tag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post8594466994811865219..comments2024-03-08T16:10:20.777+08:00Comments on bani JAWI yang hilang : alGhazali ulama dari Khorasan, ParsiUnknownnoreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-13973552433741746052012-05-08T09:38:57.758+08:002012-05-08T09:38:57.758+08:00boleh plak xdk mazhab..pendapat mazhab dlm ahlul s...boleh plak xdk mazhab..pendapat mazhab dlm ahlul sunnah wal jamaah masing-masing ada kebaikan.<br />misal dr segi taharah, faraid,..etc..<br />pemikir dlm kalangan mazhab mempunyai ilmu yg tinggi.<br />perbezaan pendapat tu biasala.<br />kadang-kadang kita manusia tidak dianugerahkan kepandaian dlm semua bidang.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-37040027125464611542011-04-22T20:31:32.085+08:002011-04-22T20:31:32.085+08:00Salam saudara anon, komen si anu tu (meragukan - m...Salam saudara anon, komen si anu tu (meragukan - mirip anti Islam) saya dah padam. Memang benar, amat dibimbangi pandangan dari orang yang tak faham agama macam tu boleh merosakkan pemikiran kaum Muslimin. Terima kasih atas teguran...https://www.blogger.com/profile/13901464117207705361noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-85288480631848111952011-04-22T08:14:10.701+08:002011-04-22T08:14:10.701+08:00Salam kembali saudara anon.
Saya faham perasaan s...Salam kembali saudara anon.<br /><br />Saya faham perasaan saudara dan saya juga terguris hati membaca cercaannya terhadap para imam tersebut. Terhidu niat jahat yang terselindung di sebalik kebolehan berhujah.<br /><br />Sekali imbas, saya lihat ada unsur wahabi yang amat tidak menyenangi para ulama ASWJ. Walau apa pun saya anggap insan ini amat jauh dari makrifatullah dan hanya bercakap atas permainan bahasa sahaja. <br /><br />Mazhab bukan dicipta tetapi hanya dilabelkan oleh jenerasi kemudian untuk menyenangkan rujukan. Tiada pertindihan atau persengketaan adanya mazhab ini. Kenapa tidak kaitkan dengan syeikh wahabi dan Syiah? Itu hanya sangkaan anon itu sahaja. Syeikh Abdul Qadir alJilani bukannya iman seperti yang dia katakan, dan tentunya dia tak kenal siapakah itu SAQJ. Mata dan telinganya telah dibutakan dan dipekakkan sebuta mata hatinya.TMhttps://www.blogger.com/profile/03926322901082716933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-86591490916992392862011-04-22T06:06:01.509+08:002011-04-22T06:06:01.509+08:00Salam..
Sila padam komen diatas..
Komen ini membaw...Salam..<br />Sila padam komen diatas..<br />Komen ini membawa Mudharat krn identitinya meragukan sy..<br />Memanggil Nabi kita tanpa Gelaran Nabi dan Tanpa s.a.w..<br />Org ini mungkin menyamar...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-17516215410558856372010-06-09T08:38:48.885+08:002010-06-09T08:38:48.885+08:00[Tok Seriau] Salam.
Benar pandangan Tok. Pengikut...[Tok Seriau] Salam.<br /><br />Benar pandangan Tok. Pengikut assabiah yg kurang akal inilah yg memandai-mandai menukar ayat contohnya,<br /><br />"sesungguhnya Al Qur'an ini adalah bacaan yang sangat mulia, pada kitab yang terpelihara, tidak menyentuhnya kecuali hamba-hamba yang disucikan." (QS.56:77-79)<br /><br />...menjadi bunyinya sebegini:<br /><br />"sesungguhnya Al Qur'an ini adalah bacaan yang sangat mulia, pada kitab yang terpelihara, tidak menyentuhnya (memegangnya) kecuali hamba-hamba yang bersuci (berwuduk)."<br /><br />Kalau mengikut ayat asal, "menyentuh" bermaksud: bergaul hati dgn ayat dan memahami penyampaian isi Al Qur'an. "Hamba-hamba yang disucikan" bermaksud: hamba-hamba yang dibersihkan hati oleh-NYA dan diberi petunjuk hidayah dari ALLAH SWT.<br /><br />Apabila ayat Tauhid sebegini ditukar menjadi ayat Fekah maka semakin parahlah agama Islam. Rasanya semua orang sudah tahu hukum terhadap golongan yang menukar ayat. Tak perlulah saya fatwakan.