenal itu, ia adalah seorang boneka ciptaan CIA yahudi-amerika bagi membolehkan Islam diperangi dan pada waktu yang sama wujud pula Binladen Group yang kaya raya besekutu dengan para pereka bentuk bangunan dan kontrektor Barat. Menjadi sahabat baik kerajaan Saudi serta sering sahaja mendapat ruang dalam bidang hartanah di sana. Perkara yang merisaukan ialah sejauh manakah sentuhan masons dalam usaha menggugat keimanan orang Islam? Persoalan ini semakin kuat menerjah minda kita semua.

Benladin Group dikesan sebagai salah sebuah syarikat yang berpengaruh di rantau Arab terutama Arab Saudi dan mempunyai hubungan rapat dengan kerajaan dan beberapa syarikat besar di USA.

Arkitek: Dar Al-Handasah Consultants (Shair & Partners) (U.K.) Limited beroperasi di UK (London)

Cuba perhatikan bentuk bangunan Abraj al Bait ini. Ia mengambil bentuk sebuah bangunan yang terkenal di New York,USA iaitu Empire State Building. Kemiripan reka bentuknya amat ketara. Sementara jamnya pula meniru teknologi Big Ben, London.

Empire State Building
Big Ben, London
Rungutan

Luahan rasa marah seorang muslim apabila mengetahui perkara ini. Adakah kerajaan Saudi mahu mendengar keluhan seperti ini?
"What the hell Saud Family is thinking turning this holiest place into New York City? Mashaallah! Agreed turn Jeddah into New York but not Makkah. Never heard or read from scholars that a place like New York would strengthen your faith". 
Pandangan seorang bloger, "Manusia memang makhluk angkuh! Mungkin anda bersependapat dengan saya. Pembangunan menara-menara tinggi ini seolah ‘mengejek’ kemanusiaan. Meninggalkan seribu masalah yang menjadi tanggungjawab manusia itu sendiri, seperti kemiskinan, bencana alam, jurang sosial, peperangan, penjajahan, dan sebagainya. Dari satu sudut, manusia memang makhluk bijak yang dianugerahkan Allah dengan akal dan ilmu. Ternyata cara pembangunan Piramid Mesir masih menjadi misteri yang bahkan saintis sendiri belum mampu memecahkannya, kepintaran manusia di bidang arkitek, kelak tidak akan menyeret kita ke dalam arus pembinasaan ala Kaum ‘Aad atau Fir’aun".

"Bahkan di Tanah Suci pun manusia sudah berani membuat bangunan tinggi yang berdiri melangit iaitu pembangunan mall terbesar di Arab Saudi, tepatnya di kota suci Makkah, Abraj al-Bait, yang berdiri megah dengan menara jam tertinggi di dunia seolah-olah hendak menerkam menara-menara tua Masjidil Haram dan memperlihatkan betapa ‘rendah’nya Kaabah, bangunan yang paling dianggap suci oleh umat Muslim sedunia."
kaabah
Rancangan Saudi membangun Makkah menjelang tahun 2020 . Mengapa 2020?
Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, “Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami.” Lalu baginda pun bersabda, “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat.” H.R. Abu Daud dan Tirmizi
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a., “Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah saw. di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus’ab bin Umair r.a. dan tiada di atas badannya kecuali hanya sehelai selendang yang bertampung dengan kulit. Tatkala Rasulullah saw.melihat kepadanya Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus’ab ketika berada di Mekkah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus’ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan diMekkah). Kemudian Nabi Muhammad saw. bersabda, “Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu sepertimana kamu memasang kelambu Ka’bah?“. Maka jawab sahabat, “Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan menberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki”. Lalu Nabi saw. bersabda, “Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu”. H.R. Termizi

“Sesungguhnya Rumah Ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah (Kaabah) di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.” - (Quran, al-Imran: 96)
Ada satu riwayat yang panjang iaitu sebuah hadis percakapan antara Nabi Muhammad SAW dengan Malaikat Jibril AS tentang Islam, Iman, Ihsan, dan tanda-tanda Hari Kiamat: Kita petil hanya sebahagian kecil dari hadis tersebut yang menyentuh persoalan ini. 

".... Beritahulah aku sebahagian dari tanda-tanda Kiamat itu”.
Beliau menjawab, “Apabila ada hamba sahaya wanita melahirkan tuannya dan apabila kamu melihat orang-orang tak beralas kaki, tak berpakaian sempurna lagi melarat , pengembala kambing saling membangga-banggakan diri dalam membangun bangunan yang tinggi‘. (Hadith Riwayat Muslim)

Mungkin ada dari pembaca yang dapat memberikan huraian yang lebih jelas terhadap maksud ayat ini.

1. Orang-orang tak beralas kaki 
2. Orang-orang tak berpakaian
3. Orang-orang yang melarat
4. Pengembala kambing.

Bagaimana ia dapat dikaitkan dengan perkataan "membanggakan diri dalam membangun bangunan yang tinggi"?  Terutama dengan apa yang sedang berlaku sekarang ini.

Sebelum ini sukar bagi kita menemui sesaorang yang mampu mengemukakan hujah mengenainya dan jika pun ada, masih belum dapat memberikan kupasan yang memuaskan. Di manakah logiknya bangunan yang tinggi menjulang langit dibina oleh manusia kerdil tersebut terutama di negara Barat, contoh terdekat ialah Menara Petronas. Apabila munculnya Abraj al Bait ini terpancar satu pandangan yang lebih kukuh.

Pertama Baginda saw merupakan orang Arab dan berbicara di Tanah Arab kepada orang Arab. Lebih jujur kita katakan ia melibatkan secara terus dengan masyarakat Islam di Tanah Arab. Kedua. siapa gembala kambing, orang tak berkasut dan orang tak berbaju di Tanah Arab? Siapa mereka ini berdasarkan masa Baginda hidup? Kemunasabahannya, ia menjurus kepada masyarakat yang tinggal di pendalaman, hidup melarat dan pekerjaan mereka hanya menternak kambing. Mereka ialah masyarakat yang digelar Badwi.

Raja Abdullah


Apa pula kaitan antara orang Badwi dengan menara Abraj al Bait ini? Untuk itu kita kena menoleh kembali sejarah lampau dari mana asal datangnya kerabat diraja Saudi Arabia sekarang.


Gambar Abraj al Bait dari Flicr.com



57 comments:

  1. SALAM...

    Kalau korang nak tahu pak Arab ni belajar buat bangunan tinggi bukan kerana Manson saja.Tapi orang Malaysia lah yang mengajarkannya.

    Ikut ura-ura aku dengar ada pak Arab yang kuat membidaahkan ni datang ke Malaysia ..pas tu kondem bangunan KLCC kita.Siap bagi dallil hadis tentang org bela kambing bina bagunan tinggi, sebijik macam hadis tuan blog cerita tu.

    Pendek cerita adalah keturunan orang arab rakyat Malaysia,yang ada kedudukkan dalam negara,lalu kata kat dia:'ko ni serban jer labuh jubah berlapis tapi mengutuk profesion Rasullullah kamu sendiri,kamu tahu tak Rasullullah ialah seorang penternak kambing yang berjaya" ...

    Puas lah pak Arab tu mikirkannya apa maksud kata-kata tu...kemudiannya baru dia faham apa makna hadis tesebut..Tak sesangka atas kesedaran duta arab ni maka promote habis2an pulak negara Malaysia sebagai model negara Islam,sebab Malaysia dah jadi model apa Malaysia nak buat diorang ikut juga,termasuk bina bangunan tinggi...kemudian dari tu banyak negara Arab suka melabur dan mula ubah kiblat diorang pula kesini,

    haaa... itulah ceritanya...Malaysialah tok guru memdidik orang Islam, untuk buat bangunan tinggi ni...apa sebab ? cari sendiri... :)

    ReplyDelete
  2. Baru bina klok tower yang ada puncak tanduk dua tu...belum masuk lagi fasa kedua, dua bangunan berkembar sebijik macam bangunan petronas twin tower...cer lihat photo Axonometrik Master Plan kat atas tu.

    ReplyDelete
  3. Professional Malaysia pun terlibat dan di jemput untuk sama-sama memajukan bumi Makkah itu.Salah seorangnya profesor dari University Malaysia (Kalau tak salah) yang pakar dalam architecture dan kejuruteraan.

    Membangunkan Makkah itu bukan kerja main-main ia ada kena mengena dengan kebangkitan akhir zaman.Perhatikan reka bentuk bangunan baru itu,tak perasan kah seperti sebuah benteng pertahanan yang kuat dan kukuh.

    Jangan fikir tak de wali Allah dalam masyarakat Arab Saud tu masih ramai dan tempat yang paling ramai jumlahnya.Sampai hari ini kunci kaabah masih di pegang Ahlul Bait Rasullullah SAW.

    wallahualam

    ReplyDelete
  4. Ya "master mind" yang merancang segalanya,manson ke,yahudi ke,thh ke.Hakikatnya duduk dan bekerja kena kontrol mutlak olih satu kuasa mutlak Master Mind yang tersembunyi.

    ReplyDelete
  5. Aku lebih suka kalau Kota Makkah di bagunkan.Kalau tidak banjir memanjang.Sikit masa lagi Makkah akan jadi taman hijau yang indah bermakna kadar hujan akan terus meningkat dan salji pun akan turun pula,di Madinah salji pernah turun beberapa tahun lalu.

    Kalau Makkah masih berkedudukkan sekarang sistem peparitan akan mudah tersumbat,kotoran sampah sarap tak bersih,pasar berselerak,jalinan jalan raya tak terurus,assessibility out,sistem perumahan tak tersusun...bagaimana pula nak sambut jemaah haji pulak nanti yang pasti akan meningkat sampai 1000%.

    Masa hadapan semua manusia kan beriman katakanlah hari ini umat Islam baru 1.5 Billion.Masa hadapan katakanlah dah naik mendadak 3-5 Billion orang.Bayangkanlah jika Makkah masih di tahap takuk lama.

    Jangan lupa manusia akan menuju kepada Islam dengan berbondong-bondong,terlalu ramai jumlahnya di akhir zaman.Masa itu pasti tiba.

    ReplyDelete
  6. Bila Ano,June 13, 2011 3:42 PM sebut macam benteng dengan menara berkembar,teringat aku cerita LORD OF THE RING.

    "Banjir besar menghancurkan kota Sharuman,eye tower di serang/kepung King Arogon dan Gandaff.."

    ReplyDelete
  7. Makkah mana bolih di kuasa olih dajjal dan kuncu-kuncunya.Orang kafir nak berniagakah,nak berkahwin kah,nak shopping ke semenjak dari dulu lagi memang di benarkan.Kalau nak ambil kontrak buat banguanan silakanlah.Yahudi pun dah lama bercokol berniaga kat situ semenjak zaman Nabi kita lagi.

    Namun dajjal nak masuk tidak mungkin bolih,letak/hantar ejen jer bolih kot,itu pun munafik dari Islam sendiri.

    Munafik takkan ke mana perginya pun.jauh sekali nak menguasai keseluruhan QALBU umat Islam yang ihklas.

    ReplyDelete
  8. Ya "master mind" yang merancang segalanya,manson ke,yahudi ke,thh ke.Hakikatnya duduk dan bekerja kena kontrol mutlak olih satu kuasa mutlak Master Mind yang tersembunyi.
    June 13, 2011 3:50 PM

    *****************************

    siapakah master mind itu...:)

    ReplyDelete
  9. Bila nak majukan bidang material dan fizikal memang perlu bawa terknologi luar,Bin Ladin memang dari dulu dah jadi pemacu pembangunan struktur fizikal arab, banyak projek dia dapat.

    Macamana nak mengelak dari keterlibatan bangsa asing dalam membangun Makkah.Mahu tak mahu perlu juga bawa masuk teknologi luar sebab umat Islam belum menguasai ilmu kejuruteraan terkini.Nak buat konkrit tetulang pun kita kena ambil teknologi Korea dulu.Ikat cerucuk dan baji besi ambil pula ilmu jepun dan pakar jerman.Bancuh simen dan mortar berkualiti tanya pulak dari China...

    Kalau nak mengelak dari import teknologi,guna teknologi kita sahaja.Maka Makkah masih akan kekal macam tu jugalah.

    Anda mungkin kata merosakkan struktur Kerohanian Makkah...hahaha lucu...kalau nak tahu ,kaabah asal cuma dari beberapa bongkah batu gunung bulat-bulat jer dulu.Pernah batu -batu itu nak di buang dan ganti batu blok, tapi bila buang kelaut batu timbul semula,Akhirnya batu itu dijadikan dasar dan foundation Kaabah.Dan diatas batu itulah berdirinya kaabah konkrit.

    Jadi kaabah asal berada beberapa meter dalam bumi.:)

    ReplyDelete
  10. Bila Ano,June 13, 2011 3:42 PM sebut macam benteng dengan menara berkembar,teringat aku cerita LORD OF THE RING.

    "Banjir besar menghancurkan kota Sharuman,eye tower di serang/kepung King Arogon dan Gandaff.."
    June 13, 2011 4:15 PM

    **********************************

    Ya...benar sekali,kota Makkah akan menjadi salah satu benteng petahanan Umat Islam.Cuma sebelum ni tak mahu tertunjuk dan buat havoc.Dah siap tower tu baru bolih cerita.

    Bila dah jadi benteng dan kota mestilah lengkap dengan port simpanan makanan,minuman,
    rumah,hospital,sumber tenaga,serba serbi kemudahan dan berbagai lagi keperluan asas.

    Biarlah orang nak kata perosak medan kerohanian ke,itu ke hapa ke...sesungguhnya mereka tak tahu pun,perancangan futuristik.Agaknya mereka lebih suka tinggal dalam khemah,makan tak terus,buat hajji tak tertib dlln ,kembali balik zaman awal Islam agaknya.Zaman futtuh Makkah umat Islam cuma 10-20 ribu orang jer tapi sekarang sudah 1.5 billion orang.Bayangkanlah nak menguruskan bagaimana kalau naik pula 5 billion orang.

    Kerohanian itu bersifat jiwa dan qalbun salim."mianal qalbu illa qalbu sabilla".Orang yg benar pandangan qalbunya mesti bolih merancang dan melihat keperluan Ummah masa hadapan.Orang yang menggariskan serta menisbahkan kerohanian pada struktur materi dan jisim (bangunan,tanah,hajar aswad,kota,tenaga dlln) tanda tak faham lingkungan kerohanian sebenarnya.

    Kalau mereka nak ke Makkah buat hajji dengan niat suci buat haji maka pasti dapat haji makbur,kalau setakat jejalan, makan angin,lawat Makkah dan Madinah itu di panggil buat ummrah.Kalau nak naik tingkat makam kerohaian "Haji Akbar" kena carilah "pemilik kunci kaabah".Bukan ke ada beza tu.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  11. habis tu... bagaimana "membanggakan diri dalam membangun bangunan yang tinggi"?

    ReplyDelete
  12. Soal bangga diri,megah ,besar diri,eksyen,berfoya-foya,bermaksiat,enjoy,menunjuk-nunjuk...dlln itu semua termasuk dalam penyakit hati.Apa kena mengena dalam membangunkan bangunan tinggi kalau itu sudah jadi satu keperluan ummah sejagat..Mereka yg ada hati berpenyakit mengalami masalah psikologi yang kronik tu sebab jadi cam tu...jiwa tak tenang tak qalbun salim.

    Tu tanda orang hati berpenyakit, cinta dunia berlebihan.Orang yang hatinya sihat melihat alam maya...sebut masyaallah,lihat awek cantik sebut subhanallah,harta banyak buat rumah bangunan tinggi sebut alhamdulillah...dlln..

    Janganlah sampai jadi kufur nikmat.Allah bukan ke ada sebutkan dalam Al Quran kamu bersyukur Aku tambah nikmat ku atas kamu.Buat bagunan tinggi untuk kemaslahatan ummah masa depan maka itu tandanya dapat baraqah dan nikmat dari Allah SWT.

    Siapa yang sakit hati jumpalah doktor hati,pergi kedai basikal siape suruh...huhuhu.

    ReplyDelete
  13. ala cakap jer terus terang pak arab nak sambut Raja Arab Agung....huhuhu

    ReplyDelete
  14. bila masa pulak buat menara tinggi2 yg seperti diatas nie mendatangkan kebaikan untuk umat islam.
    jelas projek nie terlampau membazir. untk ape tujuannya dibuat sebegitu rupa. Org awam dapat duk kat situ ke. Rasullulah x penah bohong dan sudah bertepatanlah hadis tu dgn apa yg ade kat arab saudi sekarang. X payah kona2 dgn ayat2 kosong tu.

    ReplyDelete
  15. salam...

    kemungkinan ada rahsia dalam pembinaan nie..bukannya rahsia THH namun rahsia kebangkitan islam akhir zaman...seperti yang dimaklumkan syarikat daripada arab hanyalah pembiaya namun jurutera,arkitek serta designer adalah daripada seluruh dunia...majoritinya adalah daripada negara Islam {sy xpasti adakah org bukan islam ada terlibat dalm projek nie secara langsung]...

    mungkinkah, ianya kan mnjadi pusat pemerintahan n pntdbiran Islam akhir zaman...jika kita melihat reka bentuknya seolah2 satu tempat musyawarah atau brkumpul yg besar ditengah-tengahnya...

    kelak, ketika dajjal keluar..ramai umat Islam seluruh dunia akan berlindung di Makkah n Madinah lantaran keistimewaanya..maka moleklah jika ianya besar n mampu mnampung jumlah umat islam yg ramai...

    ada perangcangan di sebalik perancangan...adakah anda semua pernah membaca novel Faisal Tehrani, Kombat 1511H...sy mndapat maklumat beliau ni sbnar bnyk mndpt mklmat hasil kjian bliau dsluruh pelusuk tanah air dan luar negara...dan sesetengah mklumat, bliau akan masukkn dlm novel2 beliau dlm bntuk kiasan pnuh makna...

    bnyk rahsia2 yg ditulisnya dlm bntuk samar2 atau kiasan bagi mnjga hati n sensitiviti sesetengah pihak...

    Perhatikan novel beliau dan fenomena kebangkitan islam akhir zaman...keep up with da good work k !!!^_^

    ReplyDelete
  16. Tak kisah la ko org nak cakap apa..apa yang pasti hanya satu golongan sahaja yang betul dan hanya 70000 orang sahaja yang masuk syurga tanpa hisab...moga2 kita termasuk didlm 70000 org umat Nabi Muhammad saw...yang akan masuk syurga tanpa hisab...apa yang ada didunia dan disyurga semuanya telah ditetapkan untuk hambanya yg benar2 mengerti apa itu Islam..

    ReplyDelete
  17. Bagunan tinggi ialah persiapan untuk menghadapi yakjuj dan makjuj.Mereka akan mengerumuni kawasan yang tinggi itu.

    Gog dan Magog turun dari 'gunung yang tinggi' tapi lepas tu nak naik balik sukar utk mereka.Berlindung di tempat tinggi gunung,bukit dan bangunan tinggi adalah satu rahsia pertahanan diri dari gog dan magog.Menghidupkan api atu sinar cahaya adalah senjata yang paling ampuh untuk berdepan dengan mereka,

    Gog dan Magog mempunyai masalah kornea mata akibat terlalu lama duduk dalam gelap.Pancar sinar pada matanya dia akan lumpuh.

    Posisi menyerang gog dan magog ialah dari tempat tinggi.

    Selain dari itu bagunan tinggi sesuai untuk persiapan BAH besar.....TSUNAMI raksaksa...

    wallahualam.

    ReplyDelete
  18. Faizal Tehrani tak setuju kita membangunkan Makkah.Katanya merosakkan LINGKUNGAN kerohanian Islam.

    Kalau lihat komposisi perjuangan akhir zaman membangunkan kubu adalah salah satu strategi dan taktik paling baik.

    siapa bolih beri komen.

    ReplyDelete
  19. Yahudi punya kubu lagi canggih.Pagar konkrit klas A,tebal 2-3 kaki,tinggi 15 meter,base ditanam 4-5 meter dalam bumi dibina keliling daerah jajahan takluk Israel...hihihi

    Sikit masa lagi muncul pula kota pertahanan siap dengan menara pandang lagi.

    ReplyDelete
  20. Yang dulu tu FAIZAL kondem pasal Arab Saud kasi rosak bekas tapak rumah Rasullullah dan bina bangunan atasnya.Banyak binaan kuburan di runtuhkan.

    ReplyDelete
  21. ada perangcangan di sebalik perancangan...adakah anda semua pernah membaca novel Faisal Tehrani, Kombat 1511H...sy mndapat maklumat beliau ni sbnar bnyk mndpt mklmat hasil kjian bliau dsluruh pelusuk tanah air dan luar negara...dan sesetengah mklumat, bliau akan masukkn dlm novel2 beliau dlm bntuk kiasan pnuh makna...

    bnyk rahsia2 yg ditulisnya dlm bntuk samar2 atau kiasan bagi mnjga hati n sensitiviti sesetengah pihak...

    Perhatikan novel beliau dan fenomena kebangkitan islam akhir zaman...keep up with da good work k !!!^_^
    June 14, 2011 1:25 AM

    ***********************************

    Bolih saudara bagi ulasan dan sinopsis sikit tak yang kiasan dan samaran tulisan Akhi Faizal tu.

    Maklumlah kami malas baca buku tebal2 lepas tu nak cerna kiasan lagilah malas...:)

    ReplyDelete
  22. kemungkinan ada rahsia dalam pembinaan nie..bukannya rahsia THH namun rahsia kebangkitan islam akhir zaman...

    ada perangcangan di sebalik perancangan...
    Hijabul Crewz June 14,2011 1:25 AM
    *********************************************
    Macam pembinaan Putra Jaya ? Putra Jaya (Fata AtTamimi). Pusat pemerintahan Putera Bani Tamim di akhir zaman? adakah ini tipudaya Allah. Musuh membuat persiapan hebat tetapi untuk digunakan oleh orang lain bila sampai masa dan ketikanya. adakah itu maksud saudara?

    ReplyDelete
  23. tidak perlu yahudi dan nasrani..didalam diri kita sendiri ada sifat itu..lidah kita umpama singa yang sentiasa merobek2 hati kita..

    ReplyDelete
  24. Salam..
    Artikel ini mengundang pelbagai reaksi ada yg positif dan ada yg sebaliknya..
    Ini menandakan ada perbedaan sudut pandangan dari segi takwilan dan taqlid yg saudara2ku perlihatkan..
    Ramai juga yg memperkatakan tentang ianya satu simbol kehebatan kpd Islam..hehehe..
    Sy agak skeptikel tentang pendapat sebegini krn ianya bersifat luaran..
    Sy faham akan mengapa ada yg berpendapat tidak ada salah utk menyatakan kehebatan Islam itu perlu dipamerkan..
    Ttp sy melihat isu ini pd keutamaan akan Hadith Rasulullah s.a.w mengenai tanda2 kiamat..
    Kehebatan Islam adalah pd ajarannya,kesederhanaan hidup umatnya,keberanian kpd Jihadnya,dan perlumbaan mengejar keredhaannya...
    Semuanya berlandaskan Tauhid kpd Allah..
    Saidina Umar r.a. pernah membaling batu pd tentera2 Islam yg berada di Palestin krn pakaian mereka kelihatan mewah berbanding Amirul mukminin itu yg hanya berpakaian sederhana dan berjalan kaki sedangkan pembantunya menaiki unta..Namun beliau tersenyum apabila diberi penjelasan bahawa tentera2 itu memakai pakaian yg diambil dari hasil rampasan perang..
    Namun latar masa kini dan ketika Saidina Umar itu sgt2 berbeza krn zaman itu adalah zaman Islam sedang meniti puncak kekuasaan dimana Parsi dan Rom sudah dikalahkan..
    Kini sedang Amerika(Rom moden)membantai negara2 saudara kita yg lain,adakah penonjolan manara tinggi sedemikian akan mendatangkan gerun kpd kehebatan Islam?
    Dimana kehebatan2 lain spt Jihad,implimentasi kpd ajaran Islam dan kesederhanaan itu pula sedang berada kini?
    Dlm keadaan sesama Islam bercakaran,apakah ini masa yg sesuai utk penonjolan2 berbentuk sedemikian?
    Apakah kita tidak yakin dgn Jaminan Allah bahawa Kota Suci Makkah ini dan Madinah akan dijaga oleh Allah?
    Apabila dikatakan Dajjal tidak dpt memasuki Makkah dan Madinah apakah ianya membawa maksud Dajjal akan meninggalkannya tanpa mengepungnya spt mana tindakan2 tentera yg ingin memasuki sebuah kota yg kukuh?
    Nampakkah saudara bahawa Masijidil Haram ini sedang dikepung dari pandangan tersirat?
    Satu pusat kerohanian sedang dikepung dgn kemewahan dan menara yg jauh lbh besar dari Masjidil haram itu sendiri...
    Maafkan sy ttp sy melihatnya sebegitu krn sy tidak mahu memejamkan mata rohani sy apabila pandangan zahir sy melihat..
    Dari rujukan Hadith rasulullah s.a.w itu kini terbuktilah bahawa satu lg petanda hampirnya kiamat sudah terbukti..
    Maka usah kita berbantah-bantah tentang tujuan atau rasional pembinaan menara tinggi sedangkan apa yg perlu kita renungi adalah ianya petunjuk kpd hampirnya kiamat..
    Dari setiap petanda itu pula akan menjadi anak2 tangga kronologi2 menuju kiamat yg seterusnya..
    Itu yg sy ajak saudara2 renungkan...
    Osama bin Laden diburu hingga ke Pakistan samada hidup atau mati ttp pd masa yg sama Syarikat keluarganya membentuk menara2 tinggi desekeliling Kota Makkah..
    Bukankah ini sesuatu yg janggal wahai saudara2ku?
    Maafkan sy jika cara sy berfikir bersalahan dgn cara saudara2ku..
    Al-Quran sudah mencatatkan kisah menara2 tinggi Kaum2 yg telah Allah binasakan lalu Hadith Rasulullah juga kembali menyatakan perihal menara2 tinggi menjelang hampirnya kiamat..
    Itu bg sy adalah peringatan,bkn kebanggaan utk diraikan..