<br /><br />Guru mursyid mengajar "ALLAH tidak berada di mana-mana, bersemayam-NYA di atas langit ke-7 bertempat di Arasy-NYA tetapi kamu semua lihatlah bukti kewujudan-NYA, bukti kebesaran-NYA dan bukti kerahmatan-NYA berada di mana-mana saja di langit dan di bumi. Namun DIA sentiasa memerhatikan hamba-hambaNYA dan sentiasa bersama hamba-hambaNYA yang selalu ingat dengan menyebut Nama-namaNYA". Lalu anak murid yang pendek akal menyimpulkan "ALLAH berada di mana-mana!". Setelah itu anak murid menjadi guru tarekat pula. Kemudian datang pula ustaz fekah yg menggelar dirinya ulamak (ulama': pewaris Nabi yang takutkan ALLAH) lalu berkata, "ALLAH tidak bertempat. Sesiapa yang iktikad ALLAH bertempat...KAFIR!".<br /><br />AstaghfiruLLAHhu-Al'Aliyul-Al'Azim! "Ya ALLAH! Ampunilah Anak-anak Adam yang masih beriman. Jauhilah kami dari azab-MU di dunia dan siksaan-MU di akhirat".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-16189344791630108722010-06-08T16:20:15.519+08:002010-06-08T16:20:15.519+08:00Mazhab adalah sandaran untuk mereka bersyariat, me...Mazhab adalah sandaran untuk mereka bersyariat, memperkemas cara hidup dan melaksana hukum sebelum menemui laluan hakiki. Itu pendapat saya. Bagi saya syariat itu merupakan kulit melindungi isi dari tercemar. Ia juga penting kerana isi itu mudah dirosakkan jika tiada kulit. Benar kata saudara imam 4 aswj adalah mursyid. Mereka menghormati golongan sufi kerohanian. Anggapkah itu tugas mereka "merekodkan" hukum berdasar alQuran dan Hadis, cuma para pengikut terbawa2 semangat assabiah melebih2kan mereka dari yang lain semata hanya untuk mendapat menfaat dunia yang sedikit.Tok Seriaunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-78153042860199482972010-06-08T15:43:47.201+08:002010-06-08T15:43:47.201+08:00Sdr Anon 1:48.
Nabi Muhammad (S.A.W.) tiada mazha...Sdr Anon 1:48.<br /><br />Nabi Muhammad (S.A.W.) tiada mazhab.<br />Kalau baginda tahu dizamannya ada 5 mazhab (termasuk Syiah), habis dicincangnya 5 imam tsbt. Kenali dulu Nur Muhammad sebelum hendak menuduh fitnah.<br /><br />Abdullah ibn Abi Qahafa (Abu Bakrah As-Siddique) (R.A) pun tiada mazhab. Kalau dia tahu dizamannya ada 5 mazhab, habis dipotong tangan dan kaki 5 imam tsbt bertimbal balik. Kenali dulu Nur Abdullah sebelum hendak menuduh fitnah. <br /><br />Umar al-Khattab (R.A) pun tiada mazhab. Kalau dia tahu dizamannya ada 5 mazhab, habis diburaikan perut 5 imam tsbt. Kenali dulu Nur Umar sebelum hendak menuduh fitnah.<br /><br />Uthman ibn Affan (R.A.) pun tiada mazhab. Kalau dia tahu dizamannya ada 5 mazhab, habis dipenjarakan 5 imam tsbt. Kenali dulu Nur Uthman sebelum hendak menuduh fitnah.<br /><br />Ali ibn Abi Talib (R.A.) juga tiada mazhab. Kalau dia tahu cicitnya Zaid ibn Ali akan memulai Mazhab Syiah Zaidiyyah, sudah tentu cicitnya Zaid ditanamnya hidup-hidup. Kenali dulu Nur Ali sebelum hendak menuduh fitnah.<br /><br />Saya tidak akan pergi lagi menziarah Masjid/Makam Imam Shafie, sebab bau kaki busuk yang amat tidak menyenangkan dalam masjidnya. Saya hanya mampu doakan keampunan ALLAH ke atasnya.<br /><br />Sdr Anon bolehlah teruskan dgn apa-apa mazhab sekali pun, saya tak halang & takkan menuduh fitnah terhadap 5 imam mazhab. Mereka semua mursyid, cuma saya yang bodoh-sombong dan awak yg lebih pandai.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-68495277892977539052010-06-08T13:48:22.723+08:002010-06-08T13:48:22.723+08:00Salam... Biar benar saudara zaidi ali tak bermazha...Salam... Biar benar saudara zaidi ali tak bermazhab salah satu daripada 4 mazhab? Bahaya nie....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-53028143093393363112010-06-08T08:59:08.194+08:002010-06-08T08:59:08.194+08:00Salam...
Benar. Semuanya berpunca dari salah tafsi...Salam...<br />Benar. Semuanya berpunca dari salah tafsir ayat. Tafsiran yg salah dirujuk oleh berbilion umat. Dalam berbilion umat ada yg diberi kuasa dan pengaruh dalam agama. Mereka inilah sasaran utama syaitan dengan senjata Riya'...hendakkan nama! Mereka ini yg ada sejenis penyakit dalam hati. Bisikan ditelinga dari jin. Bisikan dihati dari syaitan. Tolak bisikan syaitan dapatlah yang Hatif dari ALLAH.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-23498995956068861652010-06-08T01:29:26.301+08:002010-06-08T01:29:26.301+08:00salam...memang benar, banyak kepincangan yang berl...salam...memang benar, banyak kepincangan yang berlaku pada hari ini adalah sebab ingin menonjolkan diri mereka benar, sedangkan mereka sendiri tidak mahu menerima kebenaran yang ditiupkan di telinga mereka. berdiskusi atau bermuzakarah adalah untuk mencapai kesepakatan bukan medan untuk menunjuk-nunjuk dan mencari kesilapan. semoga semua yang ada di sini dapat berkongsi ilmu pengalaman, dipelihara dan dirahmati allah. insya allah.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-74446101245319380982010-06-08T01:11:14.632+08:002010-06-08T01:11:14.632+08:00Salam.
Ibn Taimiyyah pening, Ibn Kathir pun pening...Salam.<br />Ibn Taimiyyah pening, Ibn Kathir pun pening. Syiah & Wahabi buat semua orang bertambah pening. <br /><br />Berpeganglah dgn Al-Quran & Hadith & sentiasa ingatlah hak ALLAH dan hak sebagai hamba-NYA supaya kita tak ikut pening.<br /><br />ASWJ pun manusia juga, siapa cakap mereka tak boleh kena penyakit pening?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-57229002946128122552010-06-07T23:58:55.616+08:002010-06-07T23:58:55.616+08:00Salam, adakah saudara merujuk kepada akidah pengik...Salam, adakah saudara merujuk kepada akidah pengikut wahabi yang berpandu kepada pandangan tafsiran Ibn Taymiyyah? Perkara ini menjadi polimik hebat antara ASWJ dan pegangan Ibn Taimiyyah.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-82686075293277666942010-06-07T22:31:41.710+08:002010-06-07T22:31:41.710+08:00Salam.
Saya terbaca di sini: http://al-ghari.blog...Salam.<br /><br />Saya terbaca di sini: http://al-ghari.blogspot.com/2010/05/akidah-allah-bertempat-akidah-kufur.html<br /><br />Mengenai fatwa "ALLAH tidak bertempat" melawan iktikad "ALLAH bertempat". Pemfatwa tsbt menghukum: Kafirlah sesiapa yg beriktikad bahawa ALLAH bertempat.<br /><br />Sambil-sambil kita rujuk QS.7:54, 9:129, 10:3, 11:7, 13:2, 17:42, 23:116, 25:59, 27:26, 39:75, 40:7, 40:15,43:82, 69:17, 81:20 & 85:15.<br /><br />Pendapat saya yg dhoif:-<br />Maha Suci ALLAH! Sesungguhnya DIA tidak layak bergaul dengan makhluk ciptaan-NYA tetapi tiada suatu makhluk pun yang layak menghalang kehendak-NYA (Yang Maha Berkehendak)...jika DIA berkehendak untuk meninggalkan Arasy-NYA (tempat semayam-NYA) lalu turun ke Langit Pertama (tempat).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-74049326962374021032010-06-07T20:31:12.347+08:002010-06-07T20:31:12.347+08:00Salam.
Nabi (S.A.W.) menyeru seluruh umat supaya ...Salam.<br /><br />Nabi (S.A.W.) menyeru seluruh umat supaya mengikut Imam. Kalau imam solat sambil duduk (Nabi pernah solat sambil duduk sb sakit kaki), jemaah pun mesti ikut sambil duduk. Selagi Imam tak membawa jemaah ke arah kemungkaran, selagi itulah dia mesti diikut. Jika berlaku kemungkaran dalam imamah/kepemimpinan maka wajiblah keluar jemaah, cari imam lain atau pencilkan diri spt Penghuni Al-Kahfi. Untuk itu setiap orang beriman mesti ada kefahaman Al-Quran dan Al-Hadith. Musuh agama sentiasa mengintai untuk masuk ke dalam selimut.<br /><br />Lihatlah JAKIM, berfatwa macam "machine-gun" sana-sesat-sini-sesat. Rasanya semua tarekat pun sudah difatwa sesat. Tidak mungkinkah mereka juga ikut tersesat?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-17211976881576649812010-06-07T16:32:17.547+08:002010-06-07T16:32:17.547+08:00salam..