    ReplyDelete
  25. Kekurangan inovasi persekitaran dalam pengetahuan umat Islam sangat bahaya.Cendikiawan Islam tidak bolih bersikap hanya tahu perkara-pekara yg menyebabkan kerosakan kerohanian manusia,menghitung dan menandakannya satu persatu.

    Namun yang sangat perlu kita fahami zaman mutakhir ini ialah bagaimana pekara KEROSAKKAN itu terjadi,bagaimana cara itu terhasil,kaedah apa yang di gunakan untuk penghasilannya.

    Seterusnya gabungan efektif ilmu kedua faktor ini dalam mengolah PENAWAR nya.

    SALAM

    ReplyDelete
  26. Orang zaman sekarang ni susah bro..takut kat bangunan,takut kat jam gergasi,takut kat dajjal.takut wahabi,takut syiah,takut uilluminiti,takut manson,takut doktrin benedict code dan macam-macam hal ketakutan.

    lebih takut ke mahkluk dari takutkan Allah SWT Rabbulizzati....bukan ke syirik namanya tu...

    ReplyDelete
  27. hahah lucu kalau takut kat manson dengan illuminiti.

    diorang buat bangunan dan perancangan pun guna konsep ketupat kita:

    masuk kat link ni :- http://www.dinar-emas.com/misc.php?page=siri_1#axzz1PIySyrQs

    buat piramid pun guna idea dan inovasi dari ketupat palas ...hahaha teingat novel ketupat cinta faizal tehrani...: mana tah perginya merajuk tak mau berblog lagi...

    ReplyDelete
  28. Akhi FT tu merajuk ke lari perang.Lari perang berat hukumannya tau...
    tak takut ke...:)

    ReplyDelete
  29. FT tu bahasa sastera jer terlebih,cerita bahasa berbunga-bunga, berkias kemain terer siap dengan ulasan hadis dan Quran you....

    Dulu sikit punya kemain tulis motivasi perjuangan dalam novel dia.Siap masyuuuukkk cerita nenek moyang kita bolih bersilat sampai pucuk kelapa, porahhh!!!

    Kawan-kawan pun ramai yang suka dan turut termotivasi sama,ada yang turun gelanggang,bina blog,berdakwah,berjuang dalam bentuk perniagaan,jihad aktif, jihad tak aktif dan macam-macam... tetapi ada FT perasan dan tau ada yang dia tak tau sebab kekawan tak mau tunjuk2.Ikhlas lillahitaala.:)

    Last-last kena ujian FT cabut lari.Sampai hari ini tak tau markas dia kat mana...tinggallah kekawan yang dia kenal dan dia tak kenal ni(maklumlah ramai yang tak popular macam dia).Tinggal kekawan terkial-kial tapi terus istiqamah.......

    Dah lah malas nak long story mory..pegidah...haprak punya sasterawan.

    ReplyDelete
  30. Yang dah terbina biarlah disitu...itu pun takdirNya jua...yang membina ada niat masing2 dan masing2lah menanggung soal-jawapnya di sana kelak...kita yang tak 'berduit' ni binalah 'ruh' kita dengan zikrullah dan sedaya upaya mentaatiNya dan RasulNya dan tanamkan kepada anak-anak kita dengan cinta kepadaNya dan RasulNya...mudah2an dikuatkan jiwa kita dan generasi akan datang untuk hadapi ujian dan fitnah yang semakin hari semakin meng'tsunami' umat Islam zaman ini... ‘letaklah harta ditanganmu dan bukan dihatimu’…wassalam

    ReplyDelete
  31. bukan manson, tapi "mason"... maap pebetoi skit. hihi

    ReplyDelete
  32. Bangunan manusia mengalahkan Kaabah, bukti manusia suka bermegah diri dengan binaan...

    samalah macam cerita tower of babel,crita haman dengan bangunannya...suka bermegah dengan bangunan

    ReplyDelete
  33. Salam..Pd yg berkenaan..
    Maafkan gua..
    Elakkan dari buat assumtion kata org takut mason lbh dr takutkan Allah..
    Itu taqlid yg kureng tepat Bro..
    Takut tu adalah fitrah..
    Takutkan Allah berada dlm definisi dan pengertian yg lain..Takutkan Allah akan menjadikan manusia sentiasa berharap kpd Allah dlm segala hal..Mason tu adalah ancaman kpd umat Islam,jd terma takut kpd ancaman Mason itu lbh kpd naluri mempertahankan diri serta akidah umat dari tipudayanya dan bukan berharap pd mason..tolong faham sket isu ne..
    Masa Rasulullah s.a.w first time jpa malaikat Jibril dlm bentuk asalnya tu bknkah Rasulullah s.a.w juga bergetar diselubungi ketakutan?
    Ketakutan adalah fitrah manusia sbb manusia tu lemah,jd berlepas dirilah dari mengeksploid terma "takut" dgn buat assumtion kpd Syirik..
    Bawak mengucap dan kemudian Istighfar supaya sape2 yg berkenaan sedar bahawa kamu secara tidak sengaja telah menghukum dgn hukuman yg bukan haq kamu keatas saudara2 kamu berdasarkan kefahaman kamu..Itu lg berat Bro..
    X baik mcm tu..
    Apa pun terima kasih kpd ingatan kamu bahawa mason itu juga makhluk..
    Semoga persaudaraan kita kembali erat dan Kukuh..
    Allahuakhbar!!!!

    ReplyDelete
  34. Saya berpendapat, dimana mana pembangunan itu tertumpu disitu lah keluarga dan msyarakat membiak, oleh kerana ramainya pekerja pekerja mahir yang terpaksa membujang dan keluarga terpaksa ditinggalkan, oleh kerana tiada penginapan yang sesuai dan persekolahan dan pendidikan yang tidak sesuai ditempat kerja berkenaan maka bangunan tersebut perlu ada bagi memberi kepuasan kepada pekerja pekerja mahair, hartawan dan jutawan membawa keluarga mereka bersama sama tinggal ditempat-tempat tersebut sambil menjalankan pelbagai urusan dalam suasana keluarga yang mereka ingini. Mungkin kita rasakan ia berlebih lebihan tetapi tidak kepada mereka yang kaya raya, mereka juga menyumbang kepada si miskin dan pembangunan negara dalam bentuk mengujudkan pekerjaan dan sebagainya. Saya berpendapat ia bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi telah menjadi trend pembangunan sesebuah negara dan begutulah cara sesebuah negara itu mencairkan kewangan agar ia dibelanjakan untuk rakyaat dapat merasi dan pengagihan kekayaan itu akan melimpah kebahagian masing-masing. Bayangkan kalau dulu Jepun telah meniru semua perkara dari barat dan sekarang mereka telah bermasaalah kerana mereka tidak boleh meniru lagi kerana tidak ada apa lagi yang hendak ditiru oleh itu tirulah sehingga tidak adaapalagi hendak ditiru.

    ReplyDelete
  35. Salam..
    Sy mengakui bahawa Makkah adalah tanah yg berkat,dibumi Makkah itu Allah melimpahkan segala rahmatnya..
    Makkah dijamin oleh Allah sebagai tanah Haram dari kemaksiatan wlwpun pernah berlaku peristiwa berdarah sewaktu mengerjakan haji dan Umrah disana..
    Ia adalah sumber yg tidak kunjung habis dimana migrasi tidak henti2 dari negara Islam sekelilingnya krn kependudukannya mempunyai sumber yg mampu memenuhi keperluan domestik dan migrasi..
    Maka keadaan sebegitu menuntut kpd peningkatan taraf Infrastrukur bagi menampung keperluan2 domestik dan migrasi yg melakukan ziarah di Baitullah..
    Namun begitu adalah lbh molek jika penggunaan sumber itu menepati tuntutan Syariat dan bebas dari unsur2 Syubahah utk mengelakkan berlakunya fitnah..
    Kita meraikan usaha kerajaan Arab Saudi utk meningkatkan mutu perkhidmatan kpt tetamu2 Allah,namun biarlah ia berada dlm keadaan yg menggambarkan ianya dibuat utk ziarah atau rehlah dan bukan menonjolkan ciri2 pusat pelancongan krn keutamaan disana adalah utk mengharapkan Barakah dari Allah dan bukan utk menonjolkan naluri utk bermewah-mewah..
    Maka unsur2 perniagaan dan komersil akan meresap dan ruh Berhaji dan Umrah itu akan terjejas apabila kemudahan2 yg disediakan akan mendorong manusia utk berbelanja mengikut nafsu lantaran wujudnya pemampakan2 ciri2 mewah diluar Baitullah itu..
    Kita tidak mahu penonjolan2 yg bersifat Kasta dimana ada ciri2 vip sedangkan semua manusia dilihat sama disisi Allah dgn mengenakan ihram dan melakukan rukun2 haji tanpa mengira kedudukan mereka disisi manusia..
    Bagaimana pula dgn langkahan kembali ke penginapan yg berbeza-beza mengikut tahap pemampuan ekonomi penziarah2 rumah Allah itu,bknkah ianya akan menampakkan perbezaan sedangkan tujuan utk kesana adalah satu sahaja..
    Dikhuatiri akan ada nawaitu dikalangan kita yg dtg kesana bukan lg atas satu tujuan yakni menjadi tetamu Allah sebaliknya pd yg berkemampuan akan terbit pula keinginan utk menikmati kemudahan tahap Luxary yg terdapat disana..
    Lalu dptkah kita melengkapkan fitrah kedatangan kita kesana krn ciri2 yg mampu membolak-balikkan hati kita berada diluar Baitullah itu?
    Maafkan sy jika pandangan sy ini tidak selari dgn pendapat saudara2ku yg lain..

    ReplyDelete
  36. tak perlu pertikai kan benda yang berada di tanah SUCI..ALLAH dah janji 3 masjid yg akan kekal hgga akhirat salah satunya mekah..


    TANAH SUCI TAK PERLU DI PERTIKAI...tak tau lebih baik diam...

    ReplyDelete
  37. Takda kecil kiamat dah dpn2 korang..umat islam bercanggah sana sini..(komen)

    dan tanah suci pun dipertikai.., TANAH SUCI tu...!!!


    bukan orang biasa yang ada di situ..ramai lagi wali ALLAH ada disitu


    JANGAN PERTIKAIKAN.. penulis jgn sekadar bangga dgn penulisan yg tanpa rujuk mana2 pihak..,huraian hadis bukan bidang kita

    siapa anda untuk menilai TANAH SUCI...??

    wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "seorang yang sangat meminati si mata bulat iaitu heliza dan si putih gebu lisa surihani..hee..."

      ni kat blog profile ko..
      mcm bernafsu plak aku tgk ko punya ayat. ckp x supa bikin

      Delete
  38. komen sket leh..tak payah pertikai lah..apa dorang nak buat..tak elok nanti mcm2 bahan cerita lak jadi..bila Kiamat tu terjadi tak satu pun makhluk yang allah ciptakan mengetahui walau pun malaikat ISRAFIL melainkan allah yang lebih mengetahui..tapi sekadar untuk menegur untuk kebaikan dan memberi peringatan tanda2 kiamat tak salah..sebelum tu aku nak bg tau aku bukan nak menyebelahi mana2..pada pandangan aku apa yang dorang buat tu ada baik dan ada buruk nye..kebaikan dia tu selama ni kita dengar menara2 tinggi ni selalu di kuasi oleh orang kafir dan mungkin org kafir ni berfikiran yang tanah suci ni yang di kelilingi padang pasir dan orang islam tak mampu mendirikan bangunan seperti mereka..dan mungkin juga org2 kafir ni berfikiran yang org islam ni memerlukan mereka utk membina bangunan..tapi pemikiran org kafir tu salah yang org islam pun mampu membina tanpa pertolongan mereka..ni mungkin satu dugaan bagi org kafir yang org islam mampu pergi jauh..tapi keburukan dia apabila seluruh umat islam di dunia ni bila pergi ke tanah suci menunaikan haji apakah mereka mampu untuk ke sana yang taraf hidup nye tinggi dan penuh kemewahan dunia..macam kata saudara kita di komen atas tu (Aku ke Makkah dulu tinggal di Ritz Carlton selama 10 malam. Alamak!?! Kau menetap di Kaskas Makkah Apartments saja!' 'Kau makan lontong yang disiapkan tukang masak Tabung Haji?!?) di sini jugalah buruk baiknya...dan di sini lah nampaknye keimanan dan ikhlas sesorang tu menunaikan haji di uji...bagi aku mudah je...kalau tak kuat iman dan tak mampu jgn pergi menunaikan haji..mengapa aku aku ckp macam ni ada sebabnya...
    1: NAK PERGI KETANAH SUCI KALAU IKHLAS DAN KUAT IMAN NYE KITA TAKAN TERGUGAT DENGAN KEMEWAHAN YANG ADA DAN TIDAK ADA YANG AKAN MEMBANDING BANDING DIMANA MEREKA TIDO DAN APA YANG MEREKA MAKAN.JIKA IKHLAS HENDAK KESANA MAKA SELAMAT LAH DIA DUNIA AKHIRAT..KERANA APABILA DI PADANG MASHAR NANTI MANUSIA NI TAK KIRA KAYA ATAU TINGGI MANA DARJAT NYE SEMUA SAMA SAJA PADA PANDANGAN ALLAH..
    2: KALAU TAK MAMPU..SEBABNYE RUKUN ISLAM YANG KE5 WAJIB MENUNAIKAN HAJI BAGI YANG BERKEMAMPUAN..YANG TAK MAMPU JGN PEGI...MAAF CKP BUKAN NAK MENGHINA..TAPI PATUT KE KITA PERGI KE TANAH SUCI SAMPAI MEMINJAM MINJAM PINJAMAN BANK..BILA SUDAH MEMINJAM BERMAKNA NYE TAK MAMPU..WALAU PUN BAYARAN NYE SECARA ANSUR..BILA ANSUR AKAN ADA RIBA INI BERMAKNA KITA MEMBENARKAN RIBA..WALAU PUN DALAM SURAT PEJANJIAN PINJAMAN APA BILA SESORANG PEMINJAM TU MENINGGAL MAKA HUTANG NYE DIKIRA SUDAH SELESAI TAPI MASA HIDUP NYE DIA MEMBAYAR ANSUR DAN MEMBENARKAN RIBA..SEBELUM MANA2 BANK2 YANG MEMBERI PINJAMAN KEPADA YANG HENDAK MENUNAIKAN HAJI MEMINTA PENDAPAT MUFTI SAMA ADA BOLE ATAU TIDAK..TENTUNYE BOLE SEBAB ADA PINJAMAN UNTUK MENUNAIKAN HAJI...TAPI BAGI AKU YANG MEMBUAT PINJAMAN HAJI KE TANAH SUCI TAK BERKEMAMPUAN.WALAU PUN DIA MEMBAYAR SEHINGGA HABIS HUTANG NYE PUN DIA TETAP MEMBENARKAN RIBA WALAU PUN 1SEN.SEBAB AKU BERPEGANG PADA APA YANG DI SEBUT OLEH NABI (WAJIB MENUNAIKAN HAJI BAGI YANG BERKEMAMPUAN)...SAMA ADA DITERIMA ATAU TIDAK HAJI TU JGN TANYA AKU TAK TAU...

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum...
    ini pandangan saya sebagai seorang muslim....
    saya merasakan semua seni bina ini adalah untuk semua peminmpin dan raja negara arab itu sendiri...perhatikan,
    kita diambang akhirzaman dimana seperti yang dinyatakan didalam blog ini mengenai kemunculan dajal hanya tinggal (+-) 40 tahun lagi semenjak 2000 ini bermakna ini merupakan penempatan bagi pembesar-pembesar mereka untuk tinggal di sana ... apabila tibanya hari kemunculan dajal tempat yang dilarang sama sekalai untuk dimsuki oleh dalah adalah kota maka dan disini lah tempatnya peminmpin-pemimpin itu akan bersembunyi berdekatan dengan kaabah dimana disini adalah tempat lindungan maklaikat...ini merupakan pandangan saya sahaja ....dan seni bina yang bakal berlansung merupakan ideologi dari dubai dimana konsep yang dibawa adalah sama...perhatikan seni bina dubai...dan bandingkan seni bina yang bakal dibina di mekah ada persamaan disebalik bagunan tersebut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam...
      mmg bnar kota madinah & makkah dajjal x akn dpt msuk tpi x smua yg dpt stay d dlm kota² tersbut krna bgi yg byk dosa mrka akn lari kluar dri kota tersebut krna tdak tahan akn kepanasan di dlm kota tersebut...

      Delete
  40. Astaga... Kota Suci Mekah nampaknya telah berdiri megah dgn bangunan pencakar langit. Kelehatannya semuanya tersergam indah. Muslim yg buta mata-hatinya tentu akan berkata megah, hahaha... Islam juga bisa membangun seperti Barat. Bagi Muslim yg telah celek mata-hatinya akan berkata menyumpah, waduhhh... Kota Suci Mekah serta MasjidilHaram semakin tenat, pembawa padah...

    Kesucian bangunan Kaabah dan telaga Zam-Zam telah sekian lama tercemar, dipagari diracuni oleh kelicikan Sang Dajjal Yahudi Al-Masikh. Kini disekeliling MasjidilHaram pula telah dikepong dgn bangunan indah dan mewah. Hanya gulongan bangsawan dan elit jua yg mampu menginap sambil merasuah, agar hehe.. dua badan bisa tombang jatuh rebah.. Maka janganlah heran pak, jika kedengaran berlaku kemaksiatan disekeliling MasjidilHaram, Kota Suci Mekah...

    ReplyDelete
  41. Aduhai solehah... apa sudah jadi pada Kaabah Rumah Allah diKota Suci Mekah..?? Kota Suci Mekah telah jauh banyak berubah. Dari asalnya tanah suci al-haram, tetapi koq kini sudah menjadi tanah kotor al-halal. Sebab apa..?? Hahaha... sejak terdirinya bangunan pencakar langit, gedong2 besar, hotel2 mewah 7 bintang, sekeliling Kaabah, telah pun kedengaran beritanya. Kalo diceritakan koq nanti kami dihukum Sang Pendusta. Apakah itu salah satu petanda dunia sedang meniti Akhir Zaman..??

    Berbalik semula kesejarah ringkas Kaabah Tanah Suci Mekah. Bermula tanah Mekah adalah bekas tapak ditempa Lembaga Adam. Kemudian diusahakan tapak itu oleh Nabi Ibrahim, dibina bangunan Kaabah, dimana Siti Hajar dan Nabi Ismael AS mengukir sejarah. Hinggalah sebahagian tanah Mekah, termasuk bangunan Kaabah itu, terletak dlm milik tanah pusaka Bonda Siti Khodijah. Wahai Ahlul Bait.. ketahui oleh-mu, opah-mu Siti Khodijah itu adalah "NASAB KE55" dari keturunan Nabi Ibrahim AS...

    Wallahu'alam =_= Wassalam....

    ReplyDelete
  42. PERUBAHAN BESAR KOTA SUCI MEKAH... Cuba kita imbas zaman kegemilangan Dinasti Mesir Purba. Dari Firaun hingga pembesar2nya sangat megah dgn kekuasaan, kemewahan keduniaan. Yg malang dari kekejamannya, adalah warganya, terutama Bani Israel menderita karna terpaksa menjadi hambanya. Tanah mereka dirampas, tenaga mereka dikerah, maka terdiri megah istana2 dan piramid2 lambang kekuasaan Dinasti Firaun. Hingga mereka dipaksa sesat mengaku "Firaun itulah Tuhan"...

    Hingga Allah utuskan Rasul Allah dari Bani Israel, itulah anak angkatnya sendiri, Nabi Musa AS, yg bakal menggoncang menombangkan kuasa dan dinastinya. Setelah Firaun engkar perintah2 Allah yg dibawa oleh Rasul-Nya, Nabi Musa AS, supaya mereka beriman hanya kepada Allah Yg Maha Berkuasa, namun mereka enggan lagi melawan. Akhirnya Firaun serta bala tenteranya mati ditelan lautan. Setelah Allah selamatkan Bani Israel dari kekejaman kesesatan Firaun, adakah Bani Israel tetap beriman dgn ajaran Nabi Musa AS..?? Hehehe... hanya Sang Samiri yg bisa memberi jawaban...

    Berbalik semula kekesah kemegahan bangunan2 pencakar langit, yg indah lagi serba mewah disekeliling Kaabah diKota Suci Mekah. Cuba renungkan, apakah peristiwa zaman Dinasti Firaun itu bakal berulang semula.? Hahaha... koq dasarnya adalah sama, walo pun pentasnya yg berbeda. Jawabannya terpulanglah pada renungan dan perkiraan kakang dan kakek sekelian....

    Allahu'alam Bissawab....

    ReplyDelete
  43. terima kasih semua.. sukanya sy membaca dr awal sampai abis byknya yg sy xtau..

    ReplyDelete
  44. just nk komen sikit..masa sebelum bangunan tinggi tu dibuat mesti ulama'2 Mekah dh bg pendapat masing-masing sebab benda ni secara x langsung blh effect kota Mekah..
    tp dlm artikel ni x dikeluarkan pendapat mereka.
    mesti ada kalangan ulama'2 tersebut yg bersetuju pembinaan tu dilakukan dan mesti ada yg x setuju pasal benda ni.
    anon teringin nk tahu pasal pendapat ulama-ulama' ni.
    Jadi, pemimpin-pemimpin tertinggi Arab Saudi mesti dh consider benda ni betul-betul sebelum setuju dgn plan nk bina bangunan yang blh dikatakan tinggi tersebut.

    ReplyDelete
  45. ULAMAK MEKAH - ULAMAK WAHABBI...

    Aduhai pak... Ulamak Mekah tuh ulamak "Wahabbi", ulamak upahan yg dicipta utk memelihara kepentingan Dinasti Saudi. Mereka ngak peduli apa orang laen kata. Kalo udah berkuasa kaya-raya, segala2nya bisa diatur, pak.. Pemilik2 tanah dan premis disekeling Kota Mekah sebelum diroboh dirata, telah dibayar pampasan 10 kali ganda nilai pasaran semasa. Mahu ngak mahu udah terpaksa, hahaha... seperti kesah Rela dlm Paksa, dgn alasan utk pembangunan Kota Mekah kamu diwajibkan rela...

    Semenanjong Arab Al-Jazeera, Kota Suci Mekah dan Madinah sudah melebehi 80 tahun ditawan oleh "Saudi Yahudi", dirampok dari keluarga "Hassan As-Syariff". Akhirnya tercampaklah keluarga Hassan - King Hassan keJordan, dgn bantuan royalti minyak dari Saudi. Sepanjang rampokan, kesucian Kaabah dan MasjidilHaram telah tercemari dinajisi, utk melumpohkan Islam tanpa kita sedari. Bangunan2 pencakar langit tuh sekadar megah utk mengabui mata duniawi semata usah peduli...

    Kemana pula perginya "Keluarga Hussin As-Sayyed"..?? Agaknya mereka itu koq sedang memerhati, hingga... Saudi Wahabbi ngak senang hati, bageikan dikejar bayangannya sendiri. Sebab itu banyak peninggalan Nabi sengaja diluposi, agar hilang dari sejarah Ahlul Bait yg amat mereka benci lagi ditakuti, menuntut kembali hak tahtanya Nabi...

    Allahu'alam =_= Wasalemmmm....

    ReplyDelete
  46. I dont know about this ..cuma kalau nk dikatakan semua ulama' kat sana wahabi, so, termasuk imam mekah kn?
    mcm mana pun pemikiran kewahabian ulama'2 tu, last2 diorg still akan fikir tentang menara jam tu akan bg effect apa kat mekah.lagi2, benda ni melibatkan kesucian kota mekah.
    nak tak nak diorg kena fikir kn?
    benda ni bukan blh buat main-main.

    ReplyDelete
  47. Sebenarnya keturunan yang memerintah Kerajaan Saudi sekarang bukanlah dari jalur Ahlulbait.yang sebenar. Keturunan yang sebenar telahpun dibunuh dan juga diusir/lari keseluruh Nusantara...(pjg utk diceritakan)....

    Suatu ketika nanti akan berlaku pembunuhan dan perebutan tahta oleh tiga waris yang masih ada.....tunggulah saat itu....

    ReplyDelete
  48. TALIAN NASAB AHLULBAIT NABI TETAP BERTERUSAN - Malangnya ada sorang yang mengaku Ummat Nabi tapi dia tak ubah macam Wahabbi, tak beriman dan takut dengan Kemukjizatan Nabi. Dengan kehebatan hujjah akalnya, lalu dia pukul canang kempen sana sebar sini, mendakwa kononnya sudah terputus talian Ahlulbait DNA Zuriat Nabi. Kerana seekor kerbau balau membawak lumpur habis semua kerbau-kerbau lain terpalit. Kerana setitik nila habis telah rosak susu satu belanga.

    ReplyDelete
  49. Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out much.
    I hope to give something back and help others like you aided me.


    Also visit my page - 12 inch silver stainless steel gazing globe

    ReplyDelete
  50. Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak Anda berpikir itu adalah waktu untuk mendapatkan berkah dari Allah bisa conected hari ini dan Anda yakin akan bahagia dengan kasih karunia Allah.
    Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  51. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

    ReplyDelete
  53. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete

artikel menarik sepanjang masa

Total Pageviews