memang benar mazhab pada hari ini lebih m...salam..<br /><br />memang benar mazhab pada hari ini lebih membawa perpecahan dari penyatuan. tetapi kerna apa? kerana kurangnya faham tentang islam. mazhab disusun supaya islam dapat difahami dan diamalkan dengan mudah mengikut kefahaman masing2. tidak semua manusia diberi kefahaman yang sama tentang satu2 perkara. seharusnya kita yang telah mendapat kelebihan dari allah tentang islam bersyukur kerana bukan semua orang yang bertuah dapat mendalami ilmu allah ini. perpecahan juga terjadi kerana sikap kita sendiri yang tidak menghormati org lain kerana berlainan pandangan dan pendapat. perkara ini bukan sahaja melibatkan agama bahkan meleret leret ke kehidupan harian kita. jika org itu berlainan sedikit pengamalan atau pemikirannya, beliau akan di label buruk dan sebagainya. jika ia salah adalah lebih baik ditegur secara berhikmah dan sama-sama menerima dengan lapang hati dgn bermuzakarah. insya allah kesatuan dapat dicari dan yg keruh dapat dijernihkan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-37065902045199445052010-06-07T13:08:24.410+08:002010-06-07T13:08:24.410+08:00Salam.
Saya melihat berlaku perpecahan yang seriu...Salam.<br /><br />Saya melihat berlaku perpecahan yang serius apabila muncul 4 Mazhab Ilmu Fiqh. Amat mendukacitakan apabila berlaku pula pengasingan Ilmu Tauhid/Hakikat dari 4 Mazhab Fiqh. Imam-imam 4 Mazhab Fiqh dahulunya tidak nampak bahawa pertambahan pengikut pada generasi sekarang (1.5 bilion umat) boleh menyebabkan pengasingan/perpecahan yg ketara dari segi warisan ILMULLAH dan juga dari segi pengikut.<br /><br />Sebaik-baik Imam ialah mereka yang "arif dan amal" semua jenis bidang ILMULLAH, masih hidup (tidak wafat) dan hanya mengikut Jalan ALLAH dan Rasul-NYa melalui Al-Quran & Al-Hikmah (As-Sunnah). Al-Ghazali memenuhi kriteria tapi sudah wafat namun ILMULLAH tidaklah wafat.<br /><br />Anyway..."ALLAH lebih tahu dan Maha Tahu".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-65396569070693795102010-06-06T19:33:54.617+08:002010-06-06T19:33:54.617+08:00Terima kasih kepada saudara2 semua kerana memberi ...Terima kasih kepada saudara2 semua kerana memberi pandangan yang bernas. Ahli tajdid telah terkeliru dalam menilai hal berkait dengan kerohanian ini walaupun mereka mencuba kecuali yang benar2 ikhlas membaiki diri. Bagi mereka yang jahil, menganggap jalan sufi bukan jalan Rasulullah saw... Nauzu..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-2779392272286091872010-06-06T19:14:59.889+08:002010-06-06T19:14:59.889+08:00mazhab itu sebagai panduan...jika anda tidak mahu ...mazhab itu sebagai panduan...jika anda tidak mahu bermazhab, pastikan anda mahir dengan segala ilmu agama supaya tidak tersesat. pesanan ini utk semua. mazhab ini juga penting sekiranya seseorang itu hendak memimpin umat...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-28388051093459474362010-06-06T17:05:53.394+08:002010-06-06T17:05:53.394+08:00Salam.
Dialah imam saya. Tetapi saya tiada mazhab...Salam.<br /><br />Dialah imam saya. Tetapi saya tiada mazhab.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-381101803746575766.post-25095873386048754002010-06-06T16:32:11.988+08:002010-06-06T16:32:11.988+08:00Salam ziarah...
Ya, Imam Ghazali lah antara ulam...Salam ziarah...<br /><br /><br />Ya, Imam Ghazali lah antara ulama' tasawwuf yg terkemuka... keperibadiannya sangat tinggi dan dihormati...<br /><br />Namun, puak2 berfahaman dan beraliran wahabi/minda tajdid dengan mudah telah menolak Imam Ghazali... betapa angkuh dan takburnya mereka, masak bisa mereka menolak seorang yg begitu tinggi ilmunya, yang mana ilmunya tiada putus sanadnya dari Nabi Muhammad saw...<br /><br /><br />Aku berlindung dengan Allah swt dari kerosakan Aqidah yg halus....<br /><br /><br />Wallahua'lam,<br />Wassalam...<br />-Orang GombakAnonymousnoreply@blogger.